• 19977

Vi som planerar barn 2025

Bunny s skrev 2024-05-29 09:09:38 följande:
    Ja men visst. Jättekul 🥰 superbra att du hade en tråd som var mer samlad. Så trist att byts för varje månad kände jag 😅

Ja, när vi skulle skaffa första barnet 2011 så insåg jag ju att min extremt långa och oregelbunda cykel var ett problem. Har alltid haft så men tänkte inte så mycket på det som tonåring, sen gick jag på ppiller x antal år. När jag slarvade när jag var 18 så blev jag dock gravid och gjorde en abort. 
    Gick hos en feetilitetsklinik och där utreddes vi och allt var bra förutom just bekräftad pco:s. Blev två barn med hjälp av äl-stimulerande tabletter och en spruta för att ägget också med säkerhet skulle släppa. 
    Jag kan ta kontakt med dem igen men bor 21 mil bort nu och kliniken här är mycket dyrare så i och med att allt verkar ganska så normalt än så länge, så drar jag mig lite för det och tar ett beslut till hösten. De stänger ändå ett par månader under sommaren 😊

Ja, jag visste inte riktigt när äl skulle vara och vi sa då att vi ligger när vi känner för det så får vi se. 
    Men med äl-test och med tanke på miljön där nere så låg vi 3 dagar före äl och det blev inte rätt där nere förrän dagen efter sexet så jag förstod att det nog inte var särskilt simbart för dem 😅
    Nu är jag på dag 16 och inget på G än men vi ska de till att ligga när det blir fertilt.  
    Nu för tiden behöver min man gärna 2-3 dagar nollan ligger för att få upp lusten 😅 så jag tänker att jag inväntar äl-flytningar och ett positivt äl-test så kör vi iaf en gång 😅
    Hur gjorde ni under förra försöket? 

Vad roligt att ni är igång med bara ett försök hittills. Allt är så kul och spännande ibörjan. Sen kan det bli ganska jobbigt om det dröjer dock. (Första barnet tof 1 år och ett MA I vecka 10). 
    Men nu hoppas vi att det flyter på för dig och mig (och alla andra här såklart 🥰) 

Jättekul att höra att ni har en 1.5 åring och att du är 27. Lite liknande som det var för mig. 
    2013 fick jag mitt första barn och skulle då snart fylla 26 år. När han var 9.5 månader slutade jag amma, sökte hjälp på kliniken för att få igång mens och äl och blev gravid direkt 😍 så när barn 2 kom var jag 27 år. Blev 1 år och 8 månader mellan dem. 

Förstår verkligen din oro när första barnet var stort och det blev snitt. Hoppas att det inte blir likadant den här gången så att du får föda vaginalt som du önskar 😊 
    Jag hat bara fött så och barn 2 var en drömförlossning! 
    Startade med vattenavgång och 3.5 timmar senare så var det klart. 
    Är JÄTTENERVÖS över tanken på att föda ett barn igen. Det känns verkligen som en svunnen tid. 9 år sen sist och kommer ju vara 10 år sen när det väl blir igen 😳

Vad är det för Kosttillskott du äter? 
    Vi använder ingen tobak redan som det är och alkohol dricker vi enstaka gånger under ett år så vi är i en fertilutetsbra livsstil redan. Brukar alltid tänka mer på motion och kost över vår och sommar (periodare 🤣) så jag skulle säga att det är kanonbra på deg sättet med vår hälsa Osv.
    Jag är som du, testar gladeligen det ena och det andra 🤣🤣
    Äter för första gången inositol och munkpeppar som kan vara bra för att stärka äl och det förstnämnda kan funka bra för oss med pco:s då vi har en insulinresenstens. 
    Sen äter jag diverse andra vitaminer + bisolvontabletter 3ggr per dag från mens till ägglossning 😅

Vad roligt med en tjejresa 😍 vart har ni tänkt att åka? 

