• Anonym (Krossad)

Hur ska jag kunna överleva denna separation med mitt ex?

Jag och mitt ex gjorde slut för några dagar sen. Vi gjorde slut i hopp om att vi kanske blir ihop igen om vi är menade för varandra. 

Jag har börjat tänka på att gå vidare och att det blir lättare om jag tänker så.

Problemet är att jag mår extremt dåligt. Jag har jobbiga humörsvängninga. Ena sekunden känner jag att jag börja bli lite bättre och ena sekunden ligger jag hemma och darrar. 

Den enda tiden där jag är normal (varken glad eller ledsen) är när jag sover. Jag vaknar med en klump i magen och mår extremt dåligt. Jag äter väldigt svårt och har ingen lust. Det känns som att jag ska spy all mat jag ätit. Jag tvingar mig till gymmet, och där blir det bättre när jag väl lyfter vikten men jobbigt när jag vilar. 

Hur ska jag göra för att kunna må bättre? Alla omkring mig säger att jag inte ska undvika mina känslor. Men jag fattar inte riktigt vad de menar. kom med alla tips snälla. 

Jag är kille på 20 år och varit ihop med henne i 4 år. hjälp!

• Svar på tråden Hur ska jag kunna överleva denna separation med mitt ex?
  • EnAnonumius

Det är normalt att känna så som du gör nu..
    Det var ju bara "några dagar sedan " ni gjorde slut...

Att du släpar med dig till gymmet är ju bra. Det är något du skall fortsätta med.
    Har du någon/några av dina vänner som är singel?  I så fall hitta på något kul ihop med dem.

Dock det tar tid med omställningen att gå från att vara par till att vara singel, och det värsta du kan göra är att "gräva ned dig", utan försök att göra saker som du vill göra som man kanske inte kan göra när man är ett par. Var rädd om dig och ta hand om dig..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Mamma Mu)

Det är helt normala reaktioner du har.
    Alla känslor går i olika facer.
    Du går igenom ett sorgearbete.
    Gör endast det du orkar och vill,känn ingen annans press utan lyssna inåt vad du vill.
    Endera dagen kanske du vill träna,de tre nästkommande dagarna kanske du bara vill dra täcket över huvudet och inte lämna sängen.

När jag och min första långvariga relation tog slut blev jag helt förkrisad?
    alla högtider och minnen utan honom skulle gås igenom.
    Jag började att ta långa promenader varje dag efter jobbet,samma slinga varje dag och gjorde det under ca ett år. Det var förlösande då jag inte orkade med människor i min sorg.
    Min familj var orolig och ville att jag skulle ut och umgås som vanligt igen men jag behövde få slicka mina sår i lugn och ro och bara vara ifred.

Det tog mig 1 1/2 år att komma över det värsta.
    Sorgearbete är så individuellt men viktigt att bearbeta på sitt eget sätt. 

• Anonym (Dr kärlek)

Det kan hjälpa att se på det som ett beroende. Ett tag är det hemskt men sen vänder det och blir långsamt bättre. Vi människor är vanedjur, och trots att det är en anledning att folk stannar kvar även i riktigt dåliga förhållanden. När det tar slut saknar vi måbrahormonerna som utsöndras av berörning mellan varandra. Känslan av ensamhet som befinner sig utan varandra osv.

Låter väldigt kliniskt och trist, men det ligger något i det. Du får se det som en avvänjning och att du kommer må dåligt fram och tillbaka ett tag.

Svar på tråden Hur ska jag kunna överleva denna separation med mitt ex?