Vad händer med min pappa?
Ja det är ju högst uppenbart att din pappa har tappat sig själv totalt!
Verkar som att orken tagit helt slut.
Kanske fått en identitetskris.
Troligen har fruns sjukdom och oron kring det skakat om tillvaron rejält och att frun därtill har blivit personlighetsförändrad måste vara enormt svårt och något nytt att hantera.
Därtill att ha varit en man med ett eget företag och ha levt med stor kontroll och tappat den under familjekrisen är nog mycket att hantera på samma gång.
Ja han känns mycket vilsen i mina öron.
Jag förstår att det måste kännas hårt det han utsätter dig för och det är svårt att ge något annat råd än att sätta gränser för umgänget när det är som det är just nu.
Äldre ? gubbar? går sällan till läkare vid kris men han borde verkligen prata med någon utomstående som tex en kurator.
Han är i kris och jag tror att han verkligen anstränger sig men att han inte orkar hålla skenet uppe hur länge som helst och så brister det.
Att han helst umgås med barnbarnen är kanske för att det är lättare för honom att hålla masken ?att vara överdrivet glad kan betyda att han försöker dölja sina känslor. Att barnen inte genomskådar honom lika lätt som vuxna.
Som jag också tolkar från din text har han varit i en position där han dels som jag skrev tidigare varit i en hög position där han kanske har varit en man sett som väldigt stark som man har kunnat vända sig till,en man som lätt har haft kontroll över olika situationer och som kanske inte själv har behövt ta hjälp av någon utomstående, då blir det extra känsligt.
Mitt råd är att ta lite avstånd och dra en gräns hur du vill och orkar att ha umgänge.
Ta själv hjälp utifrån från någon professionell som vet hur man kan aggera när en nära anhörig är i kris.
Jag hoppas verkligen att ni alla går det stöd ni behöver.
Styrkektamar.