Åh vad kul att det gick så smugit för er med tabletter/sprutor iaf, och att det snabbt blev ett syskon ❤️

Min sambo behöver också gärna ett par dagar mellan liggen hehe, ska ha ägglossning mellan tisdag-onsdag nästa vecka så tänker att vi bör få till det åtminstone en gång i helgen och gärna i början på nästa vecka. Förra gången vi försökte så låg vi varannan dag typ en vecka innan ägglossning men då fick jag kämpa för att få till det 😂 Sambon är inget fan av produktionssex/schemalagt.

Vad härligt att andra förlossningen var så drömlik!! Det bådar ju gott inför en tredje förlossning trots att det är närmre 10 år sedan! En annan har ju ett ärr i livmodern vilket skrämmer mig, och dessutom har jag stor risk att få stora barn = extra stor och uttänjd livmoder? 🥺 

Jag Äter alla möjliga tillskott som jag lärt mig om från Jenny Koos webinarier. Tar hennes ihopsatta paket för att boosta sin fertilitet/menscykel + att jag lagt till Q10, selen och zink. Utöver det så äter jag munkpeppar under mensen, gjorde det när jag blev gravid med första barnet också. Denna månad testar jag även rosenrot och jättenattljusolja (herregud vad mycket piller jag tar, listan tar aldrig slut inser jag nu haha).

Hmm inositol vad något nytt för mig, intressant! Det ska jag kolla upp.

Äter din man några tillskott? Min äter ju ett paket för mäns spermiekvalite och han äter även lite rosenrot han också nu denna månad, tänker att det kan väl inte skada hehe.

• 19977
    Sand13 skrev 2024-06-03 19:46:48 följande:

Omg! Nu är det snart dags för oss! 😍 Ja jag har skrivit detta i flera grupper jag hänger i men blev så glad nu :)

Åh vad roligt! 
  • 19977

Vad tror ni, när skedde ägglossning?
    Det är så OTROLIGT skönt att ägglossningen troligen är passerad nu och att vi inte behöver ha schemalagt sex mer på nästan en månad, är så glad att vi fick till det igår, trots mycket om och men. 

CD14: Tydlig stegring på ÄL-test, fick även en ganska stark smärtsam känsla som höll i sig en kortare stund i livmodern (tänkte först att ägget kanske ?kläcktes? här eller något, men det rimmar ju inte med ÄL-testet dagen efter). Vi hade sex på morgonen. Mycket fertilt sekret, helt genomskinligt.

CD15: Fullt positivt utslag ÄL-test. Tyvärr inget sex. Mycket fertilt sekret, helt genomskinligt.

CD16: Inget utslag alls på ÄL-test, inget fertilt sekret alls, vi hade sex på kvällen.

När tror ni ägglossning skett/sker? Tror ni sexet igår kväll på CD16 var för sent?

• 19977
    202294 skrev 2024-06-12 15:19:04 följande:

Misstänker att jag inte är den enda som tycker att tiden går så extreeeemt långsamt just nu? 

Tre veckor sen mitt missfall och jag tror att jag hade ägglossning cd 15 (brukar ha ägglossning dag 12, så liiite senare än vanligt denna månaden) och är SÅ otålig tills jag kan testa.. 
    Tidigare har jag testat positivt BIM -5, så det är ju några dagar bort än så länge..

Hur går det för alla? Väntar ni på ägglossning eller på BIM? Hjärta

Åh, förstår dig ❤️ Så tråkigt med missfallet.
    Jag fick ÄL på CD15/16 och är nu på CD24, cirka 9 dagar efter ÄL. Har inte tänkt testa mig förrän mensen är sen, vilket är om prick en vecka. Hoppas inte mensen kommer den här gången! Men är riktigt otålig med att inte testa haha. Men vill inte få negativt test och sedan ändå ha hoppet kvar att det kanske bara var för tidigt för att testa.

När kommer du testa? Tiden går verkligen långsamt, känns som det var sjukt längesedan ÄL var.
  • 19977
    Sommarsol24 skrev 2024-06-14 08:56:51 följande:

Hej alla i planering av barn 2025! Tack till den som skapade tråden Skrattande Spännande att läsa kring alla resor. Beklagar till de som fått missfall och ger extra kram till er och till de som kämpar med att bli gravida. Skickar all baby dust som bara går!!!

