• Tukt

Uppfostra pojkar till empatiska män?

Jag tror också det är viktigt att de får lära känna andra människor som inte är som de själva. Se miljöer och sammanhang som inte är som deras egna. 
    Är inte alltid helt lätt att lösa utan att det blir som "turism". Men tror den biten är viktig för att generellt kunna vara empatiska.

• Tukt

Man ska ju inte glömma bort att det finns inbyggt i unga, att vara lite tvärtemot sina föräldrar. Delar av det är såklart ren frigörelse, runt tonåren. Men att bara gå omkring och vara "god", tror jag inte per automatik ger empatiska barn.
    Man ska heller inte glömma bort vänner och samhället i sin helhet. Vi har levt rätt många år där omhändertagande och empati är något gammeldags och fult. Och att vi i nuet har gott om personer som med kraft argumenterar för den absoluta motsatsen till empati. Så att tro att dessa saker inte påverkar, är nog att vara en smula naivt.
    Tänker främst för att man inte ska lägga ett ansvar på föräldern den inte helt kan ta.

• Tukt
    Anonym (Mx) skrev 2023-12-22 11:03:42 följande:
    Oftast ät kvinnor mer känslostyrda, och vill dessutom ha en man som inte är det. En kvinna vill ha en man som känns stabil och säker precis som även du har valt.

Om folk uppfostrar sina pojkar till att vara alltför känslostyrda.. hur tror ni själva att dessa män kommer tas emot när dom blir större?
    Tänker att det inte alltid vad man är, eller hur något är, utan mer på vad sätt vi filtrerar det hela.
    Jag tror inte kvinnor är mer känslostyrda, bara att det kan se lite olika ut, och framför allt uppfattas på annat sätt.
    En stor del av vårt politiska landskap är i dag knappast rationellt utan styrs av just känslor. Framför allt rädslor. Samtidigt framställs det som motsatsen. Och många köper det.
    Frågan är kanske mer hur en individ, ung som vuxen, kan få tillgång till ett brett register känslor och samtidigt vara medvetna om dessa, för att då kunna hantera olika möten och situationer i livet.
Svar på tråden Uppfostra pojkar till empatiska män?