• Agda90

Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?

Jag får kalla kårar när patärtners som har barn delar på pengar på det viset. Kompenserar han dog för inkomstbortfall när du vabbar? Eller vabbar han lika mycket?
    Vilken hmeks människa som kräver att barnne ska vara mer på förskola för att han ska jobba så mycket som möjligt. 
    Och vaddå du inte få jobba annat än 100%?varför  ville han ens ha barn om han inte tänker älska dem och ta hand om dem? 

Dumpa! 

• Agda90
    Anonym (Sniken?) skrev 2024-01-15 13:15:31 följande:
    Fråga inte mig. Jag fick honom att skriva på enskild vårdnad till mig för att vår andra son skulle få alla föräldradagar. Annars hade han börjat på förskolan när mina dagar var slut och sambons hade brunnit inne för han anser inte att vi har råd med att han tar föräldra-ledigt. Han tycker sonen skulle börjat på förskolan när han fyllde 1 och jag skulle börjat jobba, men jag vägrade. 
    Förlåt för mina följande ord men du har ett rövhål till sambo!
    Varför i all sin dar skaffade du barn med en sån idiot?
    Det där är ingen fadersfigur! Han ska inte ha barn!
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 14:06:29 följande:
    Får man inte spara dagar efter de fyller ett?
    JO, upp till en viss ålder. Men de hade legat på TS sambo och han verkar inte vara en ansvarstagande pappa som hade lyft ett finger för att hans barn skulle få lite längre sommarlov. 
  • Agda90
    Tow2Mater skrev 2024-01-15 19:21:48 följande:
    Kanske - precis som de som vägrar att alls dela med sig av föräldraledigheten under första året pga de promt ska helamma utan flaska för de anser sig vilja det, är ett rövhål mot medföräldren som måste vänta tills barnet blir äldre att knyta an på samma villkor.

Vi vet inte om TS i detta fall ens skulle gått med på att dela dagarna under första året. Och vill pappan ta ut sina dagar senare måste ju han få del i det bestämmandet. Förhoppningsvis gör han det, b la genom att han kanske kan se det kan vara roligare med ett lite äldre barn.

Så man är rövhål för att man gör något som naturen har skapat?
    Det är att ta det till en ny nivå av idioti!

Jag kunde inte pumpa och ena barnet vägrade flaska. Vad skulle vi göra med det barnet? Sätta ut på farstun för att jag inte kunde lämna över henne till hennes pappa ?

Andra barnet hade allergier och den ersättningen som fanns för den typen av allergier gav honom magknip som höll honom (och oss) vaken halva nätterna. Men för all del. Jag skulle skita i att amma för att vi ska ha militmersrättvisa??

Man delar på föräldraledigheten utifrån barnets behov. Och om man kan och vill så SKA man amma och inte räkna dagar för att båda ska ha exakt lika mycket f-ledighet!

Om jag minns rätt så kunde BÅDA föräldrarna vara f-lediga samtidigt under en period. Varför inte göra på det viset (om det fortfarande går) för att skapa en relation tlil sitt nyfödda barn samt att avlasta sin partner från att vara en mat maskin? 

På TS låter det som att pappan inte är intresserad av barn utan ska stuva undan ungarna på förskolan för att arbeta. Låter det som en pappa som kommer att ta en enda dag ledigt för att spendera tid med sitt barn?
    Ränderna brukar inte gå ur en zebra....

• Agda90
    Anonym (XXX) skrev 2024-01-17 01:23:02 följande:
    Inte "vid min barm" som i att amma dem i fem år, naturligtvis. Normalt är att amma ett halvår på halvtid och ytterligare ett halvår på heltid. Om man inte har problem med rent vatten, livsmedelstillförsel, uppvärmning o.s.v. - om det blir krig kommer vi här i Sverige också att behöva amma längre.

Sedan tycker jag att ungefär tre år är lagom att börja på dagis, men då ska det inte heller vara mer än tre timmar om dagen. 

Vidare tycker jag att den riktiga skolan borde börja vid fem år i stället för sju. Vi håller tillbaka våra ungars utveckling häruppe i Norden, med vår sena skolstart. Jag höll på att skriva att den inte behövs längre, då anledningen till att folkskolan började så sent som vid sju år (och den åldersgränsen har hängt med ända till nu) är att det var så mycket vargar i Norden då, och folk inte vågade låta sina fem-sexåringar gå till skolan ensamma. Men nu är de ju här igen (vargarna)... Går dock kanske att lösa med skolskjuts som hämtar upp vid hemmen i vargtrakter.
    Riktig skola börjar vid 6 års ålder då förskoleklass sedan något år tillbaka är obligatorisk 
Svar på tråden Jag vill bara ha gemensam ekonomi om jag gynnas av det. Rätt eller fel?