• Anonym (gg)

Mår väldigt dåligt

Jag undrar om du kanske kan ha autism också?

Känner igen mig i dig innan jag fick autismdiagnos och "bara" hade adhd-diagnos.

• Anonym (gg)
    Anonym (hjälp) skrev 2024-01-24 00:04:46 följande:

Hej gg! Ja, konstigt nog (eller tyvärr) fick jag även vid 8 års ålder en autism diagnos. Vilket läkare ifrågasatt genom åren, inklusive jag själv... 

Har fått höra att jag har grov autism, såväl som ingen alls. Samma mottagning...
    Har inga problem med ögonkontakt och har väldigt lätt att tala för mig själv....

Ofta alldeles för mycket.

Tack för ditt svar!

Jag har inte heller problem med ögonkontakt eller att tala för mig själv. Jag framstår som helt normalfungerande och har inte haft kontakt med psykiatrin under lång tid utöver att jag har sömnmedicin som de skriver ut. 

Vad jag kände igen mig i var att du verkar ha sociala svårigheter (iaf just nu) och att du verkar väldigt överbelastad, exakt så blev jag under tiden jag jobbade inom ett socialt yrke som vikarie (jag fick byta arbetsplats hela tiden, vilket gjorde att jag måste träffa och hantera nya människor varje dag, dessutom ett vårdyrke med extra svåra patienter där jag riskerade utsättas för våld) 

Jag hade adhd-medicin på den här tiden (elvanse) som dessutom gjorde så jag hade svårt att sova, men jag fortsatte ändå att jobba, till sist blev jag lite gränspsykotisk (hörde tex någon säga något fast ingen sagt något) och fick en djup depression och jag var sjukskriven i nästan ett år. Slutade även direkt under sjukskrivning att ta adhd-mediciner, vilket hjälpte för mig. Sedan fick jag en tjänst på samma ställe med andra arbetstider och inte lika många olika sociala kontakter att bolla hela tiden, vilket hjälpt mycket. Jag började även träna mycket.

Jag säger inte att det är samma för dig, men jag hade försökt bli sjukskriven igen om jag var du. På något sätt behöver dina sinnen vila, om det betyder att sätta ut medicin, byta medicin eller byta livssituation eller alla kan jag inte svara på. Men du kan inte fortsätta så som du gör. Vill inte psykiatrin hjälpa dig kanske psykakut kan? Nämn dina inslag av att folk pratar om dig och att du inte klarar mer. 
  • Anonym (gg)

Du nämnde alkohol med, dricker du nu?

• Anonym (gg)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-24 12:33:57 följande:

Jag tycker du skall be om hjälp av företagshälsovården, om du har en sådan. Dessa har mycket bättre resurser med läkare och psykologer än vad vårdcrntralen har.

Det beror verkligen på var man jobbar. Min företagshälsovård hjälpte mig inte alls, de hjälpte arbetsgivaren att försöka bli av med mig.
Svar på tråden Mår väldigt dåligt