Inlägg från: HenneGrek |Visa alla inlägg
  • HenneGrek

Gå ner i tid

Hej!
    Jag pendlar och jobbar 100% men har en provanställning som snart är slut och jag vet att jag kommer att få fast på den tjänsten. Men min vardag med småbarn och pendla + jobba heltid fungerar inte längre (ska dessutom skiljas). Är det "fult" att så fort jag fått fast - be om att få gå ner i tid? Jag tänkte 80%. De skulle egentligen inte ha några svårigheter alls att ta en del av mina arbetsuppgifter och lägga på någon annan..

• Svar på tråden Gå ner i tid
  • HenneGrek

Tack för era svar. Jag känner att det är lite "elakt" att be om att få gå ner i tid så fort jag fått anställningen men jag har inget val eftersom jag måste hämta/lämna på förskolan (exet vägrar hämta/lämna 5 dagar i veckan) och jag är borta ca 11 h om dagen.. så önskemålet är att få gå ner i tid så fort som möjligt men antar att det tar ca 2 månader eller något sånt innan jag får göra det från att jag fått fast på 100%. Alternativet är förstås att söka nytt jobb men ser just nu inga tjänster som är inom mitt område som är mindre än 100%...

• HenneGrek
    Tow2Mater skrev 2023-12-26 13:57:47 följande:
    Finns det en massa folk som har för lite att göra, eller hur kommer det sig?
    Jag kommer från en konsultfirma, finns fler konsulter från där jag är "uthyrd" som har kompetens för de uppgifter jag gör
  • HenneGrek
    Tow2Mater skrev 2023-12-26 14:38:43 följande:
    Så menar du att ni har konsulter som är anställda på 80% (eller mindre) som gärna vill gå upp till 100% (eller mer % än de har idag)? eller har ni konsulter som vill jobba bara 20% som kan steppa in?
    Det är ett gäng konsulter som är anställda och har olika långa uppdrag. Ett uppdrag kan vara några dagar upp till flera år och i olika sysselsättningsgrader. Varje vecka stämmer vi av hur mycket/lite folk har att göra på sina uppdrag och om de behöver avlastning. Detta funkar för att det finns kompetent personal på plats istället för att folk ska hanka sig fram ensamma på timmar här och där (inte hållbart). Vi sitter över hela Sverige .
  • HenneGrek
    Räkan77 skrev 2023-12-26 19:29:56 följande:

Jag gjorde så på ett jobb, var inga problem alls. Väntade tills jag blev tillsvidare och då meddelade jag om deltid. Tror att de hade med i beräkningen att jag skulle vilja jobba deltid vissa perioder. Det är ju väldigt vanligt att göra det när msn har småbarn. Du ska absolut inte känns att du måste leta efter deltidsanställningar utan du ska ha en 100%  anställning och gå ner i tid. Det allra bästa är ju om du kan fylla upp tiden med föräldrapenning så du skyddar din SGI. 

Det är ju egentligen inte ditt problem alls hur arbetsgivaren löser din deltid, men det är ju alltid skönt att veta att det finns en enkel lösning. 

Åh tack för ditt svar. Nej känns ju mer otryggt att ha leta deltidsjobb som säkert bara är vikariat eller något, bättre att ha en fast tjänst i grunden . Och ja det är ju sant att arbetsgivaren får lösa min deltid. Tack
Svar på tråden Gå ner i tid