Avundsjuk på min storasysters barn
Jag har barn som man kan vara avundsjuk på. Nu har vi turen att inte ha det lätt så tillvida att vi inte har några tyngre diagnoser eller större problematik. Men utmaningar har vi definitivt haft. Det som kan irritera mig är när andra sidan tror vi fått detta helt gratis. I själva verket ligger det mycket stöttning bakom. Många timmars hjälp med skolarbete. Pushande att hitta sommarjobb och fritidsintressen. skjutsat långt och hjälpt till med pengar när det gällt upprätthålla relationer med vänner och släkt. Uppfostrat med allt från matlagning, städ och artighet. Allt som det innebär att vara förälder helt enkelt. Andra sidans inte ställa krav på och älska som de är har istället gett unga vuxna med brister på de flesta områden vilket har gett dem onödigt många motgångar på vägen. Ja det finns de som har ett grymt driv i sig själva som klarar sig bäst om de får vara i fred från alltför mycket inblandning. Och det finns de som ingen push och uppfostran i världen får fart på. Och så självklart en massa ohälsa och diagnoser. Men de jag kan reagera på är de som inte gör så många knop alls i någon del av barnens liv och sedan tror att andra fått allt gratis.