Inlägg från: Anonym (Olle) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Olle)

Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig

Det låter som att din syster skulle behöva hjälp av psykiatrin. Jag funderar på om du skulle kunna fråga om hon vill följa med i familjeterapi, du och hon, för att du känner att relationen är svajig. Säg då inte att hon gör fel utan lägg fokus på hur du mår av tät kontakt osv. Att ha så tät kontakt är ju inte per definition fel. Problemet för er är att ni vill ga olika mycket kontakt. 

En bra mall för att ta upp problem är att säga: När du.., känner jag.. 

Hörde en gång en familjeterapeut som sa att dåliga syskonrelationer ofta går att härröra till föräldrarna. Stämmer det för er? 

• Anonym (Olle)
    sagopatrull123 skrev 2023-12-27 13:42:35 följande:

Det stämmer bra. Mycket trauma där. Mitt syskon har varit föremål för psykiatrin under lång tid men anses numera vara för frisk. Misstänker att det är någon personlighetsstörning i botten.

Jag önskar jag kunde prata med mitt syskon men det går inte. Hen går i taket. 

Mina föräldrar var inte lämpade att vara föräldrar. Jag fick ta mycket föräldrar ansvar. Nu har vi inga föräldrar kvar och det spär bara på situationen. 

Mitt syskon misstänker jag lider av borderline m.m , vi har annan psykisk sjukdom i familjen/släkten också.
    Dock är mitt syskon riktigt uträknande och smart och lyckas manipulera, vilket också bidrar till allt det jobbiga.

Otroligt tärande situationen.
    Jag pratar inte ens med mina egna, vuxna barn så mycket.

Usch vad jobbigt för er båda! 

Jag funderar på om du kan få anhörigstöd så att du får tips från proffs på hur du kan hantera henne. 

Lever hon tillsammans med någon? Är hennes barn också vuxna? 

• Anonym (Olle)
    Anonym (Ck) skrev 2023-12-27 13:44:58 följande:

Det låter som att ditt syskon beter sig som en översittare..

Nästa gång den skriver något som "Jag ringde?", svara bara "Och? Behöver inte svara för jag är inte din mamma."

Som vanligt på FL blir man plågsamt påmind om hur stor okunskapen om psykisk ohälsa är. 
  • Anonym (Olle)

Jisses vilken soppa. :( 
    Känner socialtjänsten till hur hennes barn har det? Klarar hon av att ge dem en ok uppväxt? 

Jag har inga råd att ge, kan bara säga att jag har full förståelse för din frustration. Det låter helt orimligt att du ska ha fortsatt kontakt med ditt syskon. Visst har man ansvar för sina medmänniskor, men inte till vilket pris som helst. 

Stalkning är ju ett brott numera, kan vara något att ha i minnet. 

• Anonym (Olle)

Sorry, råkade skriva henne. Läste fel. 

• Anonym (Olle)
    Anonym (Ck) skrev 2023-12-27 14:01:34 följande:
    Har själv haft några år med depressioner, och har aldrig betett mig lika illa som varken dig eller hon dock? 

Finns väl inget i det ts skriver som tyder på depression?

Jag har aldrig skrivit att ts syskon ska låtas hållas. Hen beter sig gräsligt. Men en person som är sjuk eller har en personlighetsstörning kommer inte att reagera som en normalt funtad person om man tex gör som du skrev. Ngt som ts också bekräftat att syskonet inte gör. 

Man kan inte behandla psykiskt sjuka/störda som om de var friska. Det kan i värsta fall ge helt motsatt effekt. 

• Anonym (Olle)

Jag behöver tyvärr lämna tråden, TS. Men vill bara säga att jag hoppas att du kan hitta hjälp att få avstånd till ditt syskon, eller att hen får ordning på sina mediciner igen. Men fundera även då på hur mycket kontakt du orkar ha. 

• Anonym (Olle)
    Core skrev 2023-12-27 18:02:56 följande:
    Nu blir man ju nyfiken!? Varför måste man lämna en tråd?
    För att nivån blev så låg att det blev plågsamt. 
  • Anonym (Olle)
    Core skrev 2023-12-27 18:02:56 följande:
    Nu blir man ju nyfiken!? Varför måste man lämna en tråd?
    En person spammar flera trådar idag. Jag har sett hur hen beter sig i andra trådar och vill inte ha med personen att göra. Trådarna blir förstörda av tjafs och jag vill inte vara delaktig i att förstöra tråden. 
Svar på tråden Hjälp mig, Mitt syskon äter upp mig