• Anonym (Mx)

Uppfostra pojkar till empatiska män?

Tyvärr är det skillnad mellan hur män och kvinnor behandlas som vuxna. En man som gråter som vuxen bemöts inte alls på samma sätt som en kvinna.

Det är bra att kunna visa känslor och prata om dom, men man behöver även kunna bita ihop och inte reagera känslomässigt i vissa lägen.

Du kommer inte att bli väl ansedd som man om du är för kinkig, men som kvinna kommer du till viss del undan med detta beteende.

Jag tror inte på någon slags alfahanneuppväxt hos pojkar, men jag tror att det kan vara minst lika destruktivt att hela tiden bejaka alla känslor och uttryck på en nivå som inte kommer att fungera senare i livet. Man behöver även härdas, kunna skämta och att inte ta allt på så stort allvar som man.

Det är en enorm skillnad mellan relationen mor och son, en mor kommer alltid att älska sitt barn. Men när den sonen blir äldre och träffar andra kvinnor kommer kärleken inte att vara ovillkorlig. Det kommer ställas krav.

• Anonym (Mx)
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-22 10:56:05 följande:

Tack för svar hörni, redan mkt intressant.

Just skillnader (och likheter) i vad barn får från olika föräldrar tycker jag är intressant. Jag och min man är både lika och olika. Vi är ganska lek-iga båda två och gillar att lägga tid på barnen. Sen är jag nog den mer känslosamma själv av oss, men min man är bättre på att lära känna folk och han är en person som folk snabbt litar på. Han känns stabil och säker i sig själv liksom, vet inte hur jag kan förklara det (blev ju kär i den egenskapen själv, haha).

Men just att hitta balansen där mellan att ha kontakt med sina känslor och inte alltid låta dem helt dominera, det kanske är en bra sak, jag är själv ofta lite väl känslostyrd.

Oftast ät kvinnor mer känslostyrda, och vill dessutom ha en man som inte är det. En kvinna vill ha en man som känns stabil och säker precis som även du har valt.

Om folk uppfostrar sina pojkar till att vara alltför känslostyrda.. hur tror ni själva att dessa män kommer tas emot när dom blir större?
  • Anonym (Mx)
    Anonym (Ts) skrev 2023-12-22 11:13:44 följande:
    Saken är ju att jag valde min man för att han var stabil men samtidigt omtänksam. Man hör så ofta här på FL om hur män inte har kontakt med sina familjer tex, men där är han helt annorlunda och det är sånt jag tycker är så fint.

Sen är ju ingen perfekt och vi har våra duster med eftersom jag just är mer känslosam och han mer logisk. Men jag vill ju få mina grabbar till att just bli omtänksamma män.
    Frågan är om du vill att dina pojkar ska lära sig att leva ut sina känslor eller lära sig att hantera sina känslor..
Svar på tråden Uppfostra pojkar till empatiska män?