• Anonym (Fast?)

Är jag fast här nu?

Anonym (faktor) skrev 2024-01-10 21:18:27 följande:
    Du har velat resa hem flera gånger och han bara svamlar och vägrar resa till ambassad för att fixa pass åt dig, klart som tusan att det är olaga tvång/ att inskränka någons frihet!

Låter som du skulle behöva avprogrammeras hos psykolog.
    Ja, så är det. Men jag har väl inte stått på mig heller. Mer frågat om vi kan boka tid på ambassaden. Ska försöka vara hårdare.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (faktor) skrev 2024-01-10 21:23:05 följande:
    Körkort är den enda handling som du kan hämta ut ditt nya pass med när ditt gamla pass har kommit bort eller gått ut, i Sverige. Har man inte det måste man liksom du skriver få någon annan nära familj eller annan pålitlig individ att intyga att man är den man är.

Men om du vill ha hjälp så ringer du UD och frågar hur du gör i det landet där du är, när din man beter sig som en skitstövel/kidnappare.

Att sitta här och gissa hjälper knappast.
    Ja, jag får göra det. Ska säga ifrån på skarpen och om det inte funkar så kontaktar jag UD. Tack snälla för det tipset. Läst på så mycket om passregler men aldrig tänkt tanken med UD.
  • Anonym (Fast?)
    Tow2Mater skrev 2024-01-10 21:27:09 följande:
    Från Svensk Ambassads hemsida:

In order to apply for/renew a passport or national ID card;
    Valid Swedish or (land du bor i) photo ID with clearly visible signature, if your passport has expired or is lost.  

Har du inget ID alls ?
    Kan du länka snälla? Var läser du detta?

Har körkort för landet jag bor i.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 21:26:38 följande:
    Ts fatta att han tekniskt sett håller dig fången. Du förstår väl att han har gjort sig av med ditt pass? Du förstår väl varför han skjuter fram besök och aldrig kan åka med dig för att fixa ett nytt? Han skiter säkert i relationen men han skiter i dig också.
    Tror iofs också att han tröttnat på mig, men då borde han väl vilja bli av med mig?
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 21:35:21 följande:
    Paradoxalt nog är det många män som honom som ändå vill ha kvar kvinnan av olika skäl. Bekvämlighet är en, stolthet en annan. Eller så skiter han fullständigt i om du sitter fast där men tänker inte lyfta ett finger för att hjälpa dig.
    Ja, kanske det. Han pratar mycket om mig med kollegor och vänner, nämner mig på sociala medier och sånt, men hemma tittar han inte ens på mig. Paradoxalt är verkligen ordet. Vet inte vad jag ska tro längre. Känner bara att jag måste bort.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Ulrika) skrev 2024-01-10 21:47:21 följande:

Kontakta ambassaden eller UD för att hitta en lösning!
    Har du inga vänner i Sverige som skulle kunna hjälpa dig? Det beror ju på vilket land det handlar om, vilken kontakt ni har och hur mycket pengar du har... (en vän kanske kan möta dig i landets huvudstad)

Jag har både pengar och vänner, problemet är att det måste vara en nära anhörig som förälder eller far/morförälder. Har tyvärr bara min dementa pappa i livet. Ska dock kontakta UD och hoppas att de kan ge mig råd.
  • Anonym (Fast?)
    Anonym (Fast?) skrev 2024-01-10 21:59:18 följande:
    Åh herregud!! Tack snälla du!

Detta verkar vara USA och jag bor inte där. Står annat för mitt land med det borde ju vara svenska passregler som gäller. Fick ett hopp nu! Hoppas hoppas att ambassaden i mitt land också godtar körkort.
    Åh nej, på polisens hemsida står det svenskt körkort:

polisen.se/en/services-and-permits/passport-and-national-id-card/
  • Anonym (Fast?)

Det är detta som står på polisens hemsida:

Valid identification at the time of application

When applying for a new passport or national ID card, you must be able to present identification. The following are considered approved forms of identification:

A valid Swedish passport (a provisional passport is not a valid form of identification)

A valid Swedish national ID card

A valid Swedish driver's license

A Swedish SIS-branded ID card or an ID card issued by a government authority, e.g., the Swedish Tax Agency

In the event that you do not have identification, your husband, wife, parent, grandparent, sibling of a legal age with their own identification, or guardian can attest to your identity. A provisional passport is not a valid form of identification when applying for a passport.

• Anonym (Fast?)
    Anonym (Reality check) skrev 2024-01-10 22:03:51 följande:

Ts, om jag var du så skulle jag uppsöka svensk ambassad eller konsulat och vägra röra mig från deras mark innan jag får hjälp. Det finns ju människor som inte har levande släktingar och de måste ju också kunna åka hem på något sätt.

Packa väskorna och fly.

Jag är lite kluven. Mitt äktenskap är heldött, men jag har ett fungerande liv med jobb, vänner etc. Behöver jag fly?

Tror jag börjar med att verkligen sätta ner foten hemma och om det inte funkar, kontakta UD för råd.
Svar på tråden Är jag fast här nu?