• UlleGull41

KRIG

Så vad tror ni nu allihopa här inne? Idag kom de ut på nyheterna att vi svenskar ska förbereda oss på att de kan bli krig här.

Är nu förbereda för en eventuell katastrof och vad tror ni? 
    Särskilt frågar jag dem som var helt inställda på att risken inte fans när kriget i Ukraina drog i gång.
    Känner ni er lika säkra idag?

• Svar på tråden KRIG
  • TvillingmammaVästgöte
    Dr Nail skrev 2024-01-08 17:27:11 följande:

Ryssland kan inte ens besegra ukrainska bönder i 9 år. Det är deras Vietnam.

Ukraina har ett ganska starkt försvar. Enligt global fire power index ligger de på plats 15 i världen. Sverige är på plats 37. 
  • Tecum
    Dr Nail skrev 2024-01-08 17:27:11 följande:

Ryssland kan inte ens besegra ukrainska bönder i 9 år. Det är deras Vietnam.

Att eskalera konflikten utanför Ukraina är det bästa sättet att stoppa vapenhjälpen dit. Putin har kört fast och måste göra något drastiskt. Och när Trump vunnit valet i USA tvingar han Nato att lämna Europa åt sitt öde, vilket Putin vet. USA är inte längre en demokrati och om ett år har vi tre diktatorer som styr de tre stormakterna och alla har ett gemensamt mål, att stoppa demokrati och yttrandefrihet.

Jag är rädd att ÖB och regeringen vet mer än de vill säga, hemliga underrättelsedata om Rysslands planer.
  • Ascendere

att vi måsta vara förberedda på krig betyder inte att det kommer att bli krig, men OM det skulle hända så behöver vi vara förberedda.

Som familj kan vi tånka igenom, hur skulle vi göra? Stanna hemma eller fly nånstans? Sommarstugan, svärföräldrarna i Norrland etc? vilken väg skulle vi ta? (Tips : undvik de stora motorvägarna) 
    Hur klarar vi uppvärmningen hemma om elen slås ut och det är vinter? Har vi mat hemma så vi klarar oss? 
    osv å

• Tukt
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 17:18:56 följande:

Ststsministern häll föredrag idag om att vi måste vara beredda att försvara Sverige med våra liv. Medborgarskapet är ingen resehandling sa han. Syftet med att lyfta detta, sa statsministern är att förklara för alla att det nu är farligt på riktigt. 

Det är svenska regeringen och ÖB som ligger bakom denna informationskampanj, inte ryssarna. Otroligt att ni inte förstår det. 

Läser ni inte på SVt.se? Läser ni inte tidningar? 

På SVT Nyheter kan ni just nu läsa en artikel: Därför varnar regeringen och ÖB för krig. 

Du behöver inte "nia" mig. Du kan säga du.
    Och ja, jag läser tidningar. Men det var inte det mitt inlägg handlar om.
    Mitt inlägg varnar för att rysk propaganda nu börjar spridas på Familjeliv. Tidigare har det funnits på andra ställen, medan Familjeliv varit förskonade.
    Jag säger inte att man inte ska diskutera. Men viktigt att veta vad man blir delaktig i. Nu har det startats flera trådar på bara ett drygt dygn. Tycker man inte att ryssar ska få styra oss i Sverige är det bra att ha det med sig, annars blir man bara en "nyttig idiot":
  • FillippaFL
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-01-08 17:18:56 följande:

Ststsministern häll föredrag idag om att vi måste vara beredda att försvara Sverige med våra liv. Medborgarskapet är ingen resehandling sa han. Syftet med att lyfta detta, sa statsministern är att förklara för alla att det nu är farligt på riktigt. 

Det är svenska regeringen och ÖB som ligger bakom denna informationskampanj, inte ryssarna. Otroligt att ni inte förstår det. 

Läser ni inte på SVt.se? Läser ni inte tidningar? 

På SVT Nyheter kan ni just nu läsa en artikel: Därför varnar regeringen och ÖB för krig. 

Att han håller ett tal på en försvarskonferens är väl inte direkt en nyhet, eller? Att det är "allvar på riktigt" har han sagt en längre tid nu. Ni får det ju som att låta som att något hänt som föranlett detta tal. När det är ett tal på en konferens.

Nej, är inte rädd. Inte mer än vanligt i alla fall. Däremot ska man såklart alltid vara redo för en katastrof. Tror dock inte att den kommer i form av invadernade ryssar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Tecum skrev 2024-01-08 17:41:38 följande:
    Att eskalera konflikten utanför Ukraina är det bästa sättet att stoppa vapenhjälpen dit. Putin har kört fast och måste göra något drastiskt. Och när Trump vunnit valet i USA tvingar han Nato att lämna Europa åt sitt öde, vilket Putin vet. USA är inte längre en demokrati och om ett år har vi tre diktatorer som styr de tre stormakterna och alla har ett gemensamt mål, att stoppa demokrati och yttrandefrihet.

Jag är rädd att ÖB och regeringen vet mer än de vill säga, hemliga underrättelsedata om Rysslands planer.
    Ja, de får ju information antar jag från USA. USA brukar ju nästan veta vad ryssarna tänker göra innan ryssarna ens bestämt vad de skall göra. USAs informationsinhämtning och analys av information är ju verkligen förstklassig. Bra för oss att ha så kompetenta vänner. 
  • Överste Senap

Risken är onekligen högre än för några år sedan. Däremot betyder det inte att risken faktiskt är hög. Kan inte kvantifiera hur hög den är men om den vore 5% så vore det oförlåtligt av en regering att vara förberedd och att regeringen förbereder folket. 

Mer än så ska man inte läsa i detta (min åsikt). Men därmed inte sagt att man ska ignorer det heller.

• Forumdeltagaren

Oron för ryssland har jag känt länge och nu är hotet från dom starkare. Det är väl bara att hoppas att utvecklingen vänder innan det blir krig i Sverige och våra grannländer.
    Personligen tycker jag oron är jobbig att leva med men jag försöker att inte tänka för mycket på det.
    Just nu har nog ryssarna fullt upp med Ukraina och jag hoppas att ukrainarna får det stöd dom behöver för att vinna även om det ser lite dystert ut nu.

• UlleGull41
    FillippaFL skrev 2024-01-08 17:03:18 följande:

För det första så var det någon som skrev ett inlägg om detta igår. Med samma ord, vilket får mig att fundera över anledningen till det.

För det andra vill jag gärna att TS länkar till nyheten.

Du klarar inte av att gå in på Expressen och Aftonbladet själv eller?
  • FillippaFL
    UlleGull41 skrev 2024-01-08 18:52:02 följande:
    Du klarar inte av att gå in på Expressen och Aftonbladet själv eller?
    Om man vill diskutera något, vilket du uppenbarligen vill, så kan det vara bra att länka till "nyheten" man vill diskutera.
Svar på tråden KRIG