• Anonym (Sara)

Sova nakna med sina barn?

Läste nyss en gammal tråd om LVU, där ämnet kom upp,  om det är ok att sova naken tillsammans med sina barn.
    Argument var att det var "obekvämt" att sova med kläder.
    Jag tycker inte att det är ok faktiskt.  Ska man sova med sina barn så bör man ha underbyxor på sig åtminstone.   
    Vad tycker ni? 

• Svar på tråden Sova nakna med sina barn?
  • Anonym (Yes)

Jag håller med. Tycker kalsonger/trosor ska vara på. Sova naken gör man själv eller med annan vuxen

• Anonym (paketet)

Jag tycker det är obekvämt om jag inte har kalsonger. Sover gott med kalsonger på. 

• Anonym (T)

Jag gör det med jämna mellanrum. Mina ungar ser mig och sin far, nakna dagligen, så det är verkligen inget märkligt för dem eller oss. 

• Finnsinget

Men va. Skojar du? vad är problemet. Vi föds nakna. Och att visa sig naken för sina barn är.  juh helt naturligt. Jag sover alltid naken. Mom mamma sov oxå alltid naken när jag va barn. Och när ungarna legat i samma stora säng har dem ett eget täcke och jag ett eget täcke. Vem fan sover med trosor på sig. Måste va jävla obalans där nere när det inte får lufta sig på natten. Jävla löjlig grej när vuxna inte kan visa sig eller sova nakna

• Anonym (N)
    Anonym (Yes) skrev 2023-12-26 05:01:59 följande:

Jag håller med. Tycker kalsonger/trosor ska vara på. Sova naken gör man själv eller med annan vuxen

Riktigt ofräscht och ohälsosamt att sova med trosor på. 

Men men kan givetvis ta på sig en lång nattlinne.
  • Anonym

Jag har sovit med underbyxor (bomull) i hela mitt liv. Jag har aldrig haft något problem av det. 

• Anonym (Ok)

Sover naken med mitt barn som är 1,5 år. Gör det för att jag tycker det är bekvämare att inte ha trosor/nattlinne som vrider sig plus att barnet är så litet. När lillen blir äldre, om hon fortfarande sover med mig, kommer jag nog göra annorlunda. Nu när hon är så liten känns de helt okej för det är inte så att hon kommer åt mig iallafall. 

Ni som var emot det, ser ni det annorlunda om ni duschar och precis kliver ut samtidigt som era småbarn kommer in i badrummet? 
    Och även till er, om ni sover nakna med eran partner och så kommer barnet in mitt i natten för att sova med er, går ni upp då och tar på er underkläder? Eller har ni gått ifrån att sova nakna mer eran partner till att sova med kläder utifall att? 

• Anonym (Sara)

Jag sover inte naken, men om jag gjort det och något av barnen hade kommit in och vill sova hos oss, då hade jag givetvis satt på mig trosor åtminstone.
    Och nej jag duschar inte naken framför mina barn heller.  Om något av barnen råkar se mig naken av misstag någon gång så är det ingen katastrof, men jag lägger mig inte medvetet och sover naken med dom.
    Jag hade själv inte uppskattat att sova med nakna föräldrar som barn.   

• Silverjenny

Jag är inte pryd i övrigt och kan gå runt naken hemma men jag sover ofta med nattlinne (är så frusen av mig) och det skulle kännas fel att sova helt naken med barnen, eller med någon annan än en partner. När barnen var små hade jag åtminstone trosor på mig, barnen kan däremot vara nakna.

• Anonym (Man)

Hela familjen sover i under kläder, skulle aldrig sova naken men barn ett känns fel bara!

• Anonym (Ofräscht)

Ni som sover nakna ?byter ni lakan i sängen varje dag/ flera gånger i veckan då ?

För att även om man duschar precis innan man lägger sig så avger ( i brist på bättre ord) kroppen flytningar/ sekret och bakterier från underlivet som om man har underkläder på sig hamnar i dem - utan underkläder hamnar detta på lakanen 
    Underkläder byter vi normalt sett varje dag = allt detta hamnar i tvätten o försvinner = vi tar inte på oss dessa bakterier ,flytningar/ sekret igen nästa kväll så som vi gör om vi inte byter lakan efter att ha sovit nakna .

Och idén att underlivet skulle behöva luftas? stämmer inte?inte om du använder bomullsunderkläder och ? normal? luftiga byxor ?använder du  alltid tajta kläder och syntet nära kroppen ja då kan du få problem i långa loppet.. men du får inte problem med svamp för att du sover i trosor / kallingar av bomull
    (är själv 40+ och har Aldrig haft svamp i underlivet och då har jag sovit med trosor och nattlinne/pyjamas hela mitt liv  och jag tror inte jag är unik på något sätt) 

• Anonym (Ok)

Okej ni går alltså upp och tar på underkläder.
    Min sambo har på underkläder av samma anledning som ni andra, vi diskuterade hur vi skulle sova i början osv där han inte kände sig bekväm. Förstår båda sidor men för min del känns det okej när barnet är så liten.

Nej vi byter inte lakan varje dag, det är inte samma som med underkläder tycker jag. 

Svar på tråden Sova nakna med sina barn?