• Anonym (mamman)

Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring

Min 15-åring är omöjlig att nå, utbrotten har skett i flera år nu. Jag och pappan känner oss maktlösa. Igår hade jag gjort lite förändringar i hemmet som inte föll henne i smaken och när jag kom hem hade hon förstört det jag fixat med i flera timmar. Jag blev rasande och skrek åt henne, tog även tag i hennes axlar och föste ut henne i rummet och hänvisade henne till rummet. Istället skrattade hon mig i ansiktet och sa att "ha jag kommer ändå tar ner dina jävla fula grejer". Kvällen följdes med att hon spelade hög musik till väldigt sent, höll hela familjen vaken, hon hade låst dörr så vi kunde inte ta högtalaren. Skulle vi gjort det hade hon blivit ännu mer arg (ja ni hör, finns ingen respekt). Jag hotade med att stänga ner spotify. Hon är så fruktansvärt arg och tycker att jag inte låter henne göra något vilket inte stämmer. Hon har tex. en egen moppebil så hon har otroligt mycket frihet. Sen skrev hon i sms till mig att jag håller på att bli som en i vår vänskapskrets som sagt att hon inte gillar dottern (kommit fram genom andra bekanta, vilket jag iofs inte heller tycker är schysst gjort av den kvinnan). Jag känner mig i ett helt desperat läge nu, inför kvällen då hon kommer fortsätta med höga musiken. Imorse slog hon sönder systerns spegel. 

Dottern själv säger att hon tror hon har adhd och när jag säger att vi ska söka elevhälsan så vägrar hon och säger att de inte vet nåt om adhd. Trots att jag förklarat att det är dit man kan vända sig i första hand. 
    Hon fullkomligt hatar mig och pappa och lillasyster. Har tar skärmdumpar på sms-konversationer så hon kan använda det för att "stämma mig" osv. Hon säger att jag slår henne. Hon skriver till mig på sms att jag är hemsk, ful, värdelös mamma, kallat mig h-ord..Snälla kom med råd! 

• Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring
  • Anonym (Oo)

läste nu igenom att många säger ta ifrån henne allt och hade det varit jag så hade det absolut inte funkat blev värre när dom gjorde det, bättre att kommunicera än att bestraffa eftersom hon redan har ilska, blanda in soc kommer förmodligen sluta med hon hamnar på hem då dom kommer anse ni ?inte klarar av föräldrar rollen? det som hände mig och där blev det bara värre. 80% av unga som hamnar på hem kommer tbx värre 
    KOMMINUSERA försök komma fram t henne 

• Anonym (Rakt på sak)

Det första som händer nu är att hon inte har någon månadspeng och det är tills vidare. Det andra som händer är att ni inte betalar för hennes telefon och hon har ingen tillgång till internet.

Hon beter sig som ett svin mot er och trots att det är er dotter måste ni sätta hårt mot hårt. Släpp all empati. Hur hade ni behandlat henne om ni inte var släkt?

Ring soc och be om hjälp, det kan vara så att hon inte kan bo hemma längre om det blir riktigt illa.

• Anonym (Nilla)

Det här problemet kan väl inte ha kommit över en natt?

Hur var hennes beteende när ni köpte mopedbilen? Hur gick ert resonemang då och vad kom ni överens med henne om?

Varför hotar du med saker som ändå inte sker? En låst dörr han ni väl öppna utifrån, en innerdörr är väl inte svårt att öppna med en kökskniv eller helt enkelt haka loss? Men inte för att skrämma henne utan för att hon gör så andra inte kan sova.

Varför kontaktar ni inte elevhälsan, BUP och socialen trots att hon inte vill? Hon mår ju inte bra så hennes vilja blir ju sekundär. 

Går det att prata med henne när hon är lugn? Hur är hon i skolan? Med kompisar? Om hon sköter sig då så vet ni ju att hon kan.

Vad skriver ni egentligen i sms som hon skulle kunna använda emot er? I normala fall skulle det ju inte finnas något att spara som hon kan polisanmäla så vad är det ni skriver till henne?

• Anonym (Rakt på sak)

Och den där mopedbilen säljer ni, omgående.

