Inlägg från: Anonym (Skopan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Skopan)

Feminismen har missat unga killar

Tukt skrev 2024-01-03 17:06:23 följande:
    Nej, jag tror jag tror Enanominus försöker diskutera själva grundfrågan. Alltså det som trådstarten tog upp.
    Det brukar också bli enklare. Vill man ha mer generella diskussioner runt exempelvis feminism, är det bättre att starta en tråd om det själv.
    Det är det jag har i fokus. Kan inte se en koppling mellan socialdemokraterna/ feminism och att unga män drabbats. Vissa har tagit upp brottslighet, att unga män uppfostrats till pacifistister invandringen eller unga mäns självmordstal, ganska spretigt som på något sätt ska kopplas samman med feminism. När jag försöker diskutera fallasin så blir reaktionerna direkt fientliga. Antagandet att feminism har något att göra med att unga män automa blir lidande ska tydligen försvaras, inte analyseras.

Läs mina inlägg så ser du att jag inte är intresserad av att diskutera feminism som företeelse. Jag vill diskutera fallasin att feminism är orsaken till att unga män ska bli drabbade.
  • Anonym (Skopan)
    ClumsySmurf skrev 2024-01-03 17:19:48 följande:
    "men inget har gjorts eller ens belyst om männens mående på de senaste 20åren"
    Jo, men med genusperspektiv.

Det är jag är stark, kan själv som är ett stort problem, "glömde" i 20 år, lös det själv bidrar inte till någon dålig norm.
    Att prata om insatser om jämställdhet och jämlikhet ska gälla alla, och när fokus inte läggs där det behövs så blir samhället mer ojämlikt. Männen är det område som samhället behöver arbeta med och det syns tydligt i de överväldigande siffrorna. Det är dags att titta på frågan ur ett genusperspektiv och se till att anpassa insatserna. Det är en skam för det svenska samhället och en feministisk regering att inte arbeta mer för att utradera påverkande könsroller och se till att det finns mer hjälp att tillgå när männen eller anhöriga ber om hjälp

Överrepresentationen bland män är ingen nyhet: det har varit ett känt faktum en längre tid både för forskare men även beslutsfattare. Män är mindre benägna att söka vård, missbrukar alkohol och narkotika och är med benägna till våld och självmord. Men detta är mer sannolikt de ytliga uttrycken som struktur orsakar. Mycket ligger på stereotyper där männen inte ska visa sig som ?svaga?, och det är ett socialt problem. Männens obenägenhet att söka hjälp vid fundamentala förändringar i livet grundar sig i ett sorts ideal om maskulinitet. All vikt kan alltså inte läggas på sjukvården då det enligt forskning finns flertalet orsaker som leder upp till att en person väljer att ta sitt liv. Forskningen kring ämnet ackumuleras kontinuerligt och därför behövs det en ny utvärdering av läget för att se över de gamla förslagen och möjligtvis skapa nya satsningar.

www.socialdemokraterna.se/download/18.12ce554f16be946d04640ca6/1568881602410/d-en-valfard-som-gar-att-lita-pa.pdf
    Mycket ligger på stereotyper där pojkarna inte ska visa sig som "tjejiga", och det är ett socialt problem.
    Pojkarnas obenägenhet att plugga grundar sig i ett sorts ideal om maskulinitet. All vikt kan alltså inte läggas på skolan då det enligt forskning finns flertalet orsaker som leder upp till att en person väljer att bli sämst.
    Om du läser artikeln jag länkade till tidigare där ryska mäns självmordstal diskuteras så handlar faktiskt en av orsakerna om någon slags ideal om maskulinitet i Ryssland. Även att ryska män och kvinnor inte betraktades som jämställda föräldrar. Man kan göra en koppling mellan svensk kultur där män (i högre grad uppsöker vård och är relativt jämställda i föräldrarollen och förhållandevis låga tal vad gäller mord/självmord. Som en indikation på att det kanske finns en koppling.
  • Anonym (Skopan)
    Tukt skrev 2024-01-03 17:46:25 följande:
    Fast om man utgår i från trådstarten så handlar det ju inte om att unga män drabbas. Det handlar ju om att sossarna först nu vaknat upp och insett att deras politik också påverkar hur starkt väljarstöd de har i den aktuella gruppen.
    Bara för att något tangerar ordet "feminism" så behöver man inte ställa alla spakar och knappar på max.
    Ts säger att fokus på feminism gör att unga män glömts bort. Det framställs som att feminismen per automatik glömmer bort unga män. dvs att dessa saker är motpoler och tar ut varandra.