Jag och min sambo har bestämt oss för att satsa på bebis 2025 och det blir i sådana fall vårt första barn. Jag tror att jag hade ÄL i början av v.23 men har inte tagit några ÄL-test utan gick på fysiska symtom. Idag vaknade jag av illamående, fick i mig knäckemacka och frukt så känns helt ok nu. Det strålar också i brösten. Häromdagen molade det i magen. Jag tog ett testa tidigt test igår kväll men det var definitivt negativt. Tror jag testade alldeles för tidigt och mitt ur*n var väldigt ljust. Behöver nog ha tålamod och vänta lite. Men tänker också, kanske skengravid? För jag och min sambo har inte ?legat i? fibrilt om man säger så, så om det har blivit en graviditet så är det tur utan dess like. 

All lycka till oss i denna tråden. Hoppas 2025 blir vårt år! 

Vad roligt! Välkommen hit! Hoppas att ni prickade ÄL då och hoppas på en 2025-bebis för er nu! 🤩 Det låter ju lovande med symptomen.

Jag har också lite symptom, precis som förra månaden när jag uppenbarligen var skengravid haha. Det molar i livmodern ibland och igår fick jag en pytteliten brun fläck i trosan där flytningarna brukar hamna (i min första graviditet fick jag en brun nidblödning som pågick 6 dagar så jag fick direkt upp förhoppningarna när jag såg den bruna lilla fläcken igår) men det kom ingenting när jag torkade mig på pappret och sedan dess har jag varit helt torr där nere. Så jag börjar tvivla på mig själv och funderar på om det var bajs som hamnat så högt upp i trosan istället haha, men det har aldrig hänt förut? känns orimligt att det skulle leta sig upp en liten bajsfläck så högt upp i trosan dessutom? Haha, så ofräscht?. Jag har ett liiiitet hopp om att det kan ha varit den minsta nidblödningen någonsin iaf. 😂 Tog ett graviditetstest men det visade givetvis negativt. Igår var det ÄL+9. Men nu ska jag inte testa förrän mensen eventuellt är sen.

Jag har även inbillat mig att jag blivit lite lite illamående för några sekunder vid 2 tillfällen, men det kanske snarare är önsketänk och att jag känner efter för mycket. Sambon påpekade igår och idag att jag varit hangry också vilket jag aldrig är annars, så känner ändå lite hopp haha. Imorgon är det ÄL+11 så snaaaart är väntan över för denna månad iaf.
  • 19977
    Lujia skrev 2024-06-14 09:38:50 följande:

Hej! Hoppar in och tänkte skriva av mig lite frustration!
    Jag och partner (30 år) försöker skaffa barn.  Vi är på vårt andra försök. Inga barn sedan tidigare. 
    Lite bakgrund: slutade med p-piller 2023 men tog över ett år innan första mensen. Gyn sa att det såg ut som PCO men att det också kunde bero på flera år av undervikt (trots normalvikt nu). Jag drog ned på träning och började äta 3000 kcal) dag, gick upp 4 kg och poff så kom både ägglossning och mens *överlycklig*. 
    Även andra ägglossning kom på CD 12 :) vi hade samlag CD 8 och CD 10. 
    Men nu kommer inte mensen...föregående cykel kom den 10 dagar efter ÄL. Idag är jag äl+12.
    Temp 0,3 förhöjd jämfört med follikelfasen.
    Det gör ont som inuti bröstet nästan. alltså att det drar ovanifrån och ilar men inte ont när jag tar i dem. Smärtan kommer i intervaller kanske 10 gg/dag. 
    Värk i magen som också kommer i intervaller. Skulle inte säga molande utan mer som att man trycker på ett blåmärke en stund och sedan släpper (trots att man alltså inte trycker). Emellanåt värk i låren. Öm i knäna.
    Tappen känns hög och stängd. 
    Trött, diffus huvudvärk eller mer som "huvudtryck". 
    Inga förändringar i aptit, kissar normal mängd, normal avföring. Inget illamående. 
    Alla test negativa. Orkar inte slösa ett nytt (tog senast igårkväll på koncentrerad urin). Tog dock ett ÄL-test "bara för att" som var neg. 
    Usch, hade ingen aning om att det skulle vara så här jobbigt med planering, väntan och undran och så har vi precis bara börjat ju! Eloge till alla som håller på. Samtidigt så har man ju inget val när bäbislängtan är så stark. Känns som att tankarna tar upp hela min värld just nu..
    Hoppas bara att mensen kommer snart för när jag försöker känna efter med intuitionen så känner jag mig väldigt ogravid just nu, bara PMS-ledsen/frustrerad 🥹
    Kram till alla i tråden som är på samma resa! 

