• schmetterling

Utge sig för att vara polis

Hej TS

Jag beklagar din situation. Jag har tyvärr inte mycket råd att ge vad det gäller hanterandet av de rent relationsmässiga delarna här, men jag ska så gott jag kan försöka svara på dina frågor om det juridiska. (BrB nedan betyder brottsbalken)

Först. Brottet är inte preskriberat. För att ta reda på hur lång preskriptionstiden är för ett brott måste man först se vad som är maxstraffet för det aktuella brottet.
    Föregivande av allmän ställning finns i BrB 17 kap 15 §. Där framgår att det ger böter eller fängelse i max sex månader.

Därefter får man kolla i BrB 35 kap "bortfallande av påföljd". I 35 kap 1 § punkt 1 framgår att om ett brott inte kan ge svårare straff än ett års fängelse är preskriptionstiden två år.

Föregivande av allmän ställning (som inte är grov) preskriberas alltså efter två år.

När det gäller lagring av uppgifter så har det tyvärr gått för lång tid, om inte jag missförstått nåt i det jag läser. Maj är sju månader sen.

Här får man gå till "Lag om elektronisk kommunikation". Se kapitel 9,

I 9 kap 19 § framgår att operatörer ska lagra uppgifter för att kunna spåra samtal. I 22 § samma kapitel framgår att uppgifterna ska "utplånas" (ja, det står faktiskt så) efter sex månader. Det är alltså för sent.

Man kan därmed inte få fram uppgiften från operatören. Det som återstår är i så fall om den som tog emot samtalet kan vittna om det. Om soc antecknat dag och tid för samtalet, och vad som sades, så kanske någon kan bekräfta att ett sånt samtal kommit in. Men även om någon kan göra det så ska ju den personen dessutom kunna identifiera den som ringde till en misstänkt, och senare ev. åtalad person. Och det endast på rösten. Det tror jag tyvärr blir svårt.

Svar på tråden Utge sig för att vara polis