• Anonym (Ts)

Varför vill inte folk få söner??

Har hängt jär på FL ett tag och sett ett antal trådar om detta. 

Varför vill folk inte få söner? Läst om mammor (och iaf en pappa) som bara vill ha döttrar. En av varje är ok, två dötttar ok men två söner en besvikelse.

Varför? Är själv mamma till två grabbar och fattar inte. Vad är grejen?

• Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??
  • Anonym (Ts)

Hm, ja miniversionen kanske är något. Men båda mina söner har tydliga drag av mig så de är ju också mina minis liksom.

Mest bara reagerat att jag settt flera trådar på temat om pojkbesvikelse liksom.

• Anonym (Ts)
    Anonym (..) skrev 2024-01-13 18:22:15 följande:

Har pojkar och för min del handlar det om oro att de inte ska bry sig om att ha lika nära kontakt med oss föräldrar bl.a. De som mest verkar åka och tillbringa en dag med sin mamma, gå på stan och nån kulturaktivitet t ex, verkar vara döttrar. Likadant med att ta hand om sina föräldrar som äldre, det verkar mest vara döttrar som gör det. Pojkar verkar behöva eller vilja distansera sig lite mer från sina föräldrar, får inte vara lika mjuka och omhändertagande enligt samhället för då ses de som mesar. 

Jag vill ju ha barn som är mjuka och omtänksamma, tänker på andras väl och ve och som gärna har nära kontakt. Sen är det viktigt att de anstränger sig i skolan och försöker sitt bästa. Ska göra allt jag kan för att mina söner ska bli så. Men omgivningen kommer också att påverka med sina uppfattningar om hur pojkar ska vara. 

Det är det här jsg INTE fattar som ett argument. I både min och min mans familj är sönerna omtänksamma mot föräldrar och far/morföräldrar. Ringer, hälsar på, ser till att barnen får kontakt. 

Men de är också uppfostrade utan fördomen att söner nog inte kommer söka kontakt. Jag tror det blir en självuppfyllelse i det, om man går in med tanken att ens son kommer strunta mer i en än ens dotter sänder man ut de vibbarna och får det resultatet med.

• Anonym (Ts)

Har pojkar och för min del handlar det om oro att de inte ska bry sig om att ha lika nära kontakt med oss föräldrar bl.a. De som mest verkar åka och tillbringa en dag med sin mamma, gå på stan och nån kulturaktivitet t ex, verkar vara döttrar. Likadant med att ta hand om sina föräldrar som äldre, det verkar mest vara döttrar som gör det. Pojkar verkar behöva eller vilja distansera sig lite mer från sina föräldrar, får inte vara lika mjuka och omhändertagande enligt samhället för då ses de som mesar. 

Jag vill ju ha barn som är mjuka och omtänksamma, tänker på andras väl och ve och som gärna har nära kontakt. Sen är det viktigt att de anstränger sig i skolan och försöker sitt bästa. Ska göra allt jag kan för att mina söner ska bli så. Men omgivningen kommer också att påverka med sina uppfattningar om hur pojkar ska vara. 

Kan också lova att vare sig min bror eller man och hans bror ses som mesiga utåt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Claudette) skrev 2024-01-13 14:46:51 följande:
    Jo, men tror du inte det är för att här är det enda ställe sådana känslor kan ventileras?

Just för att det faktiskt är tabu att gnälla över "fel kön" när vissa i verkligheten får kämpa i åtta år med IVF för att få barn alls. 

Jag tycker det är fruktansvärt att tänka att något kön skulle vara "sämre" än det andra när man väntar på en liten bebis och hade reagerat kraftigt om jag hörde det IRL.
    Jo men jag har inte sett gnället omvänt liksom, bara för söner.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Emelie) skrev 2024-01-13 19:57:16 följande:

Tror det handlar om relationen mellan en dotter och mamma

jag tex åkte på resor själv med min mamma sedan tonåren, upp i vuxen ålder. Weekendresor i Europa , längre resor till usa osv. Min bror ville väl bara tills han blev tonåring, sen var det inte så kul längre att åka med morsan på semester.

sen har min mamma träffat mitt barn dubbelt så mkt som hans. Han tar inte barnet och far hem till vår mamma osv, som jag ofta gör. 

finns kanske fler anledningar folk har 

Läs mitt svar ovan på exakt detta. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Q) skrev 2024-01-13 20:28:31 följande:
    Ja, det verkar vara vanligt att man mest umgås med kvinnans släktingar.
    Verkligen  inte i min erfsrenhet.

Fördomar göder fördomar.
  • Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:39:36 följande:
    Vi vill ju inte skämma bort våra söner på det sätt som är vanligt i många lönder. Det är kanske det man skall göra för att skapa ett superstarkt band till sin son?

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:39:36 följande:
    Vi vill ju inte skämma bort våra söner på det sätt som är vanligt i många lönder. Det är kanske det man skall göra för att skapa ett superstarkt band till sin son?
    Eller kanske inte gå in med inställningen att han kommer kapa banden med en medan dottern kommer man ha kvar. Det märker barnen och poff så har du skapat den sits du oroat dig för.
  • Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:25:57 följande:

Jag förstår att många föredrar döttrar, för det verkar vanligt att man förlorar sin son i Sverige när sonen bildar familj. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 20:24:46 följande:
    Jag könner en man som är jätteomtönksam mot sin mamma. Men hans fru hatar det och accepterar det inte. Detta tror jag är vanligt.
    Medan mön brukar acceptera och stötta sin fru om hon behöver ta hand om sina föräldrar 

Och jag är frun vars man är jätteomtänksam mot sina föräldrar, och jag och svärmor har en fin relation där jag skickar löpande uppdateringar, videos och foton på barnen då de bor en bit bort och tycker det är jättefint  att se mina barns relation till farmor och farfar. Detta då jag själv hade en fin relation med mina farföräldrar.
  • Anonym (Ts)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 21:40:18 följande:

Det låter toppen. 

Jag är glad för din skull.

Men för många är det inte så. 

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-13 21:40:18 följande:

Det låter toppen. 

Jag är glad för din skull.

Men för många är det inte så. 

Och det tror jag delvis är pga att man gått in med tanken  stt sonen inte kommer ha den viljan.

Som man sår, får man skörda.
Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??