Inlägg från: Anonym ((Läkare)) |Visa alla inlägg
  • Anonym ((Läkare))

Svagbegåvning

Jag tror också det är viktigt att veta detta, då du kommer behöva få lite anpassat bemötande tex i vården också.  Självklart ska man individanpassa med eller utan någon diagnos, men kan ändå underlätta. 

Bra för dig själv att veta också så att du tar dig an utbildningar och så som passar dig. 

Jag vet inte hur gammal du är men kan ringa mig att om man inte vet att det finns en begränsning som man inte kan göra något åt så kanske det är jobbigt att inte förstå varför man inte får högre betyg eller så. 

Men ok är det först under 70 iq som man har rätt till LSS alltså?

Känner en person som fick diagnosen lindrig intellektuell funktionsnedsättning i 20 års åldern. Från att inte ha klarat skola och bara enkla jobb som han inte heller kunde behålla,  så fick han egen lägenhet via LSS och daglig verksamhet så att han har en sysselsättning. 
    Han blev deprimerad ett par år och hade väldigt svårt att acceptera diagnosen. Sen träffade han nya vänner med samma diagnos, fick en flickvän.. och verkar trivas mycket bättre än innan. 
    Var helt klart bra för honom att umgås med likasinnade. 

Konstigt att samhället är så att om man har iq 75, tex, så får man knappt någon hjälp. 

• Anonym ((Läkare))

Min bekant, som ju har en lägre begåvning än dig,  jobbade på Ica i kassan och att plocka varor. 
    Hur fungerar Samhall,  antar att du får lön där? Kan det leda till ett vanligt jobb?
    Har du tänkt något på vilka andra jobb som kan passa, som du kanske också förhoppningsvis skulle tycka var roliga?

Något som hjälper många komma ut en depression är att få en meningsfullhet, att känna att man bidrar. Som tex att ha ett jobb så att man kan känner att man gör något vettigt av tiden som kan hjälpa andra.

• Anonym ((Läkare))

Hm jag vet inte faktiskt. Vet att han också jobbade på Gröna lund varje sommar som säsongsarbete som han trivdes väldigt bra med. 

Kan tänka mig att Samhall har andra regler. Säkert lite lägre löner också dock?

Hoppas du hittar något sammanhang som passar bra. 

Svar på tråden Svagbegåvning