• Aliona

2 miljoner, investering?

Anonym (Råd tack!) skrev 2023-12-22 09:34:29 följande:

Vad sägs om en liten villa i en billigare stad som jag betalar kontant? Då kan jag ta ut kanske 15 000 i hyra och då går jag plus varje månad som att den kommer vara obelånad... 

Säg att jag hyr ut i två år. Då är det ändå 300 000 i avkastning. Och visst borde man kunna sälja med plus om 2-3 år? Priserna lär väl börja gå upp snart? 

Du får inte ta mer än skälig hyra. Vid snabb googling ser jag att det är ca 10.000 kr/mån för ett hus på 100 kvm. Sen ska du betala skatt på det, 30% på hyresintäkter över 40.000 kr/år. 

När du köper ska du betala lagfart, pantbrev, besiktning och andra avgifter. När du säljer ska du betala mäklararvode och ev. skatt. 

Däremellan kommer ev renoveringar och reparationer.

Det är dyrt att köpa och sälja hus, och två år anses generellt vara alldeles för kort tidshorisont. Nu förväntas priserna vara relativt stabila så det är inte alla säkert att det blir prisökning. Det kan också gå ner ett tag till innan de går upp igen. 

Sen ska du lyckas sälja boataden snabbt efter att uthyrningen upphört. Det är trög marknad idag och du pratar om ett litet hus i en småstad, som det troligtvis inte finns mycket efterfrågan på. Du riskerar att sitta med kostnaderna för huset i flera månader innan du får sålt. 

Jag tror egentligen att det bästa du kan göra är att köpa en bostad där du också kommer att bo. Då har du inga problem med uthyrning och kommer inte ha kostnad för hyra. 

Vill du verkligen inte det så skulle jag nog ha satsat på fonder med låg, eller helst mellanrisk. Inflationen just nu är 3,8% så du måste ha ett sparade som ger över 5% vinst för att täcka skatt och pengarnas värde inte ska urholkas. Det är svårt att hitta lågriskfond eller fasträntekonto på de nivåerna. Och då har du bara gått  jämt ut. Kort sagt behöver du ta lite högre risker för att få avkastning, och det ska man helst ha lite långre sparhorisont än två år för. 

• Aliona
    Anonym (Råd tack!) skrev 2023-12-22 20:20:09 följande:

Jag har verkligen Funderat på att köpa något men dessvärre får jag inte något vettigt för den pengen där vi bor (Stockholm). Jag behöver ta ganska mycket lån för att få en trea eller 4:a och boendekostnaden blir då hög.

Att få en vettig hyresbostad i vårt område är få förunnat så jag känner att jag vill ta den möjligheten. På sätt och viss är ett hyreskontrakt mer värt, eftersom jag inte vet om möjligheten uppstår igen. Köpa kan jag ju göra senare. 

Jag och mitt ex Har alltid ägt men nu känner jag att det vore skönt att vara fri från lån så att säga. 

en tanke är att fortsätta bo i hyresrätt även i framtiden Och köpa ett landställe. Men jag är inte redo för det än. 

men Jag tror jag gör så att jag ha pengarna på två olika sparkonton tills jag vet mer vad jag vill göra. Kanske inte blir helt lätt i början med ekonom och vara ensamstående. Vill dock helst slippa nalla av dem. Borde klara mig på min inkomst. 

Ok, då förstår jag lite bättre din situation och vad du är ute efter. 

Ett bra hyreskontrakt är definitivt värt mycket, i synnerhet i Stockholm, och hyresbostad + köpa lantställe är ett bra alternativ. 

När i tiden tror du att det blir aktuellt att köpa? Om ett par år? Eller fem år? Eller någon gång i framtiden? 

Beroende på hur snart så tänker jag att det bästa är fasträntekonto - tänk på insättningsgarantin bara - och ev i billiga lågriskfonder. Det finns en hel del bra, tex Simplicity Likviditet. Det är ungefär samma avkastning just nu dock i konto och lågriskfonder, typ 4-5%. 

Tror du att det bli 3-5 år eller mer innan du ska köpa lantställe så skulle du kanske ha en del pengar i mellanriskfonder. Du kan googla, det finns en del bra. Här har du fonder som haft en avkastning på runt 10% det senaste året. 

Du har också en god poäng i att det är svårt att veta hur ekonomin bli som ensamstående, och saker kan kosta mer i början. Har du buffertsparande? Om inte så skulle jag ha satt 3-6 månadslöner på konto utan bindningstid och med fria uttag för behov. Sen hade jag satt 1 miljon på fasträntekonto och resten antingen på konto eller fonder, men jag skulle iaf ha satt några hundratusen i mellanriskfonder för att ha chans till lite större avkastning samtidigt som största delen av sparandet är säkert.

Svar på tråden 2 miljoner, investering?