• Anonym (Typ1 diabetiker)

Folk utan karaktär som "måste" ha ozempic

Jag tror inte ett skit på att alla som käkar ozempic lider av svår fetma eller måste ta den pga sitt blodsocker. 

(denna tråd är INTE riktad till dom som verkligen provat allt och behöver sprutan för sin diabetes och hjärt/kärlsjukdom så ni behöver inte bemöda er skriva) 

det är mestadels lata människor som vill ha en quick-fix 

finns mängder med typ2-diabetiker som skulle få ett bättre blodsocker bara dom rörde lite mer på fläsket och åt bättre mat. Men dom klagar i diabetesgrupperna på att medicinen är slut och att dom inte klaarar sig utan. Ingen kan erkänna att dom vill ha den för att dom inte klarar av hungern och sluta stoppa i sig skit. 

vill man bli av med sina ätstörda problem är det där man ska börja för troligen är det inget livslångt utan när dom slutar ta sprutan kommer hungern tillbaka. 

Jag kan inte låta bli att se ner på människor som inte kan kontrollera sitt ätande utan måste trycka i sig massa skit, vet t.ex. personer som fått göra gbp, efter några år är dom lika feta igen för att dom trycker i sig skräpmat. Ta tag i ditt psykiska mående om du måste belöna dig själv. Eller tryck i dig mat med färre kolhydrater. 
    jag tycker inte heller att det är "kul" att gå ner i vikt. just nu kör jag periodisk fasta och får stå ut med hungerkänslor när dom kommer. 
    har en kompis som tar sprutan och alltid är dålig i magen och kräks flera ggr i veckan. Inte konstigt att hon går ner i vikt, men vad är det för livskvalité? 
  • Svar på tråden Folk utan karaktär som "måste" ha ozempic
  • Anonym (M)

Ts om du ska vara det minsta trovärdig så borde du förstå att man inte "käkar ozempic". Det är en supcutan injektion, dvs en spruta, och inte tabletter. 

Tabletter käkar man och  sprutor sticker man sig med. 

• Anonym (M)

Ts om du ska vara det minsta trovärdig så borde du förstå att man inte "käkar ozempic". Det är en supcutan injektion, dvs en spruta, och inte tabletter. 

Anonym (M) skrev 2024-02-26 00:01:55 följande:

Om du hade läst hela min ts hade du sett att jag skrev sprutan, dvs jag skrev först fel och det är ingen redigering. 

• Anonym (33)

Men om du är så intresserad av ämnet, varför läser du inte på vad FORSKNINGEN visar nu för tiden?

Du borde åtminstone vara lite uppdaterad om ämnet om du STARTAR en diskussion... Din åsikt är inte mycket värd, visa fakta som står bakom ett hållbart koncept...

Finns många pddar att lyssna på om du inte har tid att läsa...

Skål

• Anonym (y)

En undran bara om GBP - handlar inte magsäcksförminskning mer om att minska sin aptit?

Även om en person med morbid fetma skulle lyckas gå ner alla kilon hen behöver utan kirurgisk hjälp så kommer väl magsäcken ändå att förbli utspänd och det är nog påfrestande att gå resten av livet med en ökad hunger som den före detta feta inte kan tillfredsställa fullt ut om hen vill behålla sin nuvarande vikt. 

Därav att de genomför sådana operationer. För att minska aptiten permanent. Eller?

• Anonym (finn)

Jag håller med ts, det är äckligt med alla dessa qickfixes för alla dessa lata feta människor och just denna medicinen borde inte tillåtas som behandling.

Fetma bör behandlas av ett psykteam och inget annat, för uppenbarligen saknar man fysisk kontroll över sina armar som slevar in all mat och då är det en tvångshandling/tanke, för deras eget fel eller ansvar är det tydligen inte?

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Whitney)

Det finns ju ett TV-program med dr Now som hjälper gravt överviktiga. De ställs på en specialdiet på 1200 kcal /dag och de får ett träningsprogram. Om de följer detta så rasar de i vikt. Dessa patienter kan gå från 480 kg till 70-80 kg, och de har ju problem med matmissbruk.

Varför ska då andra "fuska" med piller, och "stjäla" mediciner från diabetespatienter? Det är inte rätt! Tabletterna dämpar ju hungerkänslan, men när de sedan slutar så är det stor risk att de går upp i vikt igen. Så viktminskningen kan ibland bara vara tillfällig.

• Anonym (Withme)
    Anonym (Whitney) skrev 2024-08-05 01:46:03 följande:

Det finns ju ett TV-program med dr Now som hjälper gravt överviktiga. De ställs på en specialdiet på 1200 kcal /dag och de får ett träningsprogram. Om de följer detta så rasar de i vikt. Dessa patienter kan gå från 480 kg till 70-80 kg, och de har ju problem med matmissbruk.

Varför ska då andra "fuska" med piller, och "stjäla" mediciner från diabetespatienter? Det är inte rätt! Tabletterna dämpar ju hungerkänslan, men när de sedan slutar så är det stor risk att de går upp i vikt igen. Så viktminskningen kan ibland bara vara tillfällig.

