Inlägg från: Tow2Mater |Visa alla inlägg
  • Tow2Mater

Kvinnor alkohol o bilkörning

Anonym (Inget) skrev 2024-01-22 16:21:17 följande:
    Olika länder har ju olika lagstiftning. Sverige har 0,2. Där jag bor är den 0,8.
    Ja Sverige är ju absurt, inte ens en halv lättöl kan man ju dricka om man vill vara laglig.
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2024-01-24 14:02:34 följande:
    Men - nu kan du ju inte ha läst vad jag skrev? Det handlar inte bara om promillen i blodet, det handlar om att man får sämre sömnkvalitet när man har druckit. Så att man är tröttare och segare, och har sämre koncentrations- och reaktionsförmåga än vanligt dagen därpå. Saker som är superviktiga vid bilkörning. 
    Så du gör aldrig något som kanske kan påverka din sömnkvalitet om du ska köra bil nästa dag?
  • Tow2Mater
    Cathariiina skrev 2024-01-25 03:22:35 följande:
    Nej. Eller alternativt så får jag ställa in bilresan. Tar aldrig några risker angående detta. (Finns bussar och tåg också.)

Alltså, ibland tänker jag att vi kanske borde avskaffa privatbilismen helt, eftersom folk helt uppenbart inte kan ta ansvar för detta, och följden blir så många döda och funktionshindrade och enorma kostnader för samhället.

Vi kanske borde ha endast yrkestrafik, och dessa förare skulle vi också kunna ställa större krav på, som man gör med piloter. Årliga läkarundersökningar och förnyade körkortsprov - både praktiska och teoretiska - t.ex.. Det skulle inte finnas så många förare då, så samhället skulle kunna ta över kostnaden för detta. Väger man den kostnaden mot kostnaderna för trafikolyckorna som då inte kommer att ske, så tjänar samhället på det även ekonomiskt. "nollvision" kallas det.
    Extremism till det yttersta. Men som busschaufför skulle man ju då sjukskriva sig om man sovit lite dåligt en natt, vilket guldjobb.

Tur du har både buss och tåg. Alla har inte det.

Det måste ju också vara onödigt att köra med barn i bilen, de kan ju distrahera. Antar du alltid tar tåg eller buss om de är med.
Svar på tråden Kvinnor alkohol o bilkörning