Inlägg från: Anonym (Anonym (trådstartaren)) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym (trådstartaren))

Är det normalt att tänka på självmord?

Hej!
    Tid är pengar så jag går rakt på sak. :) Jag är en ung tjej som inte sällan bär på tankar om att ta mitt liv. Egentligen är jag på en bra punkt i livet just nu. Jag  har fantastiska vänner, en bra relation till mina föräldrar och jag läser min drömutbildning. Visst har en och annan storm svept igenom mitt liv men sådant är ju livet. Jag har det verkligen bra och jag är tillfredställd med hur jag lever. Ändå, oavsett hur glad jag är, kan jag inte skaka tankarna på att det kanske bara vore bäst om jag inte fanns.

Det är oftast på kvällen tankarna kommer, i samband med någon märklig oroskänsla jag har men ibland kommer de också mitt under dagen. Ibland kan jag till och med komma på mig själv med att tycka att det känns lite konstigt i magen att exempelvis prata om vad jag vill göra efter min examen. Jag vet ju inte säkert om jag orkar hålla emot tills dess. I mina värsta stunder har jag tänkt att det bara är sådan kväll fylld med kvävande ångest som står mellan mig och min grav. Å andra sidan är jag ju inte nedstämd generellt och jag klarar ju av mitt liv bra. Är det normalt att känna så här? Borde man söka hjälp? Jag är lite rädd för att söka vård helt ärligt eftersom jag befarar att jag inte ska bli tagen på allvar. Jag klarar ju mitt liv bra så jag vill heller inte ligga till last men det ÄR jobbigt att känna så här.

• Svar på tråden Är det normalt att tänka på självmord?
    Anonym (Samma) skrev 2024-01-27 22:39:53 följande:

Jag tänker också på det varje dag. 
    Ju mer jag resonerar med mig själv ju rimligare känns det. 
    Jag ägnar ungefär en halvtimme om dagen på att fundera kring döden, två timmar på att fundera kring om jag ska göra slut med min sambo och vilka konsekvenser det skulle få för familjen. 
    En timme går åt till att försöka förstå hur folk i min närhet resonerar kring olika saker. 
    Tiden däremellan går åt till att hantera ångest och att planera alla projekt jag startar för att försöka bli lycklig. Det går sådär...

Jag är ledsen att höra att du också går i liknande tankar.<3 Hur gör du för att hantera tankarna och ångesten?
    Anonym (Emy) skrev 2024-01-27 22:43:47 följande:

Vi alla ska ju dö förr eller senare.

Vad menar du...?
    Anonym (Anonymen) skrev 2024-01-27 22:46:56 följande:

Vet inte om det är normalt eller inte men jag har också liknande tankar ibland men inte så att det tar över hela livet. Har ej sökt hjälp. Från det jag har hört av andra så måste det vara riktigt illa för att man ska bli tagen på allvar. 

Okej. :/ Vad ska man göra då?
    Anonym (Jag med) skrev 2024-01-27 22:59:40 följande:

Jag har också självmordstankar dagligen. 
    Har jobb, vänner och en jättefin familj men känner mig så orolig och har mycket ångest. Just nu tar jag ssri som fungerar någorlunda men tankarna är kvar. 

Jag tycker definitivt du ska kontakta vården och de kommer säkerligen ta dig på allvar. Det är möjligt att medicinering och/eller terapi kommer hjälpa dig att må bättre. 

Tack så mycket för svar! Och jag är ledsen att du också har kännt så här. :/
    Anonym (L) skrev 2024-01-27 23:17:00 följande:

Beror på vad man menar med normalt. Det är inte helt ovanligt, men det är något man bör söka vård för.

Hoppas att du snart blir kvitt de där tankarna, TS. Det är jättebra att du finns!

