• Anonym (Trött)

Nyligen separerar från mannen.

Hej. 

Jag och barnets pappa har separerat. Hela processen har varit lång, tagit över ett år för att endast flytta ifrån och fullfölja skilsmässan. Det har varit kaos och turbulent. Jag har svårt för barnets pappa och jag orkar på riktigt inte med honom.. kommunikationen fungerar inte alls och vi har svårt att samarbeta och komma överens. Han brukar ofta prata dåligt om mig framför barnet.. Han skyller allt på mig så att barnet blir arg på mig trots att det är pappan som lovat och inte hållit det han lovat, då han glömt bort det eller liknande. Så ofta är det mitt fel som inte ringt eller påminnt pappan, vilket han även uttalat säger till barnet. 

Exet dyker även upp här i tid och otid för att kontrollera. Han vill ofta komma in i lägenheten för att se så att jag inte har någon här.. I morse ringde han och sa att han inte har fyllt på motorolja och att det är problem med motorn. Och då måste jag ge honom min bil eftersom han ska åka iväg till jobbet under ett par dagar. Alltså det känns inte som att vi är skilda. Han hör av sig heeela tiden och jag orkar inte med honom. Jag orkar inte med detta nå mer. Har tappar livslust och känner inte att det finns någon mening längre. Jag är helt slut.. jag ville bli av med honom.. för jag orkar inte .. min energi ör helt tom och han suger musten ur mig.

För ställer jag inte upp och finns där då får jag 7 helvetes resor värre. Han ser till att verkligen göra det surt för mig. 

Jag vet inte vad jag ska ta mig till? Hur har ni andra gjort och vad behöver jag göra för att det ska bli bra? 

Inte för att kasta runt med olika diagnoser men han har narcissiska drag vilket är en stark faktor till varför jag till slut tog mod och lämnade.. men bävade för eftertiden då jag vet att det inte är så himla enkelt. Och nu besannades mina farhågor!

• Svar på tråden Nyligen separerar från mannen.
  • Anonym (Svar på tal)

Släpp inte in honom i ditt hem igen. Skaffa säkerhetskedja. Han har ingen rätt att tränga sig in där! Ring polisen om han försöker ändå.

Om han har fel på bilen så sluta låna ut din! Vadå måste?? Nej!! Du behöver den själv, säg bara det. Undrar han varför så säg att du behöver den, upprepa exakt samma ord och lägg på om han inte slutar.

Säg till honom att han kan skicka sms - och svara INTE direkt utan fundera på om det handlar om umgänget, då måste du ju svara, men om han behöver hjälp så skriv bara att du inte kan hjälpa honom utan vidare information eller om han vill tjata om något han inte har med att göra, skriv att det är privat.

Du måste sätta gränser ts!!

Ja, han jävlas säkert ännu mer först men du MÅSTE hålla dina gränser! Och om han saboterar umgänget så ta honom till Familjerätten för samtal och sedan kanske vidare till tingsrätt för enskild vårdnad. De ser väldigt hårt på att man vägrar kommunicera normalt!

• Anonym (Svar på tal)

Förtydligande, alltså att han kan skicka sms om det är något han vill diskutera. Ta inga samtal i onödan!! Ringer han så svara INTE. Ställ in så hans ringsignal i kontaktlistan är avstängd.

• Anonym (hm)

Som många andra säger är det viktigt att du har så mycket på sms som möjligt. Sen tror jag ni borde boka en tid till familjerätten omgående. Du kan boka och gå dit själv om det behövs och om han inte vill eller tycker att det är nödvändigt. Där får ni hjälp att sätta upp regler som måste följas. Om dessa inte följs av din ex man kan han få lagliga problem istället. Det kan vara något som möjligtvis får honom att skärpa sig. 

• Anonym (ABC)
    Anonym (Svar på tal) skrev 2024-01-10 21:31:41 följande:

Släpp inte in honom i ditt hem igen. Skaffa säkerhetskedja. Han har ingen rätt att tränga sig in där! Ring polisen om han försöker ändå.

Om han har fel på bilen så sluta låna ut din! Vadå måste?? Nej!! Du behöver den själv, säg bara det. Undrar han varför så säg att du behöver den, upprepa exakt samma ord och lägg på om han inte slutar.

Säg till honom att han kan skicka sms - och svara INTE direkt utan fundera på om det handlar om umgänget, då måste du ju svara, men om han behöver hjälp så skriv bara att du inte kan hjälpa honom utan vidare information eller om han vill tjata om något han inte har med att göra, skriv att det är privat.

Du måste sätta gränser ts!!