Åh vad jobbigt ❤️ Din menscykel kanske håller på att stabilisera sig fortfarande efter p-piller stopp och att mensen kommit igång nu igen efter viktuppgången. Den senaste ägglossningen kanske var starkare än den föregående och detta bidrog till mer progesteron nu i lutealfasen? Därav att lutealfasen är längre i denna cykel? Så istället för 10 dagar mellan ÄL och mens kanske det blir lite längre nu? Det är ju positivt, större chans att ett befruktat ägg hinner fästa i livmodern då! 🤩 Hoppas att det är så, eller att du faktiskt är gravid!

Det är superjobbigt att försöka bli gravid, verkligen. Stor kram och hoppas det går snabbt för er nu efter det krånglat så med din menscykel tidigare!!

• 19977
    LillaSam skrev 2024-06-15 21:46:32 följande:

Uppdaterar BIM listan då min ägglossning kom tidigare än förväntat!

har varit en spännande cykel för mig, känns som att äggstockarna har dragit oxh haft sig mycket. 

Lite för och emot en graviditet denna cykeln:

+ÄL kom tidigare än vanligt vilket för mig är positivt då jag brukar ha väldigt locka cykler. Jag hoppas att detta innebär att hormonerna stabiliserar sig.
    + Har haft rejält med fertila flytningar. Verkligen skolboksexempel.
    + vi har fått till det på ÄL-4, ÄL-3, ÄL-1 och förhoppningsvis idag. 
    + jag brukar slarva med frukost och dricka lite för mycket kaffe, men denna cykeln har jag tänkt på det lite mer.

-Jag fick ett supertidigt missfall förra cykeln, och det känns otroligt att vi skulle lyckas bli gravida direkt efter när chansen är så låg varje månad
    - hade jag plussat denna cykeln hade det inneburit att jag blivit gravid på första ÄL 4 gånger i rad. Vilket känns som att det inte är möjligt. (Har ett MA, ett supertidigt missfall och så en son på 1,5)

hur går det för er andra? Vad talar för och emot? Vad säger magkänslan?

Spännande! Hade du ÄL igår? Dina tidigare graviditeter ger ju säkerligen en boost så det är nog lovande även för denna månad! 🤩 Jag tror det är jätteviktigt att äta en stabil frukost på morgonen så kroppen känner sig trygg, bra jobbat att det blivit bättre! Och kaffe är Big No för mig hehe, lever helt koffeinfritt under tiden vi försöker få barn och även under förra graviditeten.

Kul med en lista för vad som talar för och emot en graviditet denna månad! Här är min:

+ Sex på ÄL-4, ÄL-1 och ÄL+1
    + Bra mängd fertilt sekret (men det har jag alltid)
    + Inbillning eller ej, men jag har känt mig illamående/varm/yr i några enstaka sekunder vid två tillfällen
    + Haft lite molande värk efter ÄL och igår fick jag en ganska kraftig smärta i 10 sekunder i cervix/livmoderhalstappen
    + Eventuellt en nidblödning på ÄL+9 men det var så extremt liten mängd och mörkbrunt så är osäker från vilket hål det kommit ur 🥲
    + Bra balans/miljö i underlivet denna månad, efter förra ÄL fick jag svamp och en hemorrojd
    - Hade fertilt sekret igår på ÄL+11 vilket inte känns som ett bra tecken, hade det även förra cykeln efter ÄL då jag inte blev gravid

Så jag har egentligen inte så mycket nackdelar denna cykel som talar emot att det skulle ha gått. Men vi får väl se nästa vecka vad resultatet blev.
  • 19977

vad tror ni om min kurva? Tänkte vänta med gravtest tills ÄL+16 då mensen är sen. Är på ÄL+13 idag.

Äter frukost nu och jag dricker alltid te med mjölk i på morgnarna. Idag smakar teet typ som mögelost, undrar om det kan vara så väl att jag är gravid? Dubbelkollade mjölkförpackningens utgångsdatum men den ska hålla till 1 juli, så detta verkar ju skumt. Har även haft lite känningar i livmodern men det kan jag ju ha dagarna innan mens ändå, men upplever att jag känner oftare och mer nu de senaste dagarna än vad jag brukar, igår fick jag även en smärta som höll i sig 10 sekunder i livmodertappen.
    Min temp ser ju lovande ut iallafall, den har gått uppåt senaste 2 dagarna!

Jag tror mig ha haft nidblödning på ÄL+9 men det var så extremt lite och mörkbrunt så vet inte om det kan ha kommit från ett annat hål där nere, så att säga? men det kanske var en nidblödning trots allt?

• 19977
    Pez skrev 2024-06-17 07:07:44 följande:
    19977 jag tycker den ser lovande ut. Jag läste igår att om man har hög temp i 18 dagar efter ÄL så kan man i princip räkna med graviditet. Håller tummarna 🍀

Tack ❤️ Ja precis, man ska liksom inte kunna ha 18 dagars lutealfas. Jag har alltid haft max 15 dagar mellan ÄL och mens, så på ÄL+16 borde mensen komma senast så då får det bli ett test (ifall mensen inte kommit innan dess det vill säga)

• 19977
    Lujia skrev 2024-06-18 06:31:47 följande:
     Uppdatering från mig!
    Det känns ju nästan pinsamt men jag var tydligen kvar i min follikefas! Gud så kroppen kan luras... Hade nämligen 3 dagars temp-ökning CD 12-15 och missade ta ägglossningstest då jag för tillfället var bortrest. Fick ingen fertilt sekret men tänkte att så kan det ju vara ändå.. Därefter hade jag alla dessa symtom och har slösat löjligt många gravtest Tyst Men det var nog bara så att kroppen försökte ägglossa men inte lyckades för nu jäklar är ägglossningen på G (rikligt med sekret och utslag på stickorna)! Ändå tur att jag gått runt och trott att den var passerad för annars hade jag nojjat sönder över att den inte dök upp förrän CD 27... Obestämd Så det stämmer nog verkligen att kroppen bara försöker stabilisera sig för tillfället! 
     Hursom 19977, din tempkurva ser ju lovande ut, spännande!! Håller tummarna och väntar med spänning på om det visar något :D
    Jaha! Vilken luring? ja, jag tror det kan ta ganska lång tid för kroppen att återhämta sig efter att man gått på p-piller. Hoppas det rättar till sig och att det ändå tar sig nu när du precis haft ägglossning 🤩

Hehe ja, vet inte om jag kan hålla mig från att testa tills i övermorgon.
  • 19977

Jag kunde inte hålla mig från att testa efter jobbet idag, och det dök upp ett streck nästan direkt! Jag är gravid! 🥹

• 19977
    Pez skrev 2024-06-18 21:37:06 följande:
    Stort grattis! Fantastiskt! Vad roligt att vi som hade rätt lika livssituationer också plussade samma månad 😄

Nu får vi se om vi båda väntar tvillingar också (jag har fått för mig att jag väntar två men vi får se) 
    Tack snälla för alla grattis! ❤️ Det känns väldigt overkligt, jag har inte tagit in det ännu?

