Inlägg från: Mrs Moneybags |Visa alla inlägg
  • Mrs Moneybags

Varför vill inte folk få söner??

Anonym (Sanning) skrev 2024-01-14 20:05:37 följande:
    Fast det förekommer faktiskt, att mor- och farföräldrar inte är lika intresserade av barnbarn, som de inte är genetiska föräldrar till (t.ex. för att deras barn varit sterilt). Och särskilt inte om det även finns biologiska barnbarn att tillgå, hos barnets syskon. Det är inte så jättekonstigt egentligen. Man vill ju gärna se att ens egna drag och egenskaper gått vidare till barnbarnen - att man lever vidare genom dem. 
    Inte man - du. Du vill att dina egna drag ska gå vidare. Prata bara för dig själv.

Själv har jag lätt att knyta an till barn som inte är mina egna och jag ser inte hur det skulle förändras framåt. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Sanning) skrev 2024-01-15 09:46:32 följande:
    Fast det är nog rätt allmänmänskligt. Det ser man ju bara på att så många barnlösa par försöker med precis alla fruktsamhetsbehandlingar först, innan de överväger att adoptera i stället. Och att många av dem också väljer bort att adoptera i slutändan. 
    Det kan ju ha med att göra att adoption är omgärdat av många regler från hemländerna. Det är inte så enkelt som man kan tro. Edward Blom t ex och hans fru fick inte adoptera pga övervikt. Nu har de tre biologiska barn.

Det är lika ofta hemländerna som väljer bort par här i Sverige som tvärtom. Det kan handla om vikt, hur länge man varit gift, instabil ekonomi mm mm. Betydligt högre krav än man har för att skaffa ett biologiskt barn (noll krav). 

Jag tycker det är helt naturligt att undersöka möjligheterna för ett biologiskt barn först. Det kan ju gälla något enkelt, som att man bara behöver någon annans sperma t ex. Det är ju i det närmaste gratis att fixa i jämförelse med en adoptionsprocess. 
Svar på tråden Varför vill inte folk få söner??