Inlägg från: Anonym (lägg ner) |Visa alla inlägg
  • Anonym (lägg ner)

Sambos barn, utmaning

Anonym (Hur) skrev 2024-01-02 14:40:08 följande:
    Njuter? Är du helt sjuk i huvudet?
    Gör han något riktigt grovt medvetet elakt fel så ska han skämmas för att inte göra om det.
    Och för att bemöta din löjliga kommentar om ägodel så är hon min så länge hon vill det. Min ägodel. Precis som att hon äger mig, jag är hennes.
    Hon är btw INTE din ägodel. Du verkar genuint ha en personlighetsstörning som hatar alla omkring dig som hotar dig från att få tillgång det du tycker dig äga.
    Hon är inte din bara för att hon är i en relation med dig, ni är två självständiga individer där hennes barn ska gå framför dig och klarar du inte av att respektera det så ska du lämna henne, om du älskar henne så som du beskriver. 
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-02 15:25:36 följande:
    Varför skulle jag ha dåligt samvete för att vid ett fåtall tillfällen avbryta en eskalerande situation, få ner grabben på jorden, lugna ner sig & sedan förstå vad han gjort fel & be om ursäkt till sin mor?
    Om något så är det skrämmande att det finns folk som dig
    Här lyfter du dig själv precis som en narcissist gör. Och sedan lägger fokus på någon annan som bara ifrågasätter hur du själv uttrycker dig. Du tycker att ett barn ska skämmas, det är empatilöst och skadeglädje. Sonen kommer vara bli värre och trotsa ännu mer, han är rädd för dig och du är inte bättre än pappan. Läs dina egna inlägg och hur många som reagerade på detta. Du är inte en fin person och det syns i hur du sätter dig över ett barns psykiska ohälsa. Sonen har inte sin pappa i sitt liv. Ta in det först och utgå från hans känslor istället för att vara bästa möjliga stödet. Killen är ensam.
  • Anonym (lägg ner)

TS i denna tråd har uttalanden som gör mig så ledsen. Han pratar om ett barn som om barnet ska veta allt som en vuxen, utan att ha vuxna förebilder i sitt liv. 
    En frånvarande pappa, en mamma som nog är medberoende och själv är väldigt skör pga tidigare destruktiv relation och inget emotionellt stöd från sin nuvarande partner, och en bonuspappa som inte värderar honom och trycker ner hans självkänsla. Det här barnet riskerar att bli självmordsbenägen eller i värsta fall blir ännu mer aggressiv, och känner sig ännu mer motarbetad. Att bli utskälld när man bara vill bli sedd är gaslighting. Många vuxna tror att det är mer okej att kontrollera barn av någon anledning, och sen aldrig verkar förstå varför barnen slår emot och "blir jobbiga".

Hoppas någon i skolan ser hans välmående så han får hjälp från andra håll. I en familj ska barnen gå först och TS verkar vilja att han lugn och ro är viktigast, och mamman och sexlivet med henne och deras parmiddagar.
    Hoppas hon finner självförtroende och hittar en fin manlig förebild till henne son som bara vill bli älskadHjärta

• Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 08:25:44 följande:
    Förklara gärna 👍
    Din förnedrande barnsyn och rättfärdigande av aggression och tillrättavisanden.
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (realist) skrev 2024-01-03 08:58:13 följande:
    Barnet kan påverkas väldigt mycket under dessa 6-7 år. Jag håller med dem som skriver att det inte är någon bra situation att skaffa barn i.
    Ja, och mest troligt kommer dessa barn bli antingen likadana eller tillbakadragna. Ingen trevlig och fin bild av familj som TS tror sig få (eftersom hans barn såklart kommer bli perfekta...)
  • Anonym (lägg ner)
    Aliona skrev 2024-01-03 09:21:52 följande:

Ja jag har läst och undrar över hur folk uppfattar att man får och inte får tillrättavisa sina barn, i synnerhet i så extrema situationer som beskrivs i tråden när en tioåring hotar sin mamma. 

Han beskriver det inte som att har vill lära sig och utvecklas, utan snarare som att barnet ska skämmas. Om han hotar sitt barn så någonstans använder han det som taktik för att han inte känner sig sedd. Ingen människa som mår bra hotar, så om man älskar sin tioåring så försöker man istället förstå Varför barnet hotar så att han lär sig ett annat tillvägagångsätt för att få fram sina känslor. Bestraffning och rädsla gör saker bara ännu värre och en förälders värsta mardröm borde vara att ens barn inte lärt sig och sen inte agerar väl mot andra utanför familjen.

Ett barn som blir älskad rätt gör inte såhär.
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (lägg ner) skrev 2024-01-03 09:26:14 följande:
    Han beskriver det inte som att har vill lära sig och utvecklas, utan snarare som att barnet ska skämmas. Om han hotar sitt barn så någonstans använder han det som taktik för att han inte känner sig sedd. Ingen människa som mår bra hotar, så om man älskar sin tioåring så försöker man istället förstå Varför barnet hotar så att han lär sig ett annat tillvägagångsätt för att få fram sina känslor. Bestraffning och rädsla gör saker bara ännu värre och en förälders värsta mardröm borde vara att ens barn inte lärt sig och sen inte agerar väl mot andra utanför familjen.

