• Hjelm

Komma över sin "frivilliga" barnlöshet

enfunderandeman skrev 2024-01-02 23:51:54 följande:

Fast då är det ju inte frivilligt. Om du visste hur många som skaffar barn.  Med diverse anlag för saker. Mycket i livet, handlar om att ta risker. Titta på alla diagnoser i samhället. Det är i många fall ärvt från föräldrarna och gener. 

Har en läkare specifikt avrått dig att skaffa barn? Eller är det bara du själv som gjort det. För att du är rädd?  Du skulle ju kunna rådgöra medicinskt ned en läkare och eventuellt diskutera dina rädslor. Se vad det landar i. Tänker jag.

Du är ofrivilligt barnlös dessutom. De som frivilligt avstått barn. Heter det numera frivilligt barnfria. Har jag sett och hört. Vilket personligen låter mer logiskt. Om man tänker mer på termerna.

Åh, en man som ifrågasätter en vuxen kvinnas högst privata beslut. Tänk att man aldrig slipper undan det. Obestämd Vad fan spelar det för roll om en läkare har avrått henne eller inte, tycker du inte att hon kan få bestämma själv över sin kropp och sitt liv?

TS, jag har tyvärr inget råd att ge dig. Men för vad det är värt tycker jag att du låter ansvarsfull och klok.
  • Hjelm

Men är ni inte läskunniga? Det står "frivillig" inom citationstecken i rubriken - vilket betyder "egentligen inte frivilligt" - och i första inlägget står det mycket tydligt att hon valt att avstå barn pga sina sjukdomar. Inte att en läkare sagt att hon inte bör skaffa barn. Hon kan ta ett sånt beslut själv. Men ibland tvingas man ta beslut som man egentligen inte vill, eller som är väldigt svåra. Hon efterfrågade råd från andra i samma situation. Det är uppenbarligen inte varken du eller En funderande man men ni känner ändå att ni måste kommentera bara för att för att förminska henne?

Svar på tråden Komma över sin "frivilliga" barnlöshet