Hjälp..! Min pojkvän/ex har tappat känslor, eller?
Å, jag känner så mycket med dig kring detta. Jag är nu betydligt äldre än du, men minns fortfarande hur det var när jag var 19 - dessutom har jag en dotter som bara är några år yngre än du och har allt det där framför sig.
När man är 19 och blir förälskad, så är det som om hela världen stod still och ingenting och inget kan komma emellan er. Ni är prinsessan och prinsen och hela världen tittar på er med avund. Men när man är i den åldern där ni är, är man ännu inte helt färdig som människa, det är så mycket som förändras runt omkring och inuti. Man hittar nya aspekter i livet, nya intressen, nya passioner och nya känslor och allting som man tidigare tog för givet ställs på ända.
Som det verkar, så har det hänt med honom. Han förändras nu till en annan människa och med det förändras även hans känslor. Jag tvivlar inte en sekund att han verkligen vill älska dig av hela sitt hjärta, men något är inte längre som förut. Det är inte ditt eller hans fel, det är bara att ni mognar vidare som människor, får andra referenser och andra omständigheter som gör att känslorna förändras. Det är inte uteslutet att han en dag kommer tillbaka till dig igen, men jag tror tyvärr inte att det blir nu och kanske komemr det aldrig att hända.
Kärlek kan man inte tvinga fram, varken från sig själv eller från någon annan. Kärlek måste vara villkorslös och utan tvång. Sjunk in i det vackra du känner och acceptera att livet tagit en ny fas. Var ledsen, gråt om det känns bra, men ring inte och böna, gråta eller tjata. Om han vill gå, så finns det inget i världen du kan göra för att hålla honom kvar, men det är upp till dig att välja hur han ska minnas dig.
Fokusera på ditt liv, dina vänner, familj, träning, studier och hobbies. Jag vet att allt det där känns olidligt torftigt i jämförelse, men lita på mig, du kommer att uppleva samma kärlek med någon annan igen och en dag kommer du knappt ens minnas den här killens namn.
Kram till dig!