• Anonym (nej)

Hur hade ni svarat hans nya?

Jag hade svarat henne att jag inte vill prata om det, att det är det förflutna och gör ingen skillnad, att du är glad över att samarbetet med barnen fungerar bra och att du ser ljust på framtiden. Han vill säkert måla en bild till nuvarande som att han alltid varit den här stabila personen som han då inte varit, förskönat, kanske också för att han skäms eller har förträngt. Hur som förstår jag faktiskt inte varför den nya  tar upp detta med dig överhuvudtaget och varför ni ska prata om det? Varför är hon så intresserad av att ha näsan i ert förflutna för? Vad vill hon? Så nej, vare sig hon bara är nyfiken eller annat så tycker jag hon går över en gräns där och jag hade stängt den dörren genom att bara säga att jag vill inte prata om det. Fortsätter hon med Varför då? Var det inte så? Osv så upprepa bara Jag vill inte prata om det, respektera det. Du och ditt ex har ett större ansvar som föräldrar, och för att denna ska funka nu. Hon borde inte ha ställt den frågan till dig och du har ingen skyldighet att svara. I övrigt tycker jag det verkar som att hon står för nära, eller anser sig göra det, för att bara kunna ställa frågan till dig, så där hade jag nog backat från henne, om detta varit ömsesidigt tidigare att ni stått varandra ändå så pass nära att hon frågar så. 

Jag har själv varit med om att en partner kritiserat mitt förflutna och mitt tidigare förhållande och hur det sköttes, och att så skulle han själv aldrig gjort med sitt ex. Jag fick säga till honom att han inte gått i mina skor, att jag gjorde det bästa jag kunde under de svåra förutsättningarna, och att han faktiskt inte hade någon rätt att döma mig. Han sa själv att han led av svartsjuka när han höll på så med mig, och ville nog fiska lite efter om det skulle kunna bli en återförening mellan mig och exet. Han kunde berätta han hade mardrömmar om att jag i drömmarna sa att jag skulle tillbaka till exet, att jag varit otrogen med exet osv. Så det kan vara något sådant som den nya fiskar efter för att hon egentligen lider av osäkerhet och svartsjuka. Då är det i så fall han som ska markera och ta det med henne, inte att du blir inblandad. Den här svartsjukan upplevde jag först inte alls som svartsjuka utan det blev mer sedan allt eftersom, och sedan svart på vitt när han sa det rakt ut. Du ska inte behöva hamna i mitten av det. Det där är ditt ex:s jobb att ta med henne. Inte ditt. 

PS Jag hade ingen tanke på att återförenas med mitt ex, var som från ett tidigare liv, såg inte honom alls så. 

• Anonym (nej)
    Anonym (Frågande) skrev 2024-01-07 22:34:12 följande:

Tror kanske inte det var menat så nyfiket från hennes sida, utan mer som ett konstaterande då hon redan trodde sig veta hur det låg till efter att ha pratat med mitt ex. 

Tack för tipsen och tankarna om vad jag kan svara om samtalsämnet kommer upp igen!

jag kan ju tycka att den kvinnan (hans nya) inte verkar särskilt smart om man nu får säga så, alt om hon aldrig själv gått igenom en separation, skilsmässa, man fattar väl att det är jobbigt, speciellt med barn inblandat. Man är ju inte människa om det inte är det. Sedan att ex par kan trycka upp vänliga instagrambudskap om sin separation tror jag är bara för att skydda barnen, skydda deras familj, inte vilja ha alla rätt inpå vad som faktiskt inte är någon annans business, men betyder inte att det inte är jävligt smärtsamt. 

Jag kan inte tänka mig göra nån sån kommentar eller fråga min partners ex det, så gör man inte. Jag fattar inte vad det är med vissa och gränser. 

Det bästa är nog att inte låta en sån människa ta ens energi (vilket hon precis nu gjorde med mig, haha) utan bara svara så torrt man bara kan, om man nu måste. Du har ju inte valt henne, det har han gjort, jag hade hållit ett bekvämt avstånd. Antagligen är hon korkad i andra sammanhang också så då är det väl bara att le lite och tänka det blir nog bra med det, ska du se. 
Svar på tråden Hur hade ni svarat hans nya?