• Anonym (Oo)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-01-12 08:23:30 följande:

Och den där mopedbilen säljer ni, omgående.

Om dottern agerar pga uppbyggd ilska hur tror du det kommer hjälpa hennes ilska och månde om hon blir bestraffad hur tror du hennes relation till familjen kommer se ut senare? Hon kommer bara bygga upp mer ilska idtälllet för lösa problemet och hitta anledningen så ska hon bli bestraffad så hon bygger upp alla känslor på insidan istället? 
  • Anonym (Rakt på sak)
    Anonym (Oo) skrev 2024-01-12 08:28:28 följande:
    Om dottern agerar pga uppbyggd ilska hur tror du det kommer hjälpa hennes ilska och månde om hon blir bestraffad hur tror du hennes relation till familjen kommer se ut senare? Hon kommer bara bygga upp mer ilska idtälllet för lösa problemet och hitta anledningen så ska hon bli bestraffad så hon bygger upp alla känslor på insidan istället? 
    Om dottern beter sig som en komplett idiot så dras förmåner in.
  • Anonym (Rakt på sak)
    Hon behöver inte någon mopedbil för att bearbeta sina riktiga problem heller. Om hon blir arg så har hon bara sig själv att skylla på.
  • Anonym (aldrigtolereat)
    Exakt mer curlande är vad hon behöver. För det har ju funkat så bra hittills eller hur 
  • Anonym (aldrigtolereat)
    Tow2Mater skrev 2024-01-12 01:19:24 följande:
    Så efter några dagar kan hon ha utegångsförbud tills18-årsdagen..... Vem skulle som förälder (eller barn) orka med det?
    Slapphet är ju det som behövs eller hur? Barn ska inte få ha gränser utan göra vad dom vill? 
  • olof 45
    Man får vara tydlig med att straffen är konsekvenser av hennes BETEENDE, inte det faktum att hon känner ilska. 

Hennes känslor är fortfarande giltiga, och hon har rätt att känns precis som hon känner. Men det man FÅR göra av sina starka känslor är att nummer 1)  prata om det, med föräldrar, vänner eller proffs, för att sedan gemensamt med andta/stöd lösa det. 2) avreagera sig på ett sunt sätt som INTE skadar eller påverkar andra, Gråta, bita i kudde, lyssna på hög musik med hörlurar på, kräva att få vara ifred för att hitta balans igen, skriva dagbok som INGEN får läsa. 

Det är ABSOLUT OACCEPTABLET att spela ut sin ilska på destruktiva sätt som stör andra!! Tänk om alla skulle bete sig så? Och DET är vad som ger konsekvenser.

Skriv ett brev till henne där detta ovan framgår tydligt. Skriv att ni så gärna hjälper på alla sätt hon kan tänka sig!

MEN, från och med nu, är det slut på att ni som föräldrar accepterar att en tonåring - en nästan vuxen person - straffar sin omgivning på fult sätt! Konsekvenser för DÅLIGT/DESTRUKTIVT OCH ELAKT BETEENDE SOM PÅVERKAR ANDRA MÄNNISKOR från och med nu kommer vara att hon inte få ha lås på sin dörr, inte får använda mopedbilen, inte får telefonräkningen betald (alternativt en "dumb-phone), ingen månadspeng eller nya kläder, och andra naturliga konsekvenser (t.ex. har hon sönder något får hon betala för det/ge av sina egna saker. Spelar hon musik som stör andras nattsömn (vilket är en rättighet ni har som människor, ni ska inte utsättas för tortyrliknande behandling!) är att hon inte får ha högtalare, osv). 

Ni måste ge kärlek och stöd och upprepa tusen gånger att ni vill hjälpa henne, samtidigt som ni berättar att ni måste sätta stopp för dåligt BETEENDE på stört, vad som än krävs! Detta är två skilda saker.

OCH: inga barn under 18 går ut ur huset utan att föräldrarna vet var de är. Föräldrar ska veta var deras barn är och vad de gör, för barnen är deras ansvar. Går hon iväg blir det ett polisärende, punkt slut. Det kan leda till att hon får hjälp av socialen, eller att hela hennes tillvaro blir sämre. Tror hon rymlingar får bra liv? Hur vill hon att hennes liv ska bli? 
Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring