• Topcom

    Tonåringens kompisar stjäl och föräldrar är oense kring hur det ska hanteras..

    Hej,

    Har en son som går i 8an och för någon månad sedan kom han ner till mig en kväll och berättade att han hade riktig ångest. Han och några kompisar har varit i affären och snott godis. Jag blev såklart besviken och arg och sa att det aldrig mer fick hända. Vi kom överens om att om hans kompisar föreslår det ska han inte vara med på det, utan hitta en bortförklaring och dra sig undan.

    Han sade att han inte vågar konfrontera dem om att det är fel, till saken hör att han har en lättare autismdiagnos och har haft svårt att hitta kompisar, men att han nu i ny skola har fått ett gäng med bra killar att vara med, även om de tänjer på gränserna. De sköter skolan och är schyssta mot varandra. Vi kom även överens om att vi inte ska säga något till hans pappa, under premisserna att han slutar med detta. Jag vill ha en fortsatt fin dialog med honom och att han vågar berätta saker för mig, vare sig det är fel eller inte.

    Den senaste månaden har han kommit hem varje rast och detta har fått min sambo och hans pappa på nerverna. Idag sa min sambo ifrån, han får äta lunch i skolan och inte hemma. Då försäger sig sonen och säger "Men jag kan ju inte vara i skolan på rasterna, alla mina kompisar går ner och baxar och jag vill inte vara med på det".

    Detta fick såklart min principiella sambo att gå i taket. Sonen ska berätta omgående vilka det är och detta ska polisanmälas. Sonen vill såklart inte berätta så han är rädd för att kompisarna ska fatta att det är han som har skvallrat. Jag säger emot att detta är inte vår sons ansvar, så länge han inte är med på att stjäla, men det tycker såklart pappan är fel. Han ska berätta, annars bestraffas han med utegångsförbud och indragen datortid. Han ska dessutom sluta umgås med dessa kompisar.

    Jag försvarar absolut INTE beteendet, men jag tycker inte det är schysst att lägga detta ansvar på en 14-åring. Killarna kommer åka fast förr eller senare, det är jag övertygad om. Sonen är såklart livrädd att tappa sina kompisar som betyder allt för honom,

    Detta har lett till en öppen konflikt mellan mig och pappan. Han blir förbannad över att jag har sagt emot honom, att jag och sonen skyddar brottslingar osvosv och jag å min sina tycker att han inte ska lägga detta ansvar på sonen.

    Jag vet inte om jag gör fel.. vad tycker ni?

  • Svar på tråden Tonåringens kompisar stjäl och föräldrar är oense kring hur det ska hanteras..
  • Mandel

    Tipsa butiken och be butikspersonalen att de "råkar" se dessa snatta så blir det i butiken de tas på bar gärning och inget er son kan anklagas för att ha skvallrat om.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (Mamma till 3)

    Jag tänker att pappan har mest rätt långsiktigt.
    Jag hade kontaktat de andras föräldrar och informerat dem om situationen/ kontaktat butiken.
    Det är bättre att stämma i bäck, idag baxar de tuggummi om några år är det värre saker.

  • Studentpappa

    Umgås grabben med slödder som "baxar" så är det ett sluttande plan utför. 

    Snattar man nån enstaka gång visst då är det väl ungdomligt oförståend. Men varje rast faller ju inte direkt under det.


    Ride it like you stole it
  • Topcom
    Mandel skrev 2024-01-19 12:18:28 följande:

    Tipsa butiken och be butikspersonalen att de "råkar" se dessa snatta så blir det i butiken de tas på bar gärning och inget er son kan anklagas för att ha skvallrat om.


    Tack, jag föreslog det som en lösning så min son ska slippa stå ansvarig, men min sambo vill gå längre och kontakta lärare, föräldrar och polis.. 

    Superknepigt dilemma detta.. =/
  • Anonym (Nej)

    Nej, ni ska inte polisanmäla de andra ungdomarna! Det får affären sköta! Och er son ska inte straffas för att han inte vill skapa problem för sig i skolan!

    Pappan har FEL i detta, stå på dig!!

  • Anonym (Nej)

    En sak håller jag dock med om - att sonen ska sluta umgås med dem. Han kan hitta kompisar som är bättre sällskap.

  • Mrs Moneybags

    Jag håller med dig TS. Jag skulle inte heller riva upp himmel och jord för några snattande odågor. Jag är dessutom säker på att butiken vet om vad som sker, särskilt om dom är där dagligen på alla raster. 

    Jag hoppas din son kan hitta nya kompisar som har en annan livsstil, för dom där är inga jag skulle vilja att min son var kompis med. Tyvärr! 

    Det är en sak att vara principfast, men det kommer ju gå ut över er son. Han är lite för ung för att axla den rollen och kanske den enda killen i klassen som inte snattar. Ska han bli helt utanför då? Vad tycker pappan om det? 

  • Mandel
    Anonym (Nej) skrev 2024-01-19 12:37:24 följande:

    Nej, ni ska inte polisanmäla de andra ungdomarna! Det får affären sköta! Och er son ska inte straffas för att han inte vill skapa problem för sig i skolan!

    Pappan har FEL i detta, stå på dig!!


    Är helt på din linje!

    Om sonen/ni polisanmäler så blir det bara ord mot ord och det blir nedlagt och er son kommer få ett helvete i skolan.

    Tycker sonen ska ha en stor eloge som undviker kompisarna för att slippa dras in i saker han inte kan säga nej till.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Topcom

    Tack alla för svar!

    tycker ni vi ska prata med skolan? Sambon säger att det blir svårt att låta affären sköta detta då killarna måste tas på bar gärning och de vet inte ens hur killarna ser ut.. utan då måste vi outa dem

  • Mandel
    Topcom skrev 2024-01-19 13:20:02 följande:

    Tack alla för svar!

    tycker ni vi ska prata med skolan? Sambon säger att det blir svårt att låta affären sköta detta då killarna måste tas på bar gärning och de vet inte ens hur killarna ser ut.. utan då måste vi outa dem


    Fråga sonen om vilka tider/raster polarna brukar dra til affären och snatta och de de tiderna till affären. Då kan de kanske ta in någon extra person som håller koll på ungdomar vid godishyllan.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Tonåringens kompisar stjäl och föräldrar är oense kring hur det ska hanteras..