• UlleGull41

KRIG

Så vad tror ni nu allihopa här inne? Idag kom de ut på nyheterna att vi svenskar ska förbereda oss på att de kan bli krig här.

Är nu förbereda för en eventuell katastrof och vad tror ni? 
    Särskilt frågar jag dem som var helt inställda på att risken inte fans när kriget i Ukraina drog i gång.
    Känner ni er lika säkra idag?

• Svar på tråden KRIG
  • TvillingmammaVästgöte
    FillippaFL skrev 2024-01-08 19:57:14 följande:
    Om man vill diskutera något, vilket du uppenbarligen vill, så kan det vara bra att länka till "nyheten" man vill diskutera.
    Känns ju onödigt när nyheten är allmänt känd och kan läsas på alla tillgängliga tidningar och nyhetssajter.
  • FillippaFL
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 20:04:48 följande:
    Känns ju onödigt när nyheten är allmänt känd och kan läsas på alla tillgängliga tidningar och nyhetssajter.
    När man skriver alarmerande inlägg och försöker skrämma upp folk, så tycker jag tvärtom att det är av yttersta vikt att man länkar till det man tar upp, så att det tydligt framgår att det rör sig om ett tal på en konferens och inget annat.
  • TvillingmammaVästgöte
    FillippaFL skrev 2024-01-08 20:11:41 följande:
    När man skriver alarmerande inlägg och försöker skrämma upp folk, så tycker jag tvärtom att det är av yttersta vikt att man länkar till det man tar upp, så att det tydligt framgår att det rör sig om ett tal på en konferens och inget annat.
    Men vad bra, det var bara ett tal på en konferens, då kan vi somna om. Skönt. 
  • FillippaFL
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 20:57:19 följande:
    Men vad bra, det var bara ett tal på en konferens, då kan vi somna om. Skönt. 
    Ja, jag tycker att det är avsevärt mycket bättre att det var ett tal på en konferens än att det var ett tal till nationen efter att något inträffat. Men jag förstår att du har en annan agenda, som verkar vara att skrämma upp folk.

Ingen har sagt något att somna om, inte jag heller. Det är, som jag skrev tidigare, viktigt att vara redo för katastrofer i olika former. Att skriva inlägg med rubriken KRIG och att folk ska vara beredda att dö för Sverige är dock inte bra för någon. Varför detta görs kan jag bara spekulera i.
  • Swedman

Jag som är lite äldre har levt igenom 70 och 80 talets rubriker om "ryssen". Inget nytt under solen. Då var Sverige bättre rustat. Sen kom tiden då Gorbatjov kom till makten och allt lugnade ner sig. I den vevan monterades försvaret ner steg för steg. Nu hände det här med Ukraina och försvaret får plötsligt mer anslag och diverse överstar uttalar sig i media. 
    Med starkare försvar så tvekar en anfallare ge sig på oss så det är väl klokt att öka anslagen eftersom det fortfarande finns dårar i livet som har erövring i tankarna. Det är skamligt att krig ska behöva förekomma i vår tid. Man hade hoppats på att ett mer civiliserat sätt hade vuxit fram.

• Dr Nail
    Tecum skrev 2024-01-08 17:41:38 följande:
    Att eskalera konflikten utanför Ukraina är det bästa sättet att stoppa vapenhjälpen dit. Putin har kört fast och måste göra något drastiskt. Och när Trump vunnit valet i USA tvingar han Nato att lämna Europa åt sitt öde, vilket Putin vet. USA är inte längre en demokrati och om ett år har vi tre diktatorer som styr de tre stormakterna och alla har ett gemensamt mål, att stoppa demokrati och yttrandefrihet.

Jag är rädd att ÖB och regeringen vet mer än de vill säga, hemliga underrättelsedata om Rysslands planer.
    Stoppa vapenhjälpen till Ukraina genom att vända ALLA vapen emot sig. Inklusive Ukrainas. En riktigt avancerad strategi där.

Shit vad alla är profeter. Om jag hade såna superkrafter, skulle jag använda dem till att dra in feta cash på betting, istället för att sitta här och prata med främlingar om konstiga saker.
  • Dr Nail
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 17:40:26 följande:
    Ukraina har ett ganska starkt försvar. Enligt global fire power index ligger de på plats 15 i världen. Sverige är på plats 37. 
    Ok, men då är vi rätt fistade, lika bra att acceptera. Lev nu, dö sen som Miss Li säger.
  • viktorjohan
    RaYzLeR skrev 2024-01-08 17:17:07 följande:

Hur ska ryssarna ta sig till Sverige? Med fartyg? Det låter lite omständigt. Har dom så många fartyg?

Jag tror nog inte att det blir krig. Ryssland har fullt upp med Ukraina.

Ta dig en titt på kartan. Landvägen genom Finland är det inte särskilt långt. För övrigt har de både drönare och robotsystem som når stora delar av Sverige. Landstigningskapacitet för relativt stora operationer finns också. Gotland torde bli ett mål, där det ligger som ett jättelikt hangarfartyg mitt i Östersjön. Det är väl ingen som säger att det kommer bli krig hos oss. Däremot är risken betydande sedan några år tillbaka. 
  • Never23

Jämför du Sverige mer Ukraina? Så dumt herregud😵?💫 Sverige var inte ens med i Sovjetunion så varför skulle Ryssland anfalla Sverige? 

Svar på tråden KRIG