Om han hotar sin mamma** ska det stå. Alltså om barner hotar sin mamma använder han nog det som taktik för att bli sedd
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 10:24:51 följande:
    Aggression? Vad av det jag förklarade va aggressivt eller rättfärdigar aggression?
    Står fast vid att tillrättavisande är ett måste när barn uppför sig dåligt. Hur ska de annars lära sig gränser eller förstå att handling får konsekvens?
    Ja genom detta som jag beskrev:

Han beskriver det inte som att har vill lära sig och utvecklas, utan snarare som att barnet ska skämmas. Om han hotar sin mamma(*) så någonstans använder han det som taktik för att han inte känner sig sedd. Ingen människa som mår bra hotar, så om man älskar sin tioåring så försöker man istället förstå Varför barnet hotar så att han lär sig ett annat tillvägagångsätt för att få fram sina känslor. Bestraffning och rädsla gör saker bara ännu värre och en förälders värsta mardröm borde vara att ens barn inte lärt sig och sen inte agerar väl mot andra utanför familjen.

Alltså - barnet måste förstå sig själv för att lära sig agera annorlunda. Annars är det pga rädsla för dig bara
  • Anonym (lägg ner)

Tänk dig själv - hur ska DU lära dig hantera situationer om andra bara är besvikna på dig och tycker du ska skämmas? Speciellt om dessa är de personer som ska vara din trygghet (som dina föräldrar när du var ett barn). Du Måste börja se från ditt eget perspektiv innan du objektifierar ett barn.
    Jämför en situation där du som ensam och hatad 10 åring blir tillrättavisad där båda föräldrarna står på samma sida, alternativt där dina föräldrar istället vill förstå dig. Då kommer du aldrig behöva hota 

• Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 10:39:29 följande:
    🤦?♂️🤦?♂️🤦?♂️
    Och det är precis därför jag, vid några få extrema situationer, plockat ner honom på jorden, väntat tills han lugnat ner sig och tvingat honom förklara vad han gjort fel och be om ursäkt. För att han ska förstå och för att han ska ta tiden att känna hur dåligt det faktiskt känns att såra någon.
    Det du beskriver/tror är någon form av 1800-tals uppfostran 🤦?♂️
    Läs på om föräldraskap och psykisk hälsa. En person som inte är redo att emotionellt prata med sina barn på ett förstående sätt, mentaliseringsförmåga, ska hålla sig långt borta från relationer.
    Vad heter din sambo? Är så nära på att hoppas på att reda på vilka ni är för att skicka till henne. Du älskar inte henne, utan vill ha enskild tillgång till henne. Det är äckligt och osexigt, men som tur är något hon kommer se den dagen hon får distans till dig.
    Om du nu agerar på att bekräfta henne ännu mer för att du (som du själv sagt) tycker att du äger henne så har du faktiskt narcissism. Det är en lättkränkt person som egentligen mår väldigt dåligt och som ingen gillar. Bara tro sig gilla till de inser. Den hårda sanningen, pojken
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 11:46:31 följande:
    Jag är första mannen, förutom barnets morfar, som faktiskt är där för honom.
    Jag har inget mål om att han ska se mig som en bonuspappa, men snarare en stabil punkt och någon han kan lita på.
    Även om jag lämnar all uppfostran till barnets mor så innebär det trots det tillrättavisande i vissa mer extrema situationer.
    Jag tycker synd om honom då hans far är genomkorkad, frånvarande och barnet har 50% av hans, ja, pissgener.
    Du finns itne där för honom. Du tycker inte om honom utan försöker få dig själv att framstå som en perfekt bonusförälder. Det är verkligen narcissism. Du tycker dig inte själv ha brister
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 11:47:58 följande:
    Efter 7 sidor med passivt aggressiva antaganden av vissa i tråden så bryr jag mig inte speciellt mycket.
    Tror du min chansning om personen är fel?
    Ingen är passivt aggressiv utan svarar bara på dina lättkränkta svar och oömjuka slutsatser. Ingenstans försöker du skapa en dialog med oss, utan blir genuint bara väldigt kränkt.
  • Anonym (lägg ner)

Det värsta av allt är att du sitter inne på familjeliv och försöker hävda dig istället för att söka upp råd på egen hand om du nu tycker att alla här suger? Du hjälper inte sonen eller kvinnan du "älskar" alls just nu. Så sorgligt och du är nog ensam.
    Hade du vågat uttrycka dig såhär inför kvinnans vänner till exempel när ni sitter på parmiddag?

• Anonym (lägg ner)
    "Jag tycker synd om honom då hans far är genomkorkad, frånvarande och barnet har 50% av hans, ja, pissgener."

Detta uttalande fick mig precis att inse att du nog egentligen är rädd och en svartsjuk människa. Att du talar så illa om en tjejs ex bekräftar bara ännu mer att du är en kontrollerande man.
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 12:50:50 följande:
    1. Hade föredragit ett normalt ex med IQ på över 40
    2. Svartsjuk? Kan va, men aldrig mot honom 😂 Han blev dumpad av en nybliven mor för att han va så extremt dålig, alla kategorier. Det va dessutom längesedan.
    3. I grund och botten bara irriterad/arg på luffaren för att han är otrevlig mot barnets mor och inte visar uppskattning för allt hon gör och all tid hon lägger på barnet.
    Gud vilken översittarattityd du har. Grupperar människor och tycker dig vara bättre än alla. Antingen så förtjänar du och kvinnan varandra eller så kommer hon lämna dig
  • Anonym (lägg ner)
    Anonym (Hur) skrev 2024-01-03 12:56:55 följande:
    Grupperar? VA? 😂
    Vi får väl se om hon lämnar mig kära du 😊
    Ditt ego hade behövt det :)
Svar på tråden Sambos barn, utmaning