Anonym (Pappa) skrev 2024-01-26 11:00:37 följande:
Givetvis ska man inte leva kvar i en dålig relation men det sägs att om man har barn så ska man försöka allt innan man separerar.
Detta för att separation har en negativ inverkan på barn. En dålig relation har det också men den kan gå att fixa. Men det krävs att båda föräldrarna förstår det och vad de behöver göra.
Oftast grundar det sig på bristande kommunikation. Att man inte delar med sig av tankar, att man inte lyssnar, att man angriper och kritiserar den andra, att det blir pajkastning, att man pratar med andra istället för sin partner, osv.
Man får ta en lista på saker man inte ska göra och sen själv försöka sluta med dessa saker. Sen får man kommunicera det man tycker är dåligt ur ett "jag perspektiv" och inte anklaga den andra. Och den andra behöver arbeta på att lyssna. En del tycker detta är fjantigt men att tycka det är faktiskt ett tecken på känslomässig omogna. Man får helt enkelt agera vuxet och göra det ändå för hela familjens skull.
Ja, jag tror att många inte tänker så tyvärr, att man ska prova "allt". Jag håller med till viss del, man ska prova detta "allt" rätt så tidigt när man märker att relationen har problem som inte verkar gå över eller lösas av de metoder paret redan har. Då kan det vara läge att ta in lite professionell samtalshjälp.
Bra tips där om hur man kan tänka efter före, så att säga. Vad är ok i relationen och inte? Även där något som många inte tänker på! Eller åtminstone att sätta gränser när oönskat beteende visar sig, hur man tilltalar varandra t ex. Väldigt kloka tankar som du listar där i de två senare styckena.