Inlägg från: Anonym (adopt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (adopt)

Vad är orsakerna till adopterades psykiska ohälsa?

Sunflora skrev 2024-01-11 13:58:31 följande:

De flesta barn är i förskoleåldern när de adopteras. Det är väl inte så konstigt att de påverkas av att komma till ett annat land där de inte kan språket eller är van vid maten eller kulturen. De blir till och med fråntagna sitt namn. Tittar du på de finska barnen som placerades i Svenska familjer under andra världskriget hittar du samma trauma. 

Det är hemskt att vi i Väst köper barn från tredje världen, människohandel är alltid fel. 

Barnen är också ofta stulna, med syfte att kunna adopteras till rika i utbyte av pengar. Sen undanhålls information för barnet för att lögnen och stölden inte ska uppdagas, vilket ytterligare spär på traumat att flyttas till ett nytt land.

Adoptivföräldrarna är dessutom inte sällan dåligt rustade för att ta hand om det adopterade barnet. De vill bli föräldrar, adoption är den sista utvägen. De bär på egna trauma från barnlöshet och ibland långa fertilitetsbehandlingar. De ser föräldraskapet utifrån sina egna behov av ett barn som botar deras barnlöshet, inte ett traumatiserat barn som ska få en familj. Många adoptivföräldrar är direkt olämpliga som föräldrar, men anser sig som extra goda föräldrar då de blivit godkända av socialtjänsten. 

Barnen avkrävs tacksamhet för att de blivit adopterade från det hemska ursprungslandet. Det leder till svåra problem med självkänslan, dels att tvingas vara tacksam för att de fått en familj, som ju bör vara villkorslöst, och dessutom lär sig att förakta eller åtminstone inte låtsas om sitt ursprung. Dessutom får många indirekt eller direkt känslan av att de måste trycka ned sin önskan att veta mer om sin biologiska rötter för att adoptivföräldrarna då blir ledsna och att det stör bilden av att adoptivfamiljen är den enda viktiga för barnet. 

Om barnet hittar sin ursprungsfamilj så kommer problemet att inte kunna sina släktingars språk. De har bestulits på hela sin tidiga identitet, sitt språk, sitt namn, sina rötter. Allt för att rika barnlösa i väst ska få sina behov tillgodosedda.
  • Anonym (adopt)
    Anonym (katt) skrev 2024-01-11 19:50:07 följande:
    Sant. Gäller inte alla. Men kan man se en medfödd psykisk ohälsa hos barnet så brukar man återfinna den också hos föräldrarna - eller nån variant. Jag skrev så i mitt första inlägg bara för att jag tolkade (felaktigt) ohälsan från nåt medfött - vilket inte alls är fallet alla gånger. 
    Och hur kan man veta att det är en medfödd psykisk ohälsa om man inte känner till något om barnets biologiska föräldrar eller tidiga liv?

Och hur kan man veta vad som eventuellt är medfött och vad som orsakats av traumat att skiljas från sina föräldrar och skeppas till ett helt annat land och få hela sin identitet raderad?
  • Anonym (adopt)
    Anonym (Otacksamhet) skrev 2024-01-11 23:31:42 följande:
    Nej jag tror att jag lever i samma universum som du..

Och jag är inte isolerad eftersom jag är gift..så svårt att vara helt isolerad då faktiskt..

Nej det är inte "uppåt väggarna" att vara tacksam för det man fått..

Dom som är adopterade behöver bara bli lite mer tacksamma över att dom ens blev adopterade och sluta vara såna egon..Dom kunde ha fått ett mycket värre liv om inte deras föräldrar hade adopterat..Så JA otacksamma är dom minst sagt!

Det enda dom som mår dåligt av att blivit adopterade tänker på är dom själva..dom skiter fullständigt hur jobbiga dom var som barn..
    Dom skiter fullständigt i sina föräldrar som räddade dom från en värre verklighet..

Så jäkla otacksamma..men dom skulle väl hellre ha varit ett barn som blivit kidnappat och fick leva som ett trafficking offer som blev knullad av olika män dagarna i enda!?

Adoptiv föräldrarna gör allt för att få dom att känna sig hemma, men barnen själva tycker bara att deras adoptiv föräldrar kunde dö.

Så länge någon är så jäkla otacksam så kan dom inte må bättre vad dom än gör.
    Dom måste förlåta deras "dumma" adoptivföräldrar först att någonsin kunna må bra.
    Du låter som urtypen för en narcissistisk adoptivförälder :)

Tyvärr är ditt tänkesätt inte så ovanligt hos adoptivföräldrar, även om det är få som är så öppna med det. 
  • Anonym (adopt)
    Anonym (Otacksamhet) skrev 2024-01-13 01:04:54 följande:
    Haha jag har aldrig haft några barn.. har aldrig velat ha ngr egna barn ens..Jag gillar djur bättre än skitungar!
    Och inte fan skulle jag adoptera otacksamma ungjävlar iallafall.

Jag skulle aldrig velat ha ngr otacksamma adoptivbarn..då skulle jag nog ha dränkt dom..dom skulle fan inte få komma med deras attityd utan att få ett straff som dom sent skulle glömma i allafall.
    Dom SKA vara tacksamma att dom inte såldes som ett traffickingoffer istället.

Men jag antar att många adopterade skulle velat bli sålda som ett traffickingoffer istället så dom hade nåt dom verkligen kunde klaga på.

För alla jäkla adoptivbarn är bara otacksamma. över vad dom fått..

Dom vet inte vad det betyder att vara tacksam ens..

Så det är inte ett dugg synd om adoptivbarn.dom har det för enkelt och gnäller om ingenting..
    Skönt att höra att du inte har några barn.

Adoption är ju en form av trafficking, så dessa barn är ju traffickingoffer.
  • Anonym (adopt)
    Anonym (Otacksamhet) skrev 2024-01-18 02:12:53 följande:
    Ja visst är det skönt att slippa barn haha..Eftersom jag aldrig ens har velat ha egna barn så vill man inte ta hand om någons annans barn heller..Ja förutom mina syskonbarn då som jag är barnvakt åt ibland, men det är ju en helt annan sak..

Alla adoptivbarn är nog inte traffickingoffer, men du har nog delvis rätt i att många barn kan ha sålts för att bli adoptiv barn..

Med "riktiga" traffickoffer så menar jag bebisar/barn/ungdomar som rövats bort av kriminella..och som sen säljs till personer (oftast män såklart) som vill ha sex med dom..Sexhandel alltså..
    Sen lever dom så under fruktansvärda förhållanden (våldtäkter, misshandel eller värre tom) 
    Många barn har som tur är blivit räddade undan sexhandeln/traffickingen nu under senaste åren, spec i USA  så har dom räddat massor med barn o ungdomar..som har haft ett rent helvete..
    Bara för att det finns värre öden så innebär det inte att trafficking för adoption är rätt eller bättre. Och det finns heller inga garantier att familjen som adopterade barnen var så himla mycket bättre än alternativen som fanns för barnen.

Alla adoptivföräldrar är inte bra föräldrar. I synnerhet på 60-70 talet när man hade väldigt lite kunskap och intresse för att se barn som egna personer utan mest såg dem som en deg man skulle knåda till följsamhet. Och den här nya trenden att man ska försämra aborträtten och tvinga att barn föds som sen kan bli adoptionsoffer och tillgodose vuxnas behov.

Det är faktiskt inte alls konstigt att adopterade mår dåligt när de vuxit upp under såna förutsättningar. 
Svar på tråden Vad är orsakerna till adopterades psykiska ohälsa?