Ja, han jävlas säkert ännu mer först men du MÅSTE hålla dina gränser! Och om han saboterar umgänget så ta honom till Familjerätten för samtal och sedan kanske vidare till tingsrätt för enskild vårdnad. De ser väldigt hårt på att man vägrar kommunicera normalt!

Håller med
  • Anonym (Liknande)

Vi hade liknande med mannens ex, hon bestämde och kontrollerade. 
    Min man var tvungen att åka och fixa ärenden åt henne som inte alls rörde dottern, tvingade honom att låna ut bilen trots att han behövde den själv, bröt allt som var bestämt, osv 

kan inte ställa någon diagnos såklart men ?sårbar narcissist? stämmer in väldigt väl så vi behandlar henne utefter det, lite gråstens metoden. sen kan det mkt väl bara vara kontrollbehov, svartsjuka och bitterhet. 
    (Hon var den som gjorde slut och vi träffades långt senare.)

det tog flera år och tyvärr blev det väldigt infekterat och vi gjorde inte allt rätt heller men såhär blev det iaf, kanske kan något funka för dig :)

- enbart kommunikation/ställa upp om det gäller dottern.
    - skriftligt umgängesavtal för högtider, lov och födelsedag.
    -byter aldrig helger eller dagar om det inte är nån resa eller sånt, men aldrig för tex ett kalas.
    - Även gemensamma klädinköp inför terminen tas vid ett tillfälle,  (om inget skulle gå sönder eller liknande såklart) 
    - hon fick inte längre komma hem till oss, byten blev genom förskolan/skolan eller hemma hos mamman om det var ledigt/vabb (så min man kunde gå därifrån, lättare än att få ut någon) 
    - skriftlig kommunikation enbart (undantag akuta fall vilket inte hänt ännu)
    - ingen onödig kommunikation, parallellt föräldraskap. Lägger oss inte i nånting hos den andra. Tänk kollega du inte gillar så värst mycket men ändå måste ha kontakt med ibland gälland ett projekt?

• Anonym (Liknande)

Svarade på sms/ skrev också nästan bara med henne kvällen innan bytet eller samma dag.

• onelifetolive

Jag säger som andra. 
    Du måste vara extremt kort mot honom.
    Visa inga känslor whatsoever.
    Blanda in familjerätten. Säg att ni behöver hjälp med samarbetet, eftersom du vill att det ska funka, men ingen kontakt i övrigt. 
    Släpp inte in honom i lägenheten. 

Börja där. 

Sen kan du försöka få barnet att uppföra sig. Även där ska du vara stenhård - men väldigt kärleksfull. 
    Acceptera inte att barnet är otrevligt, men ha förståelse för att det kan vara svårt för barnet då pappan förtalar dig. 
    Även detta borde familjerätten eller BUP kunna hjälpa till med. 

Varmt lycka till. Du kommer klara det! 

• Anonym (Oj)

Oj TS du måste ju sätta ner foten!! Har du ingen som kan stötta dig, syskon, väninna, kollega? Du behöver minimera kontakten och sätta gränser som flera påpekat.

Ordna schema för umgänget om ni inte redan har det. Familjerätten kan hjälpa er med det. Ändra inte i schemat utan följ det så strikt som möjligt för att undvika konflikter.

Alla byten i samband med förskola/skola. Ha sms eller mail i samband med byte.

All kommunikation skriftligt, spara allt om han skulle bli hotfull. När han ringer svara inte utan ta allt på sms eller mail.

Ingen kontakt under veckorna om det inte är något akut om barnet.

Säkerhetskedja på dörren, han ska inte sätta sin fot i ditt hem.

Han får rodda sin vardag, har han problem med bilen så är inte det din sak att lösa.

• Anonym (korven)

Exempel på gränssättning:
    - Du får lösa motoroljan på eget sätt, vi är skilda nu.
    - Jag vill inte att du talar illa om mig framför barnet.
    - Jag vill bara att vi hörs via mail en gång per vecka.
    - Du får inte komma in i min lägenhet.

Säg till honom att from nu vill du enbart höras en gång i veckan via mail och om det är något akut med barnet kan ni ta det via sms. 
    Nämn att du kommer kontakta familjerätten.

Har han verkligen narcissistisk personlighet kan det vara bra att kontakta någon form av kvinnojour eller liknande för stöd i hur man hanterar en sådan efter skilsmässa - det finns hjälp att få!

Att han baktalar dig inför barnet, sårar mest barnet. Där tänker jag att man milt kan säga - pappa mår inte så bra nu, eller liknande. Att på ett milt sätt uttrycka att det han säger mer handlar om att han mår dåligt.

Svar på tråden Nyligen separerar från mannen.