Varför vill inte folk få söner??
Kan enbart tala för mig själv, jag blir inte besviken över att få en pojke, däremot besviken om jag inte hade fått en flicka. Barn är dock en gåva oavsett kön så är jättetacksam över att ha den möjligheten.. men självklart är det iallafall för mig som mamma skillnad om jag skulle ha 3 döttrar eller 3 söner.
Med 3 döttrar hade jag ändå varit nöjd, med 3 söner hade det känts som något saknades.
För min del är barndomen bara en liten del av det, dvs det faktum att pojkar generellt är mer stökiga än flickor, ställer till med problem osv. Medan flickor är mer lugna, målar, pysslar, läser.
Det "stora" problemet är som en del andra här i tråden påpekat, det är jättevanligt att förlora sin son såfort han bildat familj, för att svärdottern inte vill ha lika mycket kontakt och istället närmar sig sina egna föräldrar när hon får barn. Det innebär ju att kontakten med barnbarnen blir lidande vilket känns så tråkigt. Tillskillnad från om man har döttrar, då kan man räkna med en fin relation med både sitt eget barn och sina barnbarn.
Med det sagt så har jag absolut inget emot pojkar, tycker bara att fler fördelar finns med döttrar och det kan nog vara många som håller med och därför föredrar flickor.
Men vill man absolut inte ha ett visst kön så borde man låta bli att skaffa barn, för oavsett vad man själv skulle föredra så är det ett barn det handlar om, som inte förtjänar att vara oönskat pga sitt kön.