• kajsa 2

Kvinnor alkohol o bilkörning

denna fråga är till kvinnor
    hur mycket vågar ni dricka om ni ska köra.
    o har ni nångång varit osäkra om ni druckit för mycket för o köra men kört ändå. 

• Svar på tråden Kvinnor alkohol o bilkörning
  • Cathariiina

Absolut inget, aldrig. Jag har aldrig kört dagen efter heller, även om jag kunnat räkna med att klara ett nykterhetstest vid det laget, eftersom jag vet att jag alltid blir seg och trött och har sämre reaktionsförmåga dagen efter, p.g.a. att alkoholen stör min sömn (även ett enda glas vin får mig ofta att vakna på småtimmarna och inte kunna somna om). Så jag planerar alltid så, att jag inte behöver köra någonstans dagen efter alkoholintag. 

Så borde alla tänka. Frågan borde inte ens behöva ställas... Död

• Anonym (Vår)

Inte något när jag ska köra bil, vilket är självklart

• Anonym (Inget)
    Cathariiina skrev 2024-01-22 23:31:34 följande:

Absolut inget, aldrig. Jag har aldrig kört dagen efter heller, även om jag kunnat räkna med att klara ett nykterhetstest vid det laget, eftersom jag vet att jag alltid blir seg och trött och har sämre reaktionsförmåga dagen efter, p.g.a. att alkoholen stör min sömn (även ett enda glas vin får mig ofta att vakna på småtimmarna och inte kunna somna om). Så jag planerar alltid så, att jag inte behöver köra någonstans dagen efter alkoholintag. 

Så borde alla tänka. Frågan borde inte ens behöva ställas... Död

Fast alla påverkas inte av ett glas vin som du gör. Jag skulle säga att väldigt få påverkas som du gör.
  • Cathariiina
    Anonym (Inget) skrev 2024-01-23 12:25:15 följande:
    Fast alla påverkas inte av ett glas vin som du gör. Jag skulle säga att väldigt få påverkas som du gör.
    Det är en känd sak att alkohol stör sömnen för alla människor, sedan kanske det är olika hur stor mängd som krävs. Hur eller hur är det alltid bättre att vara på den säkra sidan. Många människor räknar bara på om alkoholen har hunnit gå ur blodet, men de tar inte hänsyn till trötthet, seghet etc. dagen efter en blöt kväll. Och det är ju lika farligt det som att ha alkohol i blodet. 
  • Anonym (Inget)
    Cathariiina skrev 2024-01-23 12:30:43 följande:
    Det är en känd sak att alkohol stör sömnen för alla människor, sedan kanske det är olika hur stor mängd som krävs. Hur eller hur är det alltid bättre att vara på den säkra sidan. Många människor räknar bara på om alkoholen har hunnit gå ur blodet, men de tar inte hänsyn till trötthet, seghet etc. dagen efter en blöt kväll. Och det är ju lika farligt det som att ha alkohol i blodet. 
    Självklart ska man vara försiktig och känna sig i form att köra, men att folk inte skulle kunna köra dagen efter ett glas vin är fruktansvärt överdrivet.
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Inget) skrev 2024-01-23 12:36:29 följande:
    Självklart ska man vara försiktig och känna sig i form att köra, men att folk inte skulle kunna köra dagen efter ett glas vin är fruktansvärt överdrivet.
    Varför ens chansa? Allt är högst individuellt . 
  • Anonym (Inget)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-01-23 12:58:55 följande:
    För att det är överdrivet. De flesta människor känner ingen skillnad dagen efter om de tagit ett glas vin dagen innan. Varför ska man då inte kunna ta bilen?
  • Anonym (micke)
    Anonym (Granbarr) skrev 2024-01-23 12:58:55 följande:
    Att du inte skulle ha 0.000% dagen efter ett glas vin är helt omöjligt.
    Det är inte att chansa, det är att vara sjukligt nojjig.
    Du kanske skulle behöva prata med någon om dina fobier och vanföreställningar
  • cosinus

Samma dag så kan jag smaka ur någon annans glas. Eller ta pyttelite vin, alltså typ bara så man får lite smak. Säg typ 2 matskedar eller så.

Däremot har det hänt en gång att mannen drack vatten, jag drack vin och när vi skulle hem 5 timmar senare hann jag köra halva vägen hem innan vi kom ihåg att det ju inte var jag som skulle köra. Men helt ärligt hade nog det glaset vin lämnat kroppen för länge sen. Men jag gör det inte medvetet.

Dagen efter däremot har det väl hänt att man varit osäker. Men utan alkometer är det ju svårt att veta. Men jag brukar ha som regel att inte dricka efter midnatt och om jag måste köra dagen efter (oftast då vid 9-10 och att sluta före kl 22 om jag vet att jag måste upp vanlig arbetstid)

• Cathariiina
    Anonym (micke) skrev 2024-01-24 13:53:34 följande:
    Att du inte skulle ha 0.000% dagen efter ett glas vin är helt omöjligt.
    Det är inte att chansa, det är att vara sjukligt nojjig.
    Du kanske skulle behöva prata med någon om dina fobier och vanföreställningar
    Men - nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Det handlar inte bara om promillen i blodet, det handlar om att man får sämre sömnkvalitet när man har druckit. Så att man är tröttare och segare, och har sämre koncentrations- och reaktionsförmåga än vanligt dagen därpå. Saker som är superviktiga vid bilkörning. 
Svar på tråden Kvinnor alkohol o bilkörning