Ja, det stämmer. Konstigt formulerat av mig egentligen. Tack för svar!
    Anonym (Samma) skrev 2024-01-27 23:49:50 följande:
    Tack. Detsamma får jag säga.
    Jag tar en dag i taget. 
    Tar långa promenader med hög musik i lurarna och lyckas ibland vända tankarna till, kanske inte någonting bra, men åtminstone lite lättare - ett tag.
    Som sagt... en dag i taget....
    Tack! Ja ungefär så brukar jag också försöka att göra, att försöka skapa bra vanor som jag kan falla tillbaka på så som exempelvis promenaderna. <3
    Anonym (Samma) skrev 2024-01-27 23:57:10 följande:

Skulle du vilja kan vi skriva till varandra. 
    Alla trådar brukar ju dö ut efter ett tag, och det kan vara skönt att ventilera mörka tankar med någon som vet hur det känns.
    Någon som inte vet vem man är. 
    Någon som förstår att det kan räcka med att sätta ord på det som rör runt i huvudet för att det ska kännas lite lättare. 
    Någon som inte drar igång en stor apparat bara för att man nämner döden, vilket anhöriga annars har en tendens att göra...
    Det har hjälpt mig.

Tack, det vore uppskattat!<3333
    Tukt skrev 2024-01-27 23:59:48 följande:

Även om det är vanligt på familjeliv att prata om vad som är "normalt", så är det nog dumt att lägga för mycket vikt vid att klura i det. Inte bara eftersom det är omöjligt att svara på. Men framför allt för att det egentligen är strunt samma om det när normalt eller inte.
    Frågan är ju mer hur du mår generellt. Och det svarar du ju på själv. Låter inte som det är någon större fara.
    Men samtidigt är det ju något som gnager. Så det kanske vore bra att träffa en terapeut, psykolog och prata lite om det. Finns gott om orsaker till varför sådana känslor och tankar kan komma upp, även om man inte är deprimerad eller har en psykos.

Tack så mycket för att du tog dig tiden att svara!<3 Ja, du har en poäng. Jag ska se ifall jag kan hitta någon att prata lite med.
    Anonym (ta hand om dig) skrev 2024-01-28 00:00:49 följande:

Sök hjälp, du ska inte behöva känna så här....... 
    Även om allt utåt sett ser bra ut så mår bra så är det något som tynger dig....
    Har du någon vän som du kan anförtro att du inte känner som du gör....
    Jag tänker att vården borde ta dig på allvar, att du får kurator hjälp eller liknande.
    Jag tänker också, kan det inte vara saker som hänt tidigare i ditt liv som ligger till grund för hur du känner just nu....det kan vara så att du trängt undan det ....till ditt undermedvetna eller saker i barndomen som du inte minns....
    I alla fall så ska du inte bära dessa tankar och den ångesten själv.... det blir tungt och bära på..... 
    Ps du kan väl googla på självmordstankar och se vad du får upp, finns bra sidor och dåliga, så du får sålla.... Självmords-linjen tycker jag att du kan ringa, det behöver inte vara akut fara för ditt liv, du kvalificerar in tycker jag eftersom detta finns i dina tankar dagligen, främst på kvällen som du säger....
    Kan du inte prata med dina föräldrar eller din sambo, nämna åtminstone att du har ångest och grubblar så pass mkt som du gör.....kanske inte om självmordstankarna ifall dom skulle ha svårt att hantera det....och även din sambo att du pratar med honom....
    Jag tänker samtal och även ev. läkemedel för att du ska slippa lägga så mkt tid på att grubbla....
    Du är så pass ung och skör och har inte så mkt levnadsvisdom ännu.... du är värdefull och unik och har många som älskar dig.... du har mkt att leva för....
    Så ta hand om dig... 

Tack så mycket för det långa svaret! Jag vågar inte riktigt prata med någon i min närhet om det... Visst har jag berättat lite om mina besvär med oroskänslor men absolut inte hela bilden. Jag vill inte ligga till de till last. De har ju sitt att tänka på. Men du har rätt i att jag borde prata med någon så jag ska se ifall jag kan hitta någon att gå till. <3
Svar på tråden Är det normalt att tänka på självmord?