Definiera fusket och stölden?
  • Anonym (k)

Det går inte att dra alla överviktiga och feta över en kam. Visst finns de som har sitt som gör det men det finns också de precis som du beskriver, TS, som inte tar något som heter egenansvar utan är bara hjälpsökande och det är bara alla andras fel hela tiden för vad de själva orsakat. Den gnäll-gruppen bland de överviktiga och feta vill gömma sig bakom de andra överviktiga och feta som inte har den attityden som om de tillhör samma grupp. Fysiskt ja, om man bara ser till kilona och inte resten av anledningarna, men fan inte psykiskt. 

• Anonym (Läkare på obesitascentrum)

Obesitas är klassificerat som en sjukdom sedan början på 00-talet. Du kanske ska söka hjälp för ditt problem med att du ser ner på andra människor som lider av en sjukdom där du lägger skulden på individen. Det är konstaterat att man kan se förändringar i hjärnan hos personer som lider av obesitas vilket försvårar möjligheterna att gå ner i vikt. Förändringarna i hjärnan som man kunnat konstatera orsakar oftast svårigheter att reglera hunger/mättnadskänsla. Alla människor som någon gång i livet går upp i vikt kommer att behöva kämpa med sin viktnedgång men framförallt att för att få bibehålla viktnedgången. Detta har att göra med att våra kroppar, likt djurs, är byggda för perioder med svält. Det är inte meningen att vi ska ha obegränsat med tillgång till mat, eller framförallt socker. Våra kroppar kommer därför alltid att sträva efter den högsta vikt vi haft för att undvika att mortalitet vid svält. Du vill gärna framhålla att övervikt/diabetes typ 2 är kopplat till en sämre karaktär och att människor som valt att använda Ozempic är lata, du uppger dig själv att se ner på dessa individer. Jag tycker snarare att det finns större anledning att se ner på det du skriver eftersom det du skriver inte stämmer överens alls med den kunskap som finns i ämnet utan handlar mer om dina egna privata problem än personerna du kritiserar. Oftast brukar företeelsen ?att se ner på någon? grunda sig i sitt egna självförakt, avundsjuka och okunnighet. Sällan har det att göra med den riktiga verkligheten. Du nämner att du själv försöker gå ner i vikt, kanske trivs du inte med din egna övervikt och projicerar dina egna känslor på andra överviktiga? Du kanske är avundsjuk på alla som har råd att behandlas med Ozempic, som slipper lida av hunger och andra symtom under sin viktnedgång. Ozempic har dessutom visat sig ha många positiva hälsofördelar som minskad risk för hjärt-och kärlsjukdomar, njursvikt och demenssjukdomar. Det finns egentligen ingen anledning att INTE använda Ozempic vid viktnedgång eftersom fetma/övervikt utgör en ofantligt stor kostnad för samhället, vill man inte belasta sjukvården/skattebetalarna så chansar man inte diverse dieter som dessutom sällan är särskilt framgångsrika. Människor som betalar sin egen Ozempic, ur egen ficka, tar faktiskt ansvar för att inte belasta sjukvårde/samhället genom att säkerställa sin viktnedgång. Så ditt resonemang är faktiskt ganska ologisk. Andra Argument som att överviktiga ?stjäl livsviktig? medicin för personer med typ 2 diabetes är ännu mindre logiska. I vilket annat sammanhang brukar man ställa två patientgrupper emot varandra och föra en offentlig diskussion kring vem ?som förtjänar läkemedlet bäst?? Alla vet vad som vanligen orsakar diabetes typ 2, dvs det metabola syndromet som består av bla övervikt, rökning, låg fysisk aktivitet och en dålig kost, så det är väldigt konstigt att man inte skulle vilja behandla alla risk patienter eftersom annars kommer dessa snart att vara diabetes typ 2 patienter och ändå konkurrera om läkemedlet. Ska man skriva ett inlägg där man väljer att ?se ner på? och kritisera andra så borde man åtminstone veta vad man pratar om. Vuxna människor måste kunna ta ansvar för det som skrivs samt inse de konsekvenser som uppstår när man, som vuxen, sprider en massa okunskap och personliga åsikter om andra. Nästa gång kanske du ska läsa på lite i ämnet som du vill kritisera, dels för att ta ansvar för vad du som vuxen sprider men även för att undvika att ge intrycket av att du är okunnig.

• Anonym (Läkare på obesitascentrum)
    Anonym (finn) skrev 2024-02-26 05:52:50 följande:

Jag håller med ts, det är äckligt med alla dessa qickfixes för alla dessa lata feta människor och just denna medicinen borde inte tillåtas som behandling.

Fetma bör behandlas av ett psykteam och inget annat, för uppenbarligen saknar man fysisk kontroll över sina armar som slevar in all mat och då är det en tvångshandling/tanke, för deras eget fel eller ansvar är det tydligen inte?

