Inlägg från: Anonym (L) |Visa alla inlägg
  • Anonym (L)

2 miljoner, investering?

Att köpa en bostad och hyra ut är oftast inte tillåtet i många bostadsrättföreningar så det måste du kolla upp noga i så fall. Det finns även många regler om hyressättning för andrahand och du tjänar i stort sett inte många kronor på det. Det är ju inte heller säkert att du kommer sälja den med vinst när det blir dags att sälja. Så om detta är ett alternativ ta reda på allt innan du gör denna lösning.

Sedan finns ju ISK som avanza och lysa. Jag har själv lysa och tycker det fungerar mycket bra. I perioder har jag såklart legat på minus men mest plus. Du kan helt välja risk där och ha många olika konton med olika risker på.

• Anonym (L)
    Anonym (Råd tack!) skrev 2023-12-22 09:34:29 följande:

Vad sägs om en liten villa i en billigare stad som jag betalar kontant? Då kan jag ta ut kanske 15 000 i hyra och då går jag plus varje månad som att den kommer vara obelånad... 

Säg att jag hyr ut i två år. Då är det ändå 300 000 i avkastning. Och visst borde man kunna sälja med plus om 2-3 år? Priserna lär väl börja gå upp snart? 

Villa är bättre än lägenhet. Det kan dock föra med sig bekymmer om tex hyresgästerna vägrar flytta den dag du vill sälja, eller om de slarvar med räkningar osv. Då är det svårt även om man kan ta kronofogden till hjälp. 

Tänk också på att det kan vara svårt att hitta hyresgäster som vill betala så mycket för att hyra en bostad i några år. Det kan gå såklart! Men 15000 i hyra och några tusen i el och hyresgästerna hamnar på en kostnad på 17000 i månaden. De som kan betala den hyran köper nog hellre eget och får billigare boende. Det kan förstås gå men utbudet av hyresgäster blir ju inte stort.

Att priserna går upp ska man aldrig räkna med, och det har ju varit svårt för många, sparanden har minskat osv så köpkraften kan ju ta tid att återhämta sig.
  • Anonym (L)

Tänk också på att hyr du ut så måste du betala om något går sönder. Tex om diskmaskinen skulle lägga av eller kylskåpet. Så att bo för långt bort kan bli krångligt. 

Svar på tråden 2 miljoner, investering?