Föda stort barn / makrosomi
Nu vägde inte vår son över 4,5 kg vid förlossningen men dom trodde att han skulle göra det så jag tänkte svara på dina frågor ändå här nedan om det finns någon information som är av intresse :)
1. Hur gick förlossningen till?
Jag blev igångsatt i vecka 39+1. Fick tabletter som skulle få kroppen att komma igång, vi började ca klockan 14.00 och nästa dag strax före åtta på morgonen gick vattnet. Därefter flöt allt på fram tills jag var öppen 5 cm och då stannade värkarna av. Efter två timmar fick jag värkstimulerande och efter det gick det ganska fort. Sonen föddes klockan 17.10 så jag brukar säga att jag jobba över i 10 minuter.
2. Vilken region bor du i?
Västra Götalandsregionen, ha föddes på Näl (Trollhättan) i januari 2023.
3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
Han var mitt första barn och jag väntar nu vårt andra som är beräknad till mars i år. Vår son va beräknad att väga över 4,5 kg men när han kom ut vägde han 3,6 kg vilket blev en glad överraskning.
4. Har ni stora barn i släkten?
Varken jag eller min bror va stora men tidigare generationer finns det större barn på min sida och på min mans sida var dom större vid födseln.
5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
Eftersom jag har en mamma med diabetes typ 2 så har jag fått göra glukosbelastning under båda graviditeterna och har fått diagnosen gravid-diabetes båda gångerna.
Tänkte på det du skrev om insulin i ditt inlägg, det är så att anledningen till att risken för ett stort barn ökar vid diabetes är för att man inte producerar tillräckligt med insulin för att hålla sockernivåerna nere. Det leder till höga sockervärden och sockret förs över till fostret, insulinet vi producerar förs inte över till barnet och det tillverkar inte heller eget insulin som kan hålla sockret som förs över från mamman på normal nivå i magen som kan göra att barnet blir stort.
6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
Innan jag blev gravid vägde jag ca 96 kg, när jag var i vecka 29 vägde jag 106 kg. En vecka innan förlossning hade jag gått ner till 97-98 kg (så det va inprincip bara barnets vikt kvar). Vid återbesöket vägde jag 92 kg. Är 163 cm lång, det har dock konstaterats att det inte var min vikt som ledde till diabetesen utan att det va den ärftliga faktorn som har varit avgörande i mitt fall. Jag hade ingen stor mage då livmodern lutade bakåt under graviditeten.
7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
Vi fick göra två extra ultraljud i v30 och v38 där de sa att det ser ut som att det kommer bli ett stort barn och vi blev då tillfrågade om vi ville sätta igång en vecka tidigt.
8. Vilket år var detta?
Januari 2023.
9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
Jag åt som vanligt fram tills jag fick diabetesen och då fick jag dra ner på kolhydraterna och fylla upp med mer grönsaker på tallriken. Man blir även rekommenderad att äta nyckelhålsmärkta alternativ då de oftast innehåller långsamma kolhydrater. Sen så kan man kolla på raden under kolhydraterna på förpackningen där det står ?varav socker?, där ska man försöka ha så lågt tal som möjligt (ett riktmärke brukar vara att det åtminstone ska vara under 5 g men helst ska det vara ännu lägre).
Vill även tillägga att barnets vikt kan vara ärftligt, om föräldrarna var stora när dom föddes så ökar risken för att barnet blir stort. Detta var min svärmor snäll nog att påpeka varje gång vi sågs så jag var väldigt orolig för att vårt barn skulle bli större.
Ser att du har fått flera bra svar och jag hoppas att jag kunde tillföra något vettigt :)