Inlägg från: Anonym (Beror på) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Beror på)

Komma över sin "frivilliga" barnlöshet

Anonym (Q) skrev 2024-01-03 14:27:34 följande:

Vi höll på att bli ofrivilligt barnlösa (fick all tänkbar medicinsk hjälp och barn på absolut sista försöket) och det jag ångrar från den tiden är att jag inte orkade vara öppen med min längtan. Jag hade kunnat gosa med kompisars bebisar, ksnske blivit gudmor till någon av dem, suttit barnvakt etc. Då hade jag haft barn i mitt liv, om än till låns.

Hoppas du finner DIN väg i din ofrivilligt, frivilliga barnlöshet!

Detta beror i och för sig på av vilken anledning/vilka anledningar man skaffar sig barn. Att gosa med andras barn behöver inte alls vara någon hjälp, det kan vara tvärtom - att det bara påminner om den egna oförmågan och bristen. Man kan må bättre av att bara umgås med andra barnfria/barnlösa par och ensamstående, och ha alla fördelarna av ett vuxet umgänge utan att behöva hålla ögonen på barn, springa efter barn, bli avbruten av barn, vara tvungen att gripa in och hjälpa barn hela tiden. 

Och om barnlängtan handlar om mer existensiella saker som att föra sina gener, sitt namn, sitt arv o.s.v. vidare - så är andras ungar mindre än ointressanta.
Svar på tråden Komma över sin "frivilliga" barnlöshet