• Anonymochgravid

Vet inte vilken vecka jag är i?!

Hejsan.

Jag hade min senaste men mellan 6-12 november. Månaderna innan har mensen kommit med ungefär 5veckors mellanrum. Men nu är det såhär att i börjar på december, 5/12, så spydde jag första gången. Hade då börjat få illamående och lite ont i brösten.

Detta fortsatte men alla dom gravtesterna jag tog var negativa. Fram till och med nu i januari. Den 4/1 så plussade jag på stickan vilket är super kul. Jag tog även ett CB digitalt som då visade 1-2veckor.

Det är alltså detta som är mitt problem att alla symptom började när jag skulle fått min december mens och jag har hela tiden trott att jag bara haft lågt hcg och att jag ska räkna graviditeten från 6/11 när sista mensen var. Men nu säger barnmorskan att jag inte alls är så långt gången utan vi ska utgå från CB.

Grejen är att i denna region måste man betala själv för KUB och det verkar vara noga när man gör de och eftersom att jag nu inte vet vilken vecka jag är i så vet jag inte när jag ska boka KUB. 

Snälla hjälp, är det någon som vart med om liknande?

• Svar på tråden Vet inte vilken vecka jag är i?!
  • Anonym (Hmm)

Jag håller med din BM. Om du hade varit gravid redan 5/12 så hade testerna visat starkt positivt för länge sedan.

Du ska skriva in dig som gravid så du är inne i systemet. De kommer att tala om för dig när det är dags för KUB. Blodprov lär du ta om ett par månader och UL några veckor efter det. Det är på tok för tidigt att tänka på det nu mao.

För att veta exakt vecka behöver du undersökas med UL så de ser fosterstorleken, annars får du chansa på när det är dags.

• Maymom

Prata med din bm om ett vul/ul för att kunna datera graviditeten. Kan ju bli väldigt fel annars. Förmodligen är du i ca V5 för hade du blivit gravid i november så är testen alldeles för svaga, och om det skulle vara missfall på gång så tycker jag det låter konstigt att plusset började komma så sent.

• Anonym (Sofia)

Verkligen tokigt det där när man inte får vul om graviditetstest visar negativt. 

Är det första barnet?

När jag själv blev gravid under amning, en kondom som gick sönder 5 månader efter förlossningen, ville barnet inte amma längre. Kände mig gravid men fick blödningar en gång i månaden efter jag slutat amma. Tog säkert 20 graviditetstest som visade negativt under 3 månader. 

Blev i princip hånad av mvc när jag hörde av mig och misstänkte graviditet trots negativa graviditetstest och regelbunden "mens". Kallades "hormonåterställning". Hade med kraftigt illamående mm. Fick höra "OM du nu skulle vara gravid så kommer det en mage"... Ok tänkte jag. Ja magen kom och blev större, vägrades vul då jag varken hade ont eller positiva graviditetstest och regelbundna blödningar. Började känna sparkar och jag såg gravid ut i slutet men orkade inte bli dumförklarad och avvisad igen. Man är ju lite mer känslig som gravid, kanske jag resonerade så därför, var kanske dumt. Sen var det typ bara till förlossningen i full fart när värkar satte igång. Då blev jag istället dumförklarad över att jag inte förstått jag var gravid. Svarade då att hörrni, jag har tagit över 20 graviditetstest som alla visar negativt och hört av mig men blivit avvisad. Födde en frisk dotter på 4 kg tack och lov. 

Men det jag vill säga är att har du varit gravid förr vet du ju hur det känns och får väl lita på din magkänsla. Men graviditetstest kan visa negativt en hel graviditet så man ska inte lita blint på det. Då hade jag innan haft 3 graviditeter med positiva graviditetstest. Så varför det 4e gången blev negativt är det ingen som kan svara på. 

Lycka till och lita på din magkänsla.

• Anonymochgravid

Tack (Sofia)!

Har varit gravid en gång innan men fick MF. Nu har jag bokat vul hos en privat klinik så får vi se vad dom säger. Känner bara att denna ovissheten som blev när jag pratade med bm gav mig bara en stor orosklump.

Svar på tråden Vet inte vilken vecka jag är i?!