Ja det är lustigt vad lika situationer vi har Pez, nu inväntar vi bara beskedet att vi båda väntar tvillingar också haha 😉 Har du mycket symptom eller varför tror du på tvillingar?
  • 19977
    IamGabs skrev 2024-06-18 21:38:51 följande:

Jag var idag på mitt fjärde ultraljud och äntligen ett tydligt svar! Tyvärr inte det vi önskat. Fostret slutade utvecklas någon gång i vecka 8. Idag är jag beräknat 10+4. Givetvis tråkigt men just nu är jag mest lättad över ett besked. De senaste två veckorna har varit så jäkla tuffa då allt varit så osäkert och oklart. Dessförinnan har jag varit sjukskriven pga illamående så nu känner jag mig sjukt nog fri. Räknar dock med en dipp längre fram då graviditeten var både önskad och planerad men just nu blickar jag framåt. Kanske blir det en 2025-bebis, kanske inte. 

Åh fy, beklagar verkligen 🥺❤️
  • 19977
    severine skrev 2024-06-19 03:03:38 följande:

Jag har fått en 5 dagars blastocyst (ivf) ur frysen insatt i fredags. Altså för 5 dagar sen, testdatum är 25.6 men jag kan inte INTE tjuvtesta. 😍 vi har en dotter sen innam, född 2020 som också kom till världen med hjälp av IVF. Vi har kämpat i 2 år med syskomförsök nu, men nu vågar jag kaanske tro att det iommer hända!

kämpa på alla som försöker bli gravida, ge inte upp hoppet.🥰

Heja blastocysten ❤️❤️❤️
  • 19977
    Gajevy skrev 2024-07-24 14:42:44 följande:

Hej!

Intressant att läsa hur det går för er, ska bli kul att dela den här resan med er! Sambon och jag (24) planerar vårt första barn, varit tillsammans i snart 5 år och ska snart gifta oss :)
    Tog ut p-staven efter 7år sent nu i maj vilket sköt fram mensen i juni till veckan jag normalt brukar ha min ÄL. Blev typiskt nog sjuk under första ÄL och hade därmed ingen lust eller energi.
    Försöker med tester (vilket ger lite otydlig svar) och med appen Flo, har inte börjat tempa ännu men kanske ska börja med det efter ha läst några av era inlägg.

Får ofta kommentarer att vi är för unga för att skaffa barn och att vi borde vänta tills vi är 30+. Har hypotyreos sedan tonåren och hörde ofta från läkarna att det kan bli svårt att bli gravid/högre risk för missfall än normalt. Vet ej om det stämmer 100%, vi tänkte därför att vi startar lite tidigare ifall det tar längre tid än förväntat.

Någon annan som har hypo/hypertyreos som kan inflika ifall det stämmer med det mina läkare har sagt? (Har ej hunnit läsa alla inlägg :))

Så kul! Lycka till, hoppas det går smidigt för er trots din hypotyreos! ❤️

Vad är det för folk som kommenterar att ni är för unga för att få barn? Det där med att vänta till 30+ är en skev samhällsnorm bara. När du är 30+ som kvinna så har fertiliteten redan minskat. Det mest optimala utifrån vår fysiologi är att föda barn mellan 18-25 ungefär, att många får sitt första barn så sent nu för tiden är ju mer ett modernt påfund och absolut inte något som är optimalt eller mer rätt. En norm om att man ska ha gjort vissa saker innan barn, plugga, jobba X antal år, festa och leka av sig osv, men det där är så individuellt och om ni vill ha barn nu så köööör! Men det är så klart viktigt att vara mogen mentalt och att kunna rå om sig själv och en ny familjemedlem, ha en bra ekonomi och hushåll osv. Men det kan man mycket väl ha redan vid 20 års ålder om man har fått arbete direkt efter studenten och skaffat sig eget boende och sparkapital t.ex. Jag personligen hade tillsvidareanställning med god lön och hade köpt min egen första lägenhet när jag var 20 år gammal, jag hade utan problem kunnat bilda familj rent praktiskt.

Svar på tråden Vi som planerar barn 2025