• HenneGrek

Gå ner i tid

Hej!
    Jag pendlar och jobbar 100% men har en provanställning som snart är slut och jag vet att jag kommer att få fast på den tjänsten. Men min vardag med småbarn och pendla + jobba heltid fungerar inte längre (ska dessutom skiljas). Är det "fult" att så fort jag fått fast - be om att få gå ner i tid? Jag tänkte 80%. De skulle egentligen inte ha några svårigheter alls att ta en del av mina arbetsuppgifter och lägga på någon annan..

• Svar på tråden Gå ner i tid
  • Core

Jag skulle nog börjat med att ta den fasta tjänsten och fråga om att gå ned i tid lite senare, om den möjligheten finns. 

Eller så lyfter du frågan direkt, var transparent och säg att du tar jobbet även om du måste jobba 100, men gärna vill jobba 80 om den möjligheten finns

• Litorina
    Core skrev 2023-12-26 10:45:06 följande:

Jag skulle nog börjat med att ta den fasta tjänsten och fråga om att gå ned i tid lite senare, om den möjligheten finns. 

Eller så lyfter du frågan direkt, var transparent och säg att du tar jobbet även om du måste jobba 100, men gärna vill jobba 80 om den möjligheten finns

AG har inget val utan måste låta TS gå ner i tid om hen vill det, så det senare resonemanget funkar tyvärr inte. Annars hade alternativ 2 nog varit bra. Jag tror att jag hade kört på alternativ 1. Är ju inget märkligt heller att en nyskild småbarnsförälder behöver gå ner i arbetstid. 

• Anotherone
    Litorina skrev 2023-12-26 11:10:58 följande:

AG har inget val utan måste låta TS gå ner i tid om hen vill det, så det senare resonemanget funkar tyvärr inte. Annars hade alternativ 2 nog varit bra. Jag tror att jag hade kört på alternativ 1. Är ju inget märkligt heller att en nyskild småbarnsförälder behöver gå ner i arbetstid. 

Det är sant men det man behöver ändå ha viss framförhållning.
    Enligt lag ska man söka minst 2 månader i förväg, har arbetsplatsen kollektivavtal behöver man kika på vad som står där i. Kommun  & region har tex. 3 mån.
  • Tow2Mater
    HenneGrek skrev 2023-12-25 21:46:15 följande:
    Gå ner i tid

Hej!
    Jag pendlar och jobbar 100% men har en provanställning som snart är slut och jag vet att jag kommer att få fast på den tjänsten. Men min vardag med småbarn och pendla + jobba heltid fungerar inte längre (ska dessutom skiljas). Är det "fult" att så fort jag fått fast - be om att få gå ner i tid? Jag tänkte 80%. De skulle egentligen inte ha några svårigheter alls att ta en del av mina arbetsuppgifter och lägga på någon annan..

Finns det en massa folk som har för lite att göra, eller hur kommer det sig?
  • HenneGrek

Tack för era svar. Jag känner att det är lite "elakt" att be om att få gå ner i tid så fort jag fått anställningen men jag har inget val eftersom jag måste hämta/lämna på förskolan (exet vägrar hämta/lämna 5 dagar i veckan) och jag är borta ca 11 h om dagen.. så önskemålet är att få gå ner i tid så fort som möjligt men antar att det tar ca 2 månader eller något sånt innan jag får göra det från att jag fått fast på 100%. Alternativet är förstås att söka nytt jobb men ser just nu inga tjänster som är inom mitt område som är mindre än 100%...

• HenneGrek
    Tow2Mater skrev 2023-12-26 13:57:47 följande:
    Finns det en massa folk som har för lite att göra, eller hur kommer det sig?
    Jag kommer från en konsultfirma, finns fler konsulter från där jag är "uthyrd" som har kompetens för de uppgifter jag gör
  • Mortiscia80

Eftersom du har småbarn är det inte så att du behöver be om att få gå ner i tid, det är din rättighet enligt lag. Och nej, det är inte fult att vänta tills du har fast tjänst. Risken finns att du inte får någon tjänst alls om du tar upp det före! Då står du där med skilsmässa och utan inkomst. Var smart. Tänk på dig och dina barns bästa.

• Tow2Mater
    HenneGrek skrev 2023-12-26 14:21:08 följande:
    Jag kommer från en konsultfirma, finns fler konsulter från där jag är "uthyrd" som har kompetens för de uppgifter jag gör
    Så menar du att ni har konsulter som är anställda på 80% (eller mindre) som gärna vill gå upp till 100% (eller mer % än de har idag)? eller har ni konsulter som vill jobba bara 20% som kan steppa in?
  • Anotherone
    Mortiscia80 skrev 2023-12-26 14:28:09 följande:

Eftersom du har småbarn är det inte så att du behöver be om att få gå ner i tid, det är din rättighet enligt lag. Och nej, det är inte fult att vänta tills du har fast tjänst. Risken finns att du inte får någon tjänst alls om du tar upp det före! Då står du där med skilsmässa och utan inkomst. Var smart. Tänk på dig och dina barns bästa.

Att gå ner i tid pga man har barn (oavsett man tar ut föräldrapenning eller inte) regleras i lag.
    Man kan inte bara säga att man vill jobba deltid från en dag till en annan så man behöver visst "be om det" genom att formellt ansöka om nedsättning av arbetstid.
  • Mortiscia80
    Anotherone skrev 2023-12-26 14:39:54 följande:
    Att gå ner i tid pga man har barn (oavsett man tar ut föräldrapenning eller inte) regleras i lag.
    Man kan inte bara säga att man vill jobba deltid från en dag till en annan så man behöver visst "be om det" genom att formellt ansöka om nedsättning av arbetstid.
    Du missförstår poängen. Arbetsgivaren kan inte neka ts att gå ner i tid om barnen är unga nog så det handlar inte om att "be om det" utan om att informera att man kommer att gå ner i tid.
Svar på tråden Gå ner i tid