• Familjesus

Avundsjuk på min storasysters barn

Anonym (Andra sidan) skrev 2023-12-26 12:04:54 följande:

Jag tror du ska sluta tänka på din syster helt. Tänk utifrån er situation istället och pusha det som behövs för att barn ska ta ansvar för sig själva. De är vuxna så uppfostran är för sent, men sluta klema bort dem kan du göra redan idag. Att låta två 25-åriga barn bo hemma i förorten med låginkomsttagare till föräldrar är direkt taskigt om de inte har stora svårigheter. Se till att de börjar på folkhögskola eller vad 17 som helst. Att låta dem fortsätta som de gör nu är inte att vilja det bästa. Tvärtom.

Håller med!

Släpp din syster och jämförelser. Jag tycker t.o.m. att du ska minimera umgänget med den familjen, då de verkar vara nedlåtande mot er och ha dåliga grundvärderingar (hur skulle det se ut om ingen ville jobba i lågavlönade yrken???).

Nej, fokusera på er egen situation. Alla era tre barn är sen länge vuxna och ska klara av att försörja sig själva. Jag tänker att din och din mans ekonomi och möjlighet att göra saker för er själva blir enormt mycket bättre om de flyttar och kan försörja sig själva.

Slutmålet måste förstås vara att de flyttar hemifrån inom säg ett år. Kanske ska ni passa på att flytta till mindre, då blir de automatiskt tvingade att flytta (eller kanske erbjuda dem att dela rum...). Fram tills dess, tala  om att om 2 månader så måste de börja betala hemma. Ta ett snack i lugn och ro och förklara hur ni upplever det.

Problemet är ju inte att det gått bra din systers barn utan hur situationen blivit hos er. Ingen ide att älta varför, utan att försöka få till en förändring med start NU! 
Svar på tråden Avundsjuk på min storasysters barn