Prednisolon till hund med lymfom
Madleno skrev 2023-12-30 08:19:22 följande:
Förstår absolut hur du menar och jag håller med dig. Saken med lymfcancer är dock att den inte innebär något stort lidande för hunden förens det är i sista stadiet, då det börjar angripa ryggmärgen och andra skelettdelar (och orsakar smärta). Långt innan det sker så kommer hunden att få dö en snabb och smärtfri död. Just nu är han inte där, han skuttar och viftar på svansen när vi går ut, äter med god aptit och vill vara nära mig, kisar och bajsar normalt. Även om jag börjar behandla med kortison så kommer jag givetvis avliva han så fort jag märker att han mår dåligt eller inte vill mer. Jag tänker själv som du och senast jag avlivade två djur avstod jag behandling då jag insåg att det förmodligen skulle innebära både stress och lidande för djuren. Det som gör att kortisonbehandling känns aktuell i denna situation är att det i princip helt och hållet botar sjukdomens symtom (om än bara några månader) och oftast har få eller inga biverkningar. På det sättet kan jag garantera att hans sista tid blir värdig och att han får komma hem till en trygg och säker miljö där familjen har möjlighet att ta avsked. Det känns som att det skulle vara värdigare än att avliva honom här, långt hemifrån och från alla som älskar honom.Så ganska stor skillnad mot din hund...
Jag skulle ha testat kortison om det hade varit min hund och han var så pass pigg att han följde med ut och kissade, osv..
Om han ff orkar med att följa med dig ut, osv så mår han ju i alla fall någotlunda bra skulle jag säga..
Ta chansen o ge honom chansen att kanske kunna må bra i tex 2 månader och att sen få dö hemma i "lugn och ro" ...
I vilket fall är det jobbigt, men jag hoppas att det går så bra som det kan åtm..o krama din vovve..