Den enda som faktiskt skulle vara behjälplig av psykiatrisk vård är du som går runt och bär på känslor av hat, äckel och överlägsenhet mot sjuka patienter som faktiskt tar ansvar, betalar ur egen ficka och säkerställer sin egen viktnedgång. På vilket sätt, anser du, att du är berättigad att bedöma varesig dessa patienter borde eller inte borde behandlas med detta läkemedel. Jag kan satsa allt jag äger på att ni, som sitter och uttrycker dessa okunniga åsikter, inte har en högre utbildning än gymnasial nivå.  Kunniga människor är sällan så trångsynta som ni är. Det stämmer heller inte att dessa patienter skulle sitta och sleva i sig mat konstant då studier visar att de flesta överviktiga ofta äter för lite och lider av undernäring då människor som du får överviktiga att banta konstant vilket har en negativ inverkan på ämnesomsättningen. Studier har även visat att människor som sitter på nätet och hatar olika grupper i samhället ofta lider av ensamhet, svårigheter att hitta en partner och depression eller andra psykiska sjukdomar. Detta beteende är dessutom ofta kopplat till okunnighet, låg utbildningsnivå, dålig självkänsla och personlighetsstörningar. Så det kanske är dags att kontakta ett psykteam för du tänker väl inte vara lika lat som du hävdar är feta människor är? 

• Anonym (Ellen)

Nu åt han inte Ozempic utan gjorde en gastric bypass, men jag kan rekommendera Fredrik Boltes Min tjockumentär som finns på SVT. Förutom att generöst bjuda på sig själv och dela med sig av sina tankar och känslor tar han även upp varför det, rent kroppsligt, är så svårt att gå ner i vikt och varför det är samhällsekonomiskt lönsamt att behandla obesitas. 

• Anonym (Lova)

Jag tror att det finns ett grundläggande problem i samhället att den moderna människan vägrar acceptera att livet är orättvist och att alla inte kan göra allt. Istället för att leva sitt bästa liv efter de förutsättningar man har, förlitar man sig på att någon annan - sjukvården, staten, arbetsgivare etc - ska jämna ut ens odds i livet.

Gener och ämnesomsättning är olika och orättvist. En person kan dricka grädde utan att gå upp ett gram och en annan kan knappt gå förbi godishyllan utan att lägga på sig ett kilo.

För 20 år sedan hade den med tendens till övervikt accepterat att den inte kan äta lika mycket onyttigt utan att det påverkar hälsa och utseende. I dag har denne inställningen "om andra kan, ska jag också!" - att hälsan tar stryk spelar mindre roll.

Läkaren får skriva ut piller sen bara, så att jag kan tappa kilona jag just skaffade pga godiset jag inte kunde låta bli att proppa i mig. Subventionerade av staten ska pillrena också vara, för det är orättvist att jag ska betala för bantningspiller när en smal person inte har den kostnaden. Och jag kräver att skönhetsidealet ändras så att jag som är sjukligt fet anses vara lika het i dejtingsvängen som alla andra.

Samma människa hade också bara kunnat acceptera sina förutsättningar och valt att leva efter dem, men det går inte enligt dagens tankesätt. Alla andra ska anpassa sig för att jag ska kunna leva gränslöst.

Detta gäller naturligtvis många fler aspekter av samhället. 

Anonym (Läkare på obesitascentrum) skrev 2024-10-31 15:01:49 följande:

Den enda som faktiskt skulle vara behjälplig av psykiatrisk vård är du som går runt och bär på känslor av hat, äckel och överlägsenhet mot sjuka patienter som faktiskt tar ansvar, betalar ur egen ficka och säkerställer sin egen viktnedgång. På vilket sätt, anser du, att du är berättigad att bedöma varesig dessa patienter borde eller inte borde behandlas med detta läkemedel. Jag kan satsa allt jag äger på att ni, som sitter och uttrycker dessa okunniga åsikter, inte har en högre utbildning än gymnasial nivå.  Kunniga människor är sällan så trångsynta som ni är. Det stämmer heller inte att dessa patienter skulle sitta och sleva i sig mat konstant då studier visar att de flesta överviktiga ofta äter för lite och lider av undernäring då människor som du får överviktiga att banta konstant vilket har en negativ inverkan på ämnesomsättningen. Studier har även visat att människor som sitter på nätet och hatar olika grupper i samhället ofta lider av ensamhet, svårigheter att hitta en partner och depression eller andra psykiska sjukdomar. Detta beteende är dessutom ofta kopplat till okunnighet, låg utbildningsnivå, dålig självkänsla och personlighetsstörningar. Så det kanske är dags att kontakta ett psykteam för du tänker väl inte vara lika lat som du hävdar är feta människor är? 

Skummar bara igenom dina två senaste inlägg, undrar vem som borde söka hjälp egentligen för sin psykiska ohälsa, och oj vilken öm tå man trampade på. Arma människa...
  • Anonym
    Anonym (Typ1 diabetiker) skrev 2024-11-01 01:13:00 följande:
    Skummar bara igenom dina två senaste inlägg, undrar vem som borde söka hjälp egentligen för sin psykiska ohälsa, och oj vilken öm tå man trampade på. Arma människa...
    Äh  det är lätt att vara "läkare" anonymt på nä.
Svar på tråden Folk utan karaktär som "måste" ha ozempic