Sen så tror jag också att sossarna har fått upp ögonen på att uttrycket feminism har en negativ klang. Inte för att feminismen genom sin blotta närvaro automatiskt skapat en sämre tillvaro för unga män, utan bara för att fiska röster. Dvs ett antagande om vad feminism har gjort som drabbat unga män. Inte vad feminism faktiskt gjort.
  • Anonym (Skopan)
    Tukt skrev 2024-01-03 18:05:24 följande:
    Fast det står ju inte i notisen det länkas till. Nu är det förvisso en av Omni rätt rumphuggen skrivelse.Och ett väldigt nedkortat citat.  Men allt utöver det som faktiskt står, är en tolkning.
    Jag tolkar ts som att feministisk politik har medfört att unga män har blivit drabbade negativt och att feminismen är anledningen till att unga mäns väl och ve har glömts bort. Borde inte vara så många frågetecken egentligen gällande min uppfattning.

Jag tolkar länken som ett antagande från analysen där det inte står något sånt, utan används i syfte att fiska väljarstöd.

Min åsikt är att feminism verkar användas som en allmän skräphög. Jag är inte feminist själv, men jag gillar inte att allt ska polariseras och ta ut varandra. Därför ber jag andra att tänka till när de skyller både invandringen, självmordstal och mjältbrand på feminismen.
  • Anonym (Skopan)
    Tukt skrev 2024-01-03 18:05:24 följande:
    Fast det står ju inte i notisen det länkas till. Nu är det förvisso en av Omni rätt rumphuggen skrivelse.Och ett väldigt nedkortat citat.  Men allt utöver det som faktiskt står, är en tolkning.
    Jag har som sagt läst analysen.
  • Anonym (Skopan)
    Tukt skrev 2024-01-03 18:21:49 följande:
    Redan här kan det ju bli lite svårt. Länken går till en notis på Omni. I notisen omnämns en analys, utöver det finns det ett nedklipp citat, förmodligen från en annan mediakanal.
    Så frågan är ju vad som ska diskuteras. Jag har svårt att diskutera något annat än det som står i trådstarten. Tänker ändå att det räcker en bit på vägen.
    Vill man sedan diskutera analysen i sin helhet, är det väl bättre man startar en tråd om just det och länkar till källan.
    Jag diskuterar ts åsikter och andras. Analysen förstår jag används som ett svepskäl. (Där det för övrigt bara stod några meningar om saken) 
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 19:38:45 följande:
    Starta då en egen tråd.

Du verkar ju ha snöat in dig på att  det skulle syftas på att det är "feminismen i sig"  som är orsaken.

Du blandar ju ihop saker i en enda konstig röra.
    Det är ju det ts hävdar. Jag ifrågasätter det. Du verkar däremot snöa in dig på en underlig tolkning av vad feminismen har missat att unga män drabbas egentligen borde betyda.

Kommer man med såna uttalanden så borde man kunna presentera vad feminismen gjort/ inte gjort också. Alternativt förklara hur feminismen borde ha gjort, om det nu ligger på feministernas bord att fixa.
  • Anonym (Skopan)
    EnAnonumius skrev 2024-01-03 19:49:50 följande:
    Vilken analys?
    Finns inte en enda länk till någon analys.

Däremot finns det länkar till lite olika artiklar, och en videolänk.
    Men ingen analys har hitta någon länk till.
    Den fick jag leta upp själv.
  • Anonym (Skopan)
    Anonym (JB) skrev 2024-01-03 20:22:05 följande:

Jag tolkar det verkligen inte som att feminismen missat de unga männen, utan Socialdemokraterna har missat dem för att de fokuserat på annat viktigt i samhället. 

Titeln på trådstarten är ju att "feminismen har missat unga killar"
  • Anonym (Skopan)
    Kermit1561 skrev 2024-01-03 22:18:41 följande:
    Poängen är ju att man INTE har gjort mer än i andra länder. Pengarna har gått till att göra det bättre för kvinnor, inte för män.
    Att feminism innebär att man skiter i män på precis samma sätt som i andra länder är ju just vad som är problemet med den..
    Du framställer saken i exakta poler. Det beror ju inte på feminismen att män tar självmord exempelvis. Din föreställning är att dessa saker tar ut varandra. Ingenstans så står det i sossarnas analys som du indirekt hänvisar till att feministpengar orsakat mäns brottslighet eller ohälsa heller. Det är ju dina egna antaganden.
Svar på tråden Feminismen har missat unga killar