Inlägg från: Anonym (abc) |Visa alla inlägg
  • Anonym (abc)

Tonåringens kompisar stjäl och föräldrar är oense kring hur det ska hanteras..

Om ni vill sumpa sonens förtroende för er och säkerställa att han aldrig berättar något i framtiden så gör ni så som hans pappa vill. 

Det är en balansgång att gå och om sonen blir straffad för att han är ärlig så har han ingen anledning att vara det i framtiden. 

Tipsa butiken är en bra idé. Absolut inte kontakta skolan eller de andra föräldrarna, då riskerar din son att vara körd socialt för resten av högstadiet. 

Passa på att se det här som ett tillfälle där ni visar sonen att han kan berätta saker för er inför framtiden när andra (potentiellt betydligt allvarligare dilemman) uppstår. 

• Anonym (abc)

Ett tillägg är att det är inte alls givet att snattande är ett kliv ut på ett sluttande plan där det slutar med värre brott. 

När jag gick i högstadiet så snattade alla "coola" på rasterna, det var något som gav status. I princip alla slutade också på sin 15-årsdag när man blev straffmyndig. 

En tjej skvallrade en gång (när hon åkte fast och hennes föräldrar krävde namn), hon blev ordentligt utfryst efter det och det slutade med att hon bytte skola för att få en chans till nya vänner. 

Jag har ingen kontakt med mina gamla kompisar från den tiden utöver facebook men så vitt jag vet är ingen av dessa kriminell, snattandet i 13-14-årsåldern var deras enda kriminella handlingar. De som "lyckats sämst" har ingen universitetsutbildning utan började jobba direkt efter gymnasiet. 

Svar på tråden Tonåringens kompisar stjäl och föräldrar är oense kring hur det ska hanteras..