Prednisolon till hund med lymfom
Min hund har verkat trött senaste tiden och jag fick en akuttid till veterinären igår. Det visade sig tyvärr att min hund hade lymfcancer.
Behandling med cytostatika är inte aktuellt då hunden är 12 år gammal och det känns inte rätt att utsätta honom för det.
Det fanns även behandling med kortison. Jag blev dock väldigt chockad över beskedet och sa att jag skulle åka hem och diskutera med min fru.
Väl "hemma" ringde jag frun. Jag är iväg på en arbetsresa med företaget 140 mil hemifrån. Jag åker hem i slutet av januari. Frugan vill gärna att vi behandlar med kortison då det oftast innebär att hunden blir symptomfri en kort tid, 1-2 månader. Dessutom kommer jag då att kunna hinna hem med hunden så att hon och barnen får ta farväl, och att hunden får avlivas i hemmet där hon känner sig trygg och säker.
Nu är problemet att när jag ringde tillbaka till veterinären så hade de stängt. Nu är det stängt i 4 dagar. Jag märker skillnaden på hunden dagligen och är orolig att 4 dagar ska innebära en så stor förändring att kortisonbehandling inte kommer att vara aktuellt. Jag ringde enda beredskaps veterinären i närheten och de hade inte tid igår och inte heller idag. Sen jobbar han mest ned kor, och hästar. Vet inte ens om han kan skriva ut kortison.
Jag har själv prednisolon hemma och vet att man behandlar lymfom med 2 mg per kroppsvikt första veckan.
Jag funderar på att själv ge henne kortison, för att jag är så rädd att om 4 dagar kommer det att vara för sent. Det finns dock risker med detta.
1: Innan uppstart av behandling så hade blodprov varit bra för att utesluta att inte lymfomet har spridit sig till njurarna. Om njurarnas funktion är nedsatt är inte kortisonbehandling så käckt.
2: Veterinären kan skriva ut Medrol som är ett liknande preparat men med mindre biverkningar, som såklart är att föredra om hunden redan har det kämpigt.
Pratar med lite olika människor och fått många olika åsikter.
Vad tycker ni? Vad kan ske om han får kortison men njurarnas funktion är dålig? Försöker väga risker mot fördelarna vilket är svårt när man inte är insatt. Vill bara hjälpa hunden och förhoppningsvis bli tvungen att skjuta honom på nyårshelgen.. Verkar ju omöjligt att hitta veterinär om han skulle bli jättedålig. Är långt ut i vildmarken i Norrland så att sätta sig i bilen (som han dessutom avskyr mer än något annat) är ingen möjlighet.