• Anonym (TS)

Utge sig för att vara polis

Det här hände i maj i år och jag fick reda på det några månader senare.
    Vill inte gå in på för mycket detaljer men vi hade kontakt med socialtjänsten pga konflikter mellan mig och min sambo och även med andra familjemedlemmar. I min familj har det tyvärr länge varit så vissa använder orosanmälningar för att hämnas.
    Jag sa nån gång att om det inte blir ett slut kommer jag behöva flytta till en annan stad eller utomlands. Strax efter ansökte jag om pass till barnen inför en planerad resa.

Och i samband med det ringde någon till socialtjänsten, utgav sig för att vara polis och sa att de hade fått in ett tips om att jag skulle flytta utomlands och bland annat sälja min 7-åriga dotter till prostitution. 

Det är så sjukt och vidrigt så att jag knappt vill skriva det och socialtjänsten tog såklart inte det på allvar. Först trodde vi att det var nån som hade ringt och sagt det till polisen som sen hade ringt socialtjänsten men polisen hade tydligen inte fått in nått sånt tips alls utan det var alltså nån som hade utgett sig för att vara polis.. och det är ju ett brott.

Jag är ganska säker på vem det är, en släkting som jag knappt har träffat eller pratat med på väldigt många år men som min mamma pratar med ofta .. och som har gjort konstiga och elaka saker förut för att förstöra för mig och andra i min familj, bland annat min pappa.. Och det känns såklart väldigt obehagligt alltihop.. Har funderat på att polisanmäla .

Nån som vet hur det funkar? Hur är det med preskriptionstiden? Är det någon mening att anmäla? Tänker att även om det inte går vidare kanske släktingen blir lite avskräckt om hon får höra att jag har polisanmält. Men är samtidigt rädd för att hon ska hitta på något mer.. Vet inte riktigt vad man gör när det finns någon som använder olika myndigheter för att försöka förstöra .. att hela tiden behöva vara rädd för det är inte roligt. 

Hur skulle ni gjort? 

• Svar på tråden Utge sig för att vara polis
  • Tecum

Egentligen borde socialtjänsten anmält, förgivande av tjänsteställning är ett allvarligt brott och att begå det mot en myndighet gör det ännu allvarligare. Men antagligen är de så vana att knäppskallar ringer och anmäler för allt och inget att de inte orkar dra i det.

Tveksamt om det är någon mening att anmäla nu. Du har inga bevis och polisen lägger antagligen ner det direkt. Risken finns också att kärringen vill hämnas och det blir än värre för dig.

• Aniiee

Favorit i repris....

It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Anonym (TS)
    Tecum skrev 2023-12-27 17:40:31 följande:

Egentligen borde socialtjänsten anmält, förgivande av tjänsteställning är ett allvarligt brott och att begå det mot en myndighet gör det ännu allvarligare. Men antagligen är de så vana att knäppskallar ringer och anmäler för allt och inget att de inte orkar dra i det.

Tveksamt om det är någon mening att anmäla nu. Du har inga bevis och polisen lägger antagligen ner det direkt. Risken finns också att kärringen vill hämnas och det blir än värre för dig.

Tack för svar! 

Det är inte så att jag känner att jag behöver hämnas , jag vill bara bli lämnad ifred. Och du har kanske rätt , det kanske blir värre om jag anmäler.

De verkar ju ha trott själva att det var en polis först men sen ringde jag polisen för att fråga om det verkligen hade kommit in ett sånt tips och efter några samtal och mail fram och tillbaks kom det fram att det inte hade gjort det utan någon hade ringt och utgett sig för att vara polis. 

• Anonym (TS)
    Aniiee skrev 2023-12-27 18:11:34 följande:

Favorit i repris....

Ja jag har skrivit och frågat om det här tidigare. Eller vad menar du? 

Det hände som sagt i maj , jag fick reda på det i slutet av sommaren men idag pratade jag med min syster om det och annat som har hänt och kom att tänka på det igen. 

• Anonym (TS)
    Tecum skrev 2023-12-27 17:40:31 följande:

Anonym (TS) skrev 2023-12-27 18:17:26 följande:

Tack för svar! 

Det är inte så att jag känner att jag behöver hämnas , jag vill bara bli lämnad ifred. Och du har kanske rätt , det kanske blir värre om jag anmäler.

De verkar ju ha trott själva att det var en polis först men sen ringde jag polisen för att fråga om det verkligen hade kommit in ett sånt tips och efter några samtal och mail fram och tillbaks kom det fram att det inte hade gjort det utan någon hade ringt och utgett sig för att vara polis. 

Och ja du har rätt , tydligen är det inte alls ovanligt att folk ringer och säger helt galna saker sa handläggarna på socialtjänsten.. så jag är väl inte ensam om att bli utsatt för nått sånt. 

• Anonym (M)
    Anonym (TS) skrev 2023-12-27 18:20:52 följande:

Anonym (TS) skrev 2023-12-27 18:17:26 följande:

Tack för svar! 

Och ja du har rätt , tydligen är det inte alls ovanligt att folk ringer och säger helt galna saker sa handläggarna på socialtjänsten.. så jag är väl inte ensam om att bli utsatt för nått sånt. 

Som jag uppfattat det verkar polisen ta allvarligare på ett sånt brott, att någon utgett sig för att vara polis. Och det finns ju möjligheter att utreda det. Spåra samtal, begära ut info från operatörer osv. Så jag skulle gärna se vad de skulle ha för skäl att lägga ner det, om du anmäler. De är ju skyldiga att utreda brott.
  • Tecum
    Anonym (M) skrev 2023-12-27 18:25:43 följande:
    Som jag uppfattat det verkar polisen ta allvarligare på ett sånt brott, att någon utgett sig för att vara polis. Och det finns ju möjligheter att utreda det. Spåra samtal, begära ut info från operatörer osv. Så jag skulle gärna se vad de skulle ha för skäl att lägga ner det, om du anmäler. De är ju skyldiga att utreda brott.
    Haken är tiden, går det att få fram såna uppgifter så långt efteråt? Om det skett igår hade det varit en annan sak då borde TS anmält direkt.

Att polisen är skyldig att utreda brott är en sanning med modifikation. De måste ta emot och registrera en anmälan, men det är deras bedömning om det är meningsfullt att dra igång en utredning.
  • schmetterling

Hej TS

Jag beklagar din situation. Jag har tyvärr inte mycket råd att ge vad det gäller hanterandet av de rent relationsmässiga delarna här, men jag ska så gott jag kan försöka svara på dina frågor om det juridiska. (BrB nedan betyder brottsbalken)

Först. Brottet är inte preskriberat. För att ta reda på hur lång preskriptionstiden är för ett brott måste man först se vad som är maxstraffet för det aktuella brottet.
    Föregivande av allmän ställning finns i BrB 17 kap 15 §. Där framgår att det ger böter eller fängelse i max sex månader.

Därefter får man kolla i BrB 35 kap "bortfallande av påföljd". I 35 kap 1 § punkt 1 framgår att om ett brott inte kan ge svårare straff än ett års fängelse är preskriptionstiden två år.

Föregivande av allmän ställning (som inte är grov) preskriberas alltså efter två år.

När det gäller lagring av uppgifter så har det tyvärr gått för lång tid, om inte jag missförstått nåt i det jag läser. Maj är sju månader sen.

Här får man gå till "Lag om elektronisk kommunikation". Se kapitel 9,

I 9 kap 19 § framgår att operatörer ska lagra uppgifter för att kunna spåra samtal. I 22 § samma kapitel framgår att uppgifterna ska "utplånas" (ja, det står faktiskt så) efter sex månader. Det är alltså för sent.

Man kan därmed inte få fram uppgiften från operatören. Det som återstår är i så fall om den som tog emot samtalet kan vittna om det. Om soc antecknat dag och tid för samtalet, och vad som sades, så kanske någon kan bekräfta att ett sånt samtal kommit in. Men även om någon kan göra det så ska ju den personen dessutom kunna identifiera den som ringde till en misstänkt, och senare ev. åtalad person. Och det endast på rösten. Det tror jag tyvärr blir svårt.

• felix le chat

Jag trodde att alla myndigheter motringer vid samtal från Polis m.m.

dvs att man ber att få ringa tillbaka via växeln och begära att bli kopplad till
    personen som ringer och på så vis få klargjort att personen som ringer verkligen
    är från polismyndigheten.

Där jag jobbar motringer vi på allt där vi får frågor från myndigheter som
    Polis, Försäkringskassa, Soss, Arbetsförmedligen m.m.

Svar på tråden Utge sig för att vara polis