• kajsa 2

    Kvinnor alkohol o bilkörning

    denna fråga är till kvinnor
    hur mycket vågar ni dricka om ni ska köra.
    o har ni nångång varit osäkra om ni druckit för mycket för o köra men kört ändå. 

  • Svar på tråden Kvinnor alkohol o bilkörning
  • Jemp

    Inget samma dag, naturligtvis. 


    Dagen innan nåt glas vin men dricker mig inte full. 

  • Anonym (M)

    Ett glas ett par timmar innan. Men är det bara hem från bussen eller i samhället jag bor i. 

  • kajsa 2
    Anonym (Inget) skrev 2024-01-22 15:52:41 följande:

    Inte en droppe när jag är i Sverige.


    är det mera tillåtet i andra länder o köra alkoholpåverkad
  • Pope Joan II

    Vågar? Det handlar väl inte om att våga, det handlar om - bör i alla fall handla om - att inte vilja. Jag skulle aldrig någonsin köra i ett tveksamt läge. Aldrig. Jag föraktar människor som kör bil påverkade. 

  • Mandel

    Vet jag att jag ska köra bil samma kväll/natt så dricker jag inget!


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Granbarr)

    Självklart 0 ... att ens tänka nån annan tanke är galet. 

    Jag blev vittne till hur en person på min parkering i bostadsområdet backade på en som promenerade förbi precis då. Hade druckit "ett par glas vin"  och skulle "bara" parkera om bilen. (Byta ruta från en till en annan , olika parkeringsregler) .. det räckte för att bli åtalad och orsakade ett knäckt revben, bruten arm och hjärnskakning på den påkörda.   Människan som körde luktade alkohol men var inte synligt påverkad men det räckte för att tappa omdömet,  brista i uppmärksamhet och orsaka stor skada. Blåste 0,57 när polisen kom. 

  • Anonym (Q)

    Jag kan ta ett glas vin på eftermiddagen och sen köra bil 5-6 timmar senare, när jag vet det lämnat kroppen för länge sen. Men är ytterst försiktig med sånt och det sker extremt sällan.

  • felix le chat
    kajsa 2 skrev 2024-01-22 15:56:33 följande:
    är det mera tillåtet i andra länder o köra alkoholpåverkad
    Ja, i sverige har vi gräns 0.2 promille. Dom flesta har 0.5 promille i Europa
    som Danmark, Finland, holland mfl

    England har 0.8 promille !

    Jag har varit i länder där man inte haft några regler alls. Bara man inte orsakar
    olycka så går det bra att dricka.  Dominikanska Republiken.


Svar på tråden Kvinnor alkohol o bilkörning