• Anonym (Fast?)

Är jag fast här nu?

Anonym (Ann) skrev 2024-01-10 22:04:11 följande:
    Vilket land bor du i?
    Har det betydelse för svenska passreglerna?

• Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 22:07:22 följande:

Har du inget giltigt ID alls?? Varken ID eller körkort? Vilket land gäller det?

Jag har ett körkort, men inte ett svenskt. Vill helst inte säga exakt vilket land jag bor i, då jag redan avslöjat så mycket om min situation och har vänner på FL. Tänker att Sverige passregler är desamma, eller tänker jag fel?
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 22:09:51 följande:
    Ja det verkar inte bättre. Vill du bo kvar i landet?
    Ja, jag vill bo kvar då jag har mitt jobb här och trivs bra. Men vill kunna ta mig till Sverige och hälsa på.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 22:10:14 följande:
    Ja det är ju det landets regler som gäller för identifikation.
    Nej. Det är Svenska Ambassaden som utfärdar pass enligt svenska regler.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 22:14:21 följande:
    Men då kan du ju identifiera dig iaf. Varför kan du inte skaffa pass med ditt körkort från det landet?

Passregler gäller så klart även för utresan, dvs från landet där du är. Eller om du bor så du kan köra bil till Sverige.
    För att svenska polisen kräver en svensk id-handling för att utfärda pass. Och ambassaden här arbetar åt svenska polisen. Reglerna går att läsa i länken jag postade från polisen.

Ja, jag behöver ett pass för att resa in i Sverige. Passkontrollen här kommer förstås att vilja se ett pass. Men det är inte passkontrollen som utfärdar mitt pass. Det måste svenska polisen göra, i mitt fall då via svenska ambassaden.

Vet inte om jag förklarar så bra, men så är reglerna för pass för oss utlandssvenskar.
  • Anonym (Fast?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-10 22:16:46 följande:
    Jag läser på Ambassaden i H-fors hemsida Om du saknar giltig svensk identitetshandling är det bra att kontakta den passmyndighet du avser besöka för att få information hur du ska identifiera dig.

Så ring eller e-maila Svenska Ambassaden i ditt land och prata med dem.
    Tusen tack! Uppskattar verkligen din hjälp.

Jag ska göra det, tack så mycket. Fick precis svar i en Facebook-grupp att ambassader brukar ha nödnummer man kan kontakta, ifall anhöriga är svårt sjuka eller gått bort och man snabbt måste få ett provisoriskt pass. Då kan jag åka hem på det och fixa pass i Sverige. Ska forska vidare i det och även kontakta ambassaden och några konsulat här. Tusen tack igen.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Medborgarskap) skrev 2024-01-10 22:24:38 följande:

Ring och fråga om ditt körkort gäller. Du kan inte vara den första utlandssvensken utan svenskt ID...

Ett alternativ är att du - om du uppfyller kraven så möjligheten finns - söker om medborgarskap i det land där du bor. Det är en längre process, men gör det sen mycket enklare för dig varje gång du behöver ett nytt pass. 
    Det bästa är såklart om du kan fortsätta vara svensk medborgare också, men har du tänkt att bo kvar i det land där du bor nu är det kanske mindre viktigt. Sverige tillåter dubbelt medborgarskap, men det krävs att det andra landet också gör det. 

Ok, jag ringer och dubbelkollar det. Tack!

Kollat på det också. Jag uppfyller kraven, MEN jag behöver mitt pass för att ansöka. Ironin. Men ska nog gå igenom processen när jag på nåt sätt fått mitt svenska pass, så att jag inte hamnar i den här situationen igen.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-01-10 22:29:01 följande:

Kolla här vad som gäller för ditt land:
    www.swedenabroad.se/sv/om-utlandet-f%C3%B6r-svenska-medborgare/hj%C3%A4lp-till-svenskar-utomlands/pass-utomlands/

Tack Ulrika! Det är bland annat där jag har läst. Men uppskattar era länkar ifall jag missat något. Tack!
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (?) skrev 2024-01-10 22:32:27 följande:

I värsta fall får du väl betala din läkare för att göra en utflykt med dig till ambassaden.

Haha, ja det kanske blir så till sist. Hoppas inte, låter dyrt.

Ska logga ut nu men ville bara säga tack igen till alla som skrivit. Känns lite bättre nu, som ni säger kan jag omöjligt vara den första som blivit av med passet utomlands. Ska ringa eller mejla imorgon och se om jag kommer någonstans.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Medborgarskap) skrev 2024-01-10 22:33:22 följande:
    Ah, tänkte inte på det...
    Jag hoppas och tror att det löser sig med svenskt pass, och håller med tidigare skribenter att det är en form av tvång ifall din man har tagit/gömt passet. 
    Jag tänkte precis som du, att det var en väg runt. Men icke!

Fint att du skrev så. Ja, jag börjar bli riktigt arg faktiskt. Skönt att ni säger det, för man blir lite ensam i tankarna. Skulle aldrig säga till mina vänner. Har svenska kompisar här och de tror att vi har det jättebra, så har hållit det inne.

Nej just ja, jag skulle logga ut. Svårt att stänga locket tydligen när jag öppnat det.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym skrev 2024-01-11 18:40:44 följande:

TS, du måste uppdatera så vi får veta hur det går

Har fått kontakt med andra svenskar via FB i mitt land som hade lite nummer och mejladresser. Tyvärr verkar det vara svårt att få passtider på ambassaden, då de släpps första måndagen varje månad och först till kvarn gäller. Men det ger mig lite tid att kontakta folk. Ringde polisen idag och det är tyvärr svenskt pass som gäller. Fortsätter mina efterforskningar.

Pratat med min man igen. Gick varken bra eller dåligt. Han sa mest, Ja just ja, hade glömt. Tänker att jag försöker boka en tid när de släpps nästa gång och sedan bara säger att vi SKA åka. Ska fråga min granne och vän som sagt att vi kan åka tillsammans, då de ändå vill besöka huvudstaden. Blir nog lite mer press då. Känns lite bättre efter tråden. Tror att jag varit för mesig/medgörlig. Är laddad nu.

Till personen som frågade, så är/var mitt pass från december 2019.

Tack för att du frågade Solig

• Anonym (Fast?)
    Anonym skrev 2024-01-11 19:04:36 följande:
    Kör hårt nu ts
    Mesa inte ner dig mer
    Lovar! Så glad att jag startade tråden. Känner mig starkare.
    Tack för pepp! Verkligen!
Svar på tråden Är jag fast här nu?