• Vadvetjag00

Kompisar otrogna

Vad anser ni om att ens partner har kompisar som är otrogna?

Tex min sambo har en kompis som vart otrogen, anser ni då att min sambo också skulle kunna vara de? Tänker de är ganska mycket sånt på sociala medier "om partnern har vänner som är otrogna så är han förmodligen de själv eftersom hans morala kompass är trasig" saker. 

Tror själv han inte skulle kunna ligga med någon och emotionellt tror jag inte men han skulle gå på stripklubb.. 

• Svar på tråden Kompisar otrogna
  • Postman

Tänker ingenting mer än att det är deras kompisars liv och deras val. 

• Vadvetjag00
    19mark82 skrev 2024-01-08 11:11:30 följande:

jag ser det som en röd flagga ja

Varför? :) 
  • 19mark82
    Vadvetjag00 skrev 2024-01-08 13:04:46 följande:
    Varför? :) 
    omedvetet normaliserar man händelsen och förminskar man allvaret (som de otrogna brukar göra) o så sänker man garden själv mot sådana möjliga "incidenter"
  • Anonym (ja och nej)
    Vadvetjag00 skrev 2024-01-08 09:05:41 följande:
    Kompisar otrogna

Vad anser ni om att ens partner har kompisar som är otrogna?

Tex min sambo har en kompis som vart otrogen, anser ni då att min sambo också skulle kunna vara de? Tänker de är ganska mycket sånt på sociala medier "om partnern har vänner som är otrogna så är han förmodligen de själv eftersom hans morala kompass är trasig" saker. 

Tror själv han inte skulle kunna ligga med någon och emotionellt tror jag inte men han skulle gå på stripklubb.. 

Det finns en poäng i det där men det har kanske inte så mycket med just otrogna kompisar att göra utan mer med (som med allt annat) att man sällan tar saker på lika stort allvar innan man själv råkat ut för det.

Jag har haft vänner som varit notoriskt otrogna, något jag alltid ogillat och aldrig gjort själv. Men då tänkte jag inte så mycket mer på det utan resonerande mer som att, deras val, bäst att inte lägga sig i, osv.... det vanliga. Det var inte förrän det blev min tur och min fru var otrogen och vi skilde oss med allt vad det innebär inte minst för barnen som insikten om vad en sån grej verkligen innebär för alla berörda verkligen sjönk in. Hur jävla vidrig det kändes att "alla" vetat men inte sagt nåt och låtit mig gå runt och bli blåst...var det verkligen vänner jag kunde lita på? men så hade jag ju gjort själv så....? Idag har jag en helt annan syn på det och skulle agera på annat sätt.

Så som svar på din fråga.

Det går inte att avgöra om din kille löper större risk att vara otrogen för att han har otrogna kompisar. Det beror helt och hållet på vad för slags person han är, hur stark han är, vilka värderingar han har. Det kan vara så att han är precis som dem och trivs bäst kretsar där sånt är vanligt eller att han är helt emot det men tycker det är deras problem. Vilket av dem det är kommer du inte kunna veta förrän det är försent för om han själv är sån så kommer han givetvis inte säga det till dig och om han inte är det så kommer du ändå inte veta om det han säger är sant eller ej.

Man får nog helt enkelt acceptera att det går inte att skydda sig mot otrohet, vill en person vara otrogen så kommer han/hon vara det oavsett vad du tycker om det och du kommer aldrig kunna veta det förrän det är gjort. Det enda man kan göra är att försöka inte vara för naiv men heller inte paranoid och hoppas på det bästa, skiter det sig så får man ta den smällen, dumpa, läka och gå vidare.
  • Anonym (Musketör)

En person med starka moraliska principer (inte sällan är dessa de som själva varit utsatta) hade inte tolererat vänner som är otrogna. Då hade de konfronterat och sagt att den otrogne har kanske en vecka på sig att berätta för sin sambo, annars gör de det.

Av män är det nog färre som är så men de finns, jag känner minst tre, jag respekterar dem väldigt mycket och jag hade passat mig väldigt noga för att nämna en otrohet framför dem. Med det sagt tror jag de flesta ligger mitt emellan, och man lägger sig då inte i det som man inte själv blir påverkad av.

Frågan är sen vilken personlighet mannen har i övrigt. Blir han lätt påverkad av andra i andra frågor eller behåller han sin åsikt eller moraliska värdering fast den går på tvärs om vännernas? Av det kan man kanske gissa vilken motståndskraft han har.

• Anonym (Mannen)

Du kan inte gå runt och resonera så. Det finns en ökad risk men inget mer. Går inte att säga att ens partner är det bara för att hens vänner är det. 

• Anonym (-)
    Anonym (Musketör) skrev 2024-01-08 17:10:40 följande:

En person med starka moraliska principer (inte sällan är dessa de som själva varit utsatta) hade inte tolererat vänner som är otrogna. Då hade de konfronterat och sagt att den otrogne har kanske en vecka på sig att berätta för sin sambo, annars gör de det.

Av män är det nog färre som är så men de finns, jag känner minst tre, jag respekterar dem väldigt mycket och jag hade passat mig väldigt noga för att nämna en otrohet framför dem. Med det sagt tror jag de flesta ligger mitt emellan, och man lägger sig då inte i det som man inte själv blir påverkad av.

Frågan är sen vilken personlighet mannen har i övrigt. Blir han lätt påverkad av andra i andra frågor eller behåller han sin åsikt eller moraliska värdering fast den går på tvärs om vännernas? Av det kan man kanske gissa vilken motståndskraft han har.

Men då får man ju att partnern erkände otrohet bara för att den blev pressad till det. Vad tänker du att det tillför? Man blir ju då som bedragen lurad att tro att han ville vara ärlig, men det ville han ju inte egentligen.
  • Anonym (ja och nej)
    Anonym (-) skrev 2024-01-10 13:28:38 följande:
    Men då får man ju att partnern erkände otrohet bara för att den blev pressad till det. Vad tänker du att det tillför? Man blir ju då som bedragen lurad att tro att han ville vara ärlig, men det ville han ju inte egentligen.
    Fast det är ju ändå bättre än att inte veta något alls för då har du iaf möjligheten att förhålla till det och själv välja om man vill ha en relation med en sån person.

Så svaret på din fråga, vad tänkte du att det tillför är ju ganska enkelt... en chans att själv välja. Sen om du väljer rätt eller fel och man är dum nog att ge en sån person fler chanser att blåsa en är ju ens eget ansvar. Men då har man iaf haft chansen att själv välja.
  • Anonym (-)
    Anonym (ja och nej) skrev 2024-01-10 13:54:36 följande:
    Fast det är ju ändå bättre än att inte veta något alls för då har du iaf möjligheten att förhålla till det och själv välja om man vill ha en relation med en sån person.

Så svaret på din fråga, vad tänkte du att det tillför är ju ganska enkelt... en chans att själv välja. Sen om du väljer rätt eller fel och man är dum nog att ge en sån person fler chanser att blåsa en är ju ens eget ansvar. Men då har man iaf haft chansen att själv välja.
    För att man ska få en chans att välja så måste det ju inte vara partnern som berättar. Då tror man ju som sagt felaktigt att han ville vara ärlig, om han i själva verket blev pressad till det av någon annan.
Svar på tråden Kompisar otrogna