Inlägg från: Solblomma9 |Visa alla inlägg
  • Solblomma9

Min pojkväns bästa vän gillar inte mig

Hej,

Jag har varit tillsammans med min pojkvän i 1 år nu. Vi bor i olika städer och enklast blir givetvis för oss att ses på helger men även några vardagar.
    I årsskiftet flyttar vi ihop till hans stad och min största trygghet i den staden är min partner då jag inte har någon annan där.

till saken, min pojkvän har en bästa vän som är 10 år äldre än min pojkvän. Denne vännen har både fru och barn och han betyder mycket för min pojkvän. Redan när jag jag och min kille började dejta fick jag reda på hur viktig den här vännen är för honom. Så givetvis vill ju jag bli omtyckt av hans vän. Till en början klickade vi jättebra och vännen bjöd ofta över oss båda tillsammans.

Men ju mer tiden gick desto mer började denna vännen framför hela sällskapet säga att min pojkvän förändrats sedan han träffade mig. Det kan vara allt ifrån ?sedan han träffade dig har din kille blivit sämre på sin sport?, ?sedan han träffade dig umgås han inte lika ofta med mig?, sedan han träffade dig har han blivit en sämre människa och det ena och det andra.

jag är väldigt känslig och har flera gånger satt mig i bilen efter en kväll hos hans vän och börjat gråta. Dels för min pojkvän aldrig säger ifrån men också för jag känner att han pikar mig konstant, en kväll med dom får jag höra dessa kommentarer minst 30 ggr.

vill egentligen veta hur jag kan hantera det. För nu ska vi fira juldagen tillsammans med hans vänner och jag känner en enorm ångest över det. 

någon som varit med om liknande situation eller kan hjälpa mig hur jag ska agera?
  • Svar på tråden Min pojkväns bästa vän gillar inte mig
  • Solblomma9

jag upplever ibland att min pojkvän inte vågar säga ifrån till denne vännen. Ibland kan jag själv säga ifrån när vännen trycker ner min kille i form av saker han är osäker på. Men får då bara höra att ?jag bara säger så för jag är kär i honom?.

jag känner också att det är ett sätt att trycka ner men vill nog egentligen kanske ha en bekräftelse på det. Och att jag inte överreagerar.

givetvis kan jag välja att inte åka men samtidigt känner jag mig nästan tvingad till det då min kille säger att dom tycker om mig. och som jag skrev i inlägget är den relationen viktig för honom. Är bara väldigt kluven. vill inte agera respektlöst om jag säger emot honom men min bägare har lite runnit över. Pojkvännen säger att han ska säga ifrån om det skulle förekomma igen men är rädd att jag behöver spendera hela kvällen igen och må dåligt.

och precis som du säger jag lär nog få höra att jag är överkänslig och inte tål skoj :(

• Solblomma9

Ja min pojkvän ser upp till denna killen.

jag har pratat med min pojkvän som har pratat med sin vän och han säger att han inte menade något illa. Men samtidigt slänger man väl inte ur sig sånna kommentarer om man inte menar det. min kille säger att han kommer stå upp för mig om det skulle hända igen.

Jag har sagt att det känns som han är svartsjuk eller att jag tar min kille ifrån honom. Men jag uppmuntrar honom att umgås med sina vänner och hade aldrig bett min kille avboka sina planer för min skull. 

det är däremot flera gånger som denna vännen ringer min partner och ber om skjuts, att de ska ta en öl osv när min pojkvän och jag har planerat. Och då har jag blivit lidande och suttit och väntat hela dagen. När jag tagit upp det med min kille har han givetvis varit beklagande och blivit ledsen att jag blivit sårad, men ofta får jag även till svar att jag är mer förstående än hans vän och därav avbokar han med mig och tackar ja till sin vän för att slippa tjafs.
    .

• Solblomma9
    Anonym (S) skrev 2023-12-19 23:26:01 följande:

Den här äldre "vännen" med fru och barn låter extremt omogen!! Får jag fråga; Vad har de haft för relation egentligen?? Det låter ju som din pojkvän varit hans bitch som han har kunnat köra med och styra och ställa som han vill, och nu är det slut på det! Ditt sista inlägg övertygade mig, att han var fyllechaffis. Katastrof att missa en hittills given sådan! Och det går självklart ut över dig, stackare!
    Som vän borde han verkligen vara glad för er skull, att ni har funnit varandra! Men det är viktigare att han har sin pass-upp.
    Vaddå "blivit sämre i sin sport p.g.a dig"?? Skulle gissa att vi inte pratar elitidrottare och det är väl underbart att vara så kär att man inte riktigt kan koncentrera sig på annat?
    Vad du gör så ta inte åt dig, inget av det här är ditt fel personligen! Han är avundsjuk och sur över att inte vara prio 1 i din pojkväns tillvaro längre.
    Prata med din kille, hur känner han? Brukar den här "vännen" bossa över honom?
    Vad du kan säga är väl att upplysa honom om hans avundsjuka om pikarna fortsätter. Att en riktig vän borde vara glad för hans skull. Men du måste ha din pojkvän med på tåget, annars blir det ju du som blir "den onda", om det blir du som hindrar din pojkvän från att fylle-skjutsa, massera den här idiotens fötter eller vad det nu är frågan om. 
    Önskar dig Lycka till!

Jag tycker det är lite tufft och jag känner inte riktigt att jag vill klanka ner på den vännen oavsett om han gör det mot mig. Vill ha rent mjöl i påsen och som jag förstått så har vännen funnits där i tuffa tider och i många fall tror jag de verkligen haft en genuint fin relation. Sen att det kanske varit lite mer bossigt från ena partens sida och att vissa saker kanske inte är supersnällt. Men jag vet såpass lite om deras relation att jag varken vill eller känner mig bekväm i att uttrycka mig om den. Så länge min pojkvän är nöjd i den relationen så vill jag att han ska fortsätta vårda den.

mitt problem är ju egentligen mer eller mindre hur jag kan hantera pikarna mot mig. Vad ska jag säga om det händer framöver? Är det okej av mig att säga till min pojkvän att jag inte vill vara med osv? Är väl rädd att bli så ledsen eller arg att man säger något dumt i stundens hetta. Eller att jag slutar följa med och att det vänds till att jag inte vill träffa dom och får mig att se dålig ut.
  • Solblomma9

en liten uppdatering, vi sågs över lunch nu precis och samma sak hände ännu en gång.

jag har nu tackat för mig och gick därifrån, känns som en oerhörd lättnad.
    tack för all hjälp

Svar på tråden Min pojkväns bästa vän gillar inte mig