Vadvetjag00 skrev 2024-01-08 09:05:41 följande:
Kompisar otrogna
Vad anser ni om att ens partner har kompisar som är otrogna?
Tex min sambo har en kompis som vart otrogen, anser ni då att min sambo också skulle kunna vara de? Tänker de är ganska mycket sånt på sociala medier "om partnern har vänner som är otrogna så är han förmodligen de själv eftersom hans morala kompass är trasig" saker.
Tror själv han inte skulle kunna ligga med någon och emotionellt tror jag inte men han skulle gå på stripklubb..
Det finns en poäng i det där men det har kanske inte så mycket med just otrogna kompisar att göra utan mer med (som med allt annat) att man sällan tar saker på lika stort allvar innan man själv råkat ut för det.
Jag har haft vänner som varit notoriskt otrogna, något jag alltid ogillat och aldrig gjort själv. Men då tänkte jag inte så mycket mer på det utan resonerande mer som att, deras val, bäst att inte lägga sig i, osv.... det vanliga. Det var inte förrän det blev min tur och min fru var otrogen och vi skilde oss med allt vad det innebär inte minst för barnen som insikten om vad en sån grej verkligen innebär för alla berörda verkligen sjönk in. Hur jävla vidrig det kändes att "alla" vetat men inte sagt nåt och låtit mig gå runt och bli blåst...var det verkligen vänner jag kunde lita på? men så hade jag ju gjort själv så....? Idag har jag en helt annan syn på det och skulle agera på annat sätt.
Så som svar på din fråga.
Det går inte att avgöra om din kille löper större risk att vara otrogen för att han har otrogna kompisar. Det beror helt och hållet på vad för slags person han är, hur stark han är, vilka värderingar han har. Det kan vara så att han är precis som dem och trivs bäst kretsar där sånt är vanligt eller att han är helt emot det men tycker det är deras problem. Vilket av dem det är kommer du inte kunna veta förrän det är försent för om han själv är sån så kommer han givetvis inte säga det till dig och om han inte är det så kommer du ändå inte veta om det han säger är sant eller ej.
Man får nog helt enkelt acceptera att det går inte att skydda sig mot otrohet, vill en person vara otrogen så kommer han/hon vara det oavsett vad du tycker om det och du kommer aldrig kunna veta det förrän det är gjort. Det enda man kan göra är att försöka inte vara för naiv men heller inte paranoid och hoppas på det bästa, skiter det sig så får man ta den smällen, dumpa, läka och gå vidare.