• Anonym (Oo)

Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring

Känner igen mig lite I hennes beteende var ett liknande beteende jag hade, jag slog sönder saker, jag skrek på min familj framför allt min mamma jag betedde mig inte alls, försökte hoppa från balkong på 4de våning bara för ge igen på min mamma, rymde hemifrån, skolka, var i många slagsmål i skolan, blev avstängd från skolan pga bråk, nått jag skäms lite över i äldre ålder men jag va en tonåring och idag har jag faktiskt inte pratat med min familj på nästan 5-6år. släkt övertala min mamma att mitt beteenden berodde på droger vilket jag absolut inte gjorde. blev skickad till hvb och SIS instution pga mitt beteend. 

Grunden till mitt beteende var mitt mående jag försökte visa att jag inte mådde bra jag inte kände mig hörd och väldigt ensam. Jag drog mig ifrån familjen väldigt mycket och om jag hade fått den support och hjälp jag hade behövt från min familj så kanske de hade blivit annorlunda och jag hade haft kontakt med min familj idag. 
    så jag råder att bara gå att sätta dig ner bredvid din dotter när ni inte precis bråkat och bara fråga, vad har hänt. Pusha henne inte för mycket, om hon inte är redo att prata och blir pushad kn det bli hon stänger sig ännu mer, kallas stolthet många tonåringar har det haha

för all den ilskan kommer från nånstans antingen hon är arg på nått ni gjort, att ni inte ser och hör henne eller så är hon arg från nått annat men det går ut över er får hon inte kan ta ut det nån annan stans, har hon ett förhållande? Hur har hon det med vänner/i skolan? ser ni nått mönster när det börjar? Tonåren är jätte förvirrande ålder med hormoner, försöka hitta sig själv, skola, förhållande och så mycket mer tonåren kan va väldigt jobbiga för vissa. det kommer lugna ner sig med åldern desto mer hon mognar men för att rädda er situation så behöver ni hitta vad som gör hennes känslo att expolodera. visst det kan vara ADHD jag har själv det men nu när jag hittat mig själv mer så är jag hur lugn som helst adhd gör det inte lättare men adhd är inte grunden till problemet. adhd gör så man får alla känslor starkare men vad får henne att känna ilska? 

hoppas jag kunde hjälpa lite med mitt svar :) 

• Anonym (Oo)

läste nu igenom att många säger ta ifrån henne allt och hade det varit jag så hade det absolut inte funkat blev värre när dom gjorde det, bättre att kommunicera än att bestraffa eftersom hon redan har ilska, blanda in soc kommer förmodligen sluta med hon hamnar på hem då dom kommer anse ni ?inte klarar av föräldrar rollen? det som hände mig och där blev det bara värre. 80% av unga som hamnar på hem kommer tbx värre 
    KOMMINUSERA försök komma fram t henne 

• Anonym (Oo)
    Anonym (Rakt på sak) skrev 2024-01-12 08:23:30 följande:

Och den där mopedbilen säljer ni, omgående.

Om dottern agerar pga uppbyggd ilska hur tror du det kommer hjälpa hennes ilska och månde om hon blir bestraffad hur tror du hennes relation till familjen kommer se ut senare? Hon kommer bara bygga upp mer ilska idtälllet för lösa problemet och hitta anledningen så ska hon bli bestraffad så hon bygger upp alla känslor på insidan istället? 
Svar på tråden Behöver hjälp! hantera ilska och utbrott - 15-åring