Föda stort barn / makrosomi
Hej!
Är det någon här som har erfarenhet av att föda stora barn? Dela gärna med er av era historier. Och med stora barn så menar jag medicinskt stora barn, makrosomi, alltså ett barn som väger 4500g eller mer (eller förväntas väga över 4500g vid beräknad födsel).
1. Hur gick förlossningen till?
2. Vilken region bor du i?
3. Hur många barn har du och har alla varit stora?
4. Har ni stora barn i släkten?
5. Hade/har du diabetes/graviditetsdiabetes?
6. Hur mycket gick du upp i vikt under graviditeten och vad vägde du innan? Hur lång är du?
7. När i graviditeten fick du veta att barnet var stort?
8. Vilket år var detta?
9. Hur såg din kost ut under graviditeten?
- Jag har 1 barn som föddes 2023 i Göteborg via planerat kejsarsnitt. Det upptäcktes tyvärr väldigt sent i graviditeten vid ett tillväxtultraljud (BF+6) att barnet beräknades väga ca 5000g och jag blev starkt avrådd från vaginal födsel. Ut kom en flicka två dagar senare som vägde över 5700g. Förlossningsläkarna avrådde från igångsättning pga att ?fejk-värkarna? inte är lika effektiva på att få ut ett så stort barn jämfört med om en spontan förlossning hade startat.
- Jag hade väldigt stor mage under hela graviditeten, fick mycket oförskämda kommentarer angående det. Min barnmorska var dock aldrig orolig över barnets storlek då jag följde min egen kurva (låg lite över medel på SF-måttet hela graviditeten fram tills sista besöket då måttet vuxit 6cm på en vecka). Hade jag fått ett tillväxtultraljud i tid så hade jag kunnat få en igångsättning i exempelvis vecka 38 enligt förlossningsläkaren.
- I övrigt var jag smal innan jag blev gravid, vägde 66 kilo och är 169cm lång men gick upp cirka 27 kilo under graviditeten (ett halvår efter födseln vägde jag 61kg). Har förstått i efterhand att en viktuppgång över 15kg ökar risken för att få ett stort barn. Har även märkt att revbenen buktar ut mer på vänster sida där dottern låg med benen och sparkade. Även bröstbenet sticker ut väldigt tydligt efter graviditeten. Stora barn är väl kanske extra starka där inne haha.
- Hade alltid bra blodsocker på MVC-besöken så ingen graviditetsdiabetes misstänktes (gjorde dock aldrig någon glukosbelastning).
- Pappan till barnet har 4 syskonbarn som alla har vägt mellan 4,3-5,0kg så vi funderar på om födelsevikten kan vara ärftlig i vårt fall. På min sida är barnen generellt sett lite mindre är på sambons sida, fast ändå större än medelvikten i Sverige på 3,5. Jag själv vägde 4000g när jag föddes två veckor efter BF, men mina syskon var mindre.
- Jag åt som vanligt under graviditeten, äter aldrig särskilt mycket kakor eller godis men åt däremot smörgåsar varje dag vilket ju innehåller en del snabba kolhydrater. Inför nästa graviditet ska jag be om att få prata med en dietist och eventuellt undvika sådan mat som höjer och sänker blodvärdet hastigt då jag förstått det som att den insulin som min kropp utsöndrar kan påverka att barnet växer extra mycket.
- Min stora önskan är att få föda vaginalt, gärna så fysiologiskt som möjlig. Alltså raka motsatsen till ett kejsarsnitt. Tyvärr är risken stor att nästa barn också blir stort, enligt forskningen, och för att kunna föda vaginalt bör jag alltså föda någon/några veckor tidigare än BF. Jag har svårt att tro att jag skulle få en spontan start på förlossning så tidigt och därav behöver det säkerligen bli igångsättning. Vet dock inte hur vården ser på en igångsättning efter ett tidigare kejsarsnitt, det verkar skilja sig åt